طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان یزد نیازمند همکاری همه مردم است

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی جز با همکاری آحاد جامعه ممکن نخواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز،محمدرضا حکیمی صبح امروز در جمع دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه حاج احمد فلاح یزد با تأکید بر اهمیت آب در پیدایش تمدن‌های اولیه بشری گفت: کشور ایران به‌عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه‌خشک جهان محسوب شده و ازجمله کشورهای منطقه خاورمیانه است که با بحران آب روبروست.

وی مهم‌ترین علل کم‌آبی در کشور را موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی کشور و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی برشمرد و ادامه داد: حدود 85 درصد از مساحت کشور خشک و بیابانی است متوسط بارندگی کشور یک‌سوم متوسط بارندگی جهانی و همچنین میزان بارندگی استان حدود 93 میلی‌متر هست که معادل 40 درصد متوسط کشور است.

این مقام مسئول افزود: استان یزد یکی از کم باران‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل فاقد جریان‌های آب سطحی بوده و بیشترین نیازهای استان، از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

حکیمی میزان تبخیر در استان را سه هزار و 193 میلی‌متر برشمرد و تصریح کرد: تعداد منابع آبی استان یزد را 387 دهنه چشمه، دو هزار و 630 رشته قنات و سه هزار و 863 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تشکیل می‌دهند

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: آب‌های زیرزمینی برای استان جنبه حیاتی داشته و باید در حفظ و حراست از آن تمام تلاش خود را به کاربریم.

وی ضمن تأکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف سفره‌های آب زیرزمینی اذعان کرد: منابع آب زیرزمینی محدود است و درصورتی‌که بی‌رویه برداشت شود خیلی زود به اتمام خواهد رسید. خشک شدن قنوات، تغییر کیفیت آب، نشست زمین، بیابان‌زایی و افزایش ریز گردها از اثرات برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان گفت: موفقیت طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی جز با همکاری آحاد جامعه ممکن نخواهد بود. دانش آموزان باید پلیس آب باشند و اعضای خانواده و اطرافیان را بر صرفه‌جویی در مصرف آب سفارش کنند، مسئله آب باید دغدغه عموم مردم باشد.

منبع:فارس

902/900

کد خبر: 848134

وب گردی

وب گردی