دکتر ولایتی: نقش جوانان و دانشجویان در تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» پررنگ باشد

همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران علوم مدیریت فرهنگی و اقتصاد با قرائت پیام‌های جداگانه دکتر علی‌اکبر ولایتی و دکتر فرهاد رهبر آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متن کامل پیام رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که از سوی دکتر احمد آذین سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در آغاز مراسم قرائت شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا لازم است از کلیه دست‌اندرکاران برپایی چنین همایشی تشکر کنم. قطعاً اقتصاد مقاومتی و الزامات آن به ویژه در بخش فرهنگ می‌تواند به ترسیم صحیح الگوی تمدن ایرانی- اسلامی کمک شایانی نماید و از این رو برگزاری این همایش علاوه بر تحرک در جامعه علمی برای تدوین پیوست فرهنگی اقتصاد مقاومتی، از این منظر هم حایز اهمیت است.

مردم ایران از دیرباز با مفهوم «ایستادگی»، «تحریم‌های ناعادلانه»، «فشار اقتصادی»، «اقدامات خصمانه» و واژگانی از این دست آشنا بوده و هستند، اما طی سال‌های اخیر با شدت گرفتن تحریم‌ها، بهانه‌جویی‌ها، اقدامات نادرست و فشارهای اقتصادی دولت‌های غربی بر ایران و با تدبیر و تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر توجه هرچه بیشتر به توانمندی‌های بومی خصوصاً در عرصه اقتصادی، واژه «اقتصاد مقاومتی» در میان آحاد مردم ایران معنا و مفهوم تازه‌ای به خود گرفت تا جایی که در فرهنگ امروز ما حرکت در راستای «اقتصاد مقاومتی» نه فقط معنای ریاضت‌کشی و ترمیم زخم‌هایی که تحریم‌ و فشارهای ناعادلانه غربیان بر اقتصاد کشور ‌گذاشته را ندارد بلکه پیشرفت، ترقی، توجه به استفاده بهتر از منابع مالی و انسانی را به ارمغان آورده است.

امروز می‌توان «اقتصاد مقاومتی» را در یک کلام، ایستادگی همه جانبه و خردمندانه در مقابل مانع تراشی‌های ظالمانه کشورهای غربی به بهانه‌های مختلف از یک سو و گام نهادن در مسیر توسعه و پیشرفت کشور دانست.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری وظیفه اصلی کارشناسان و محققان عرصه‌های اقتصادی و ملی کشور تدوین و تکمیل برنامه‌ اقتصادی مستقل، خودمحور و کارآمدی است که «اقتصاد مقاومتی» را به ابزاری برای تبدیل فشارها و تحریم‌ها به فرصت و تغییر مسیر اقتصاد کشور به سوی توسعه هرچه بیشتر مبدل کند.

اما در این کارزار، تدوین برنامه مناسب کافی نیست بلکه تلاش و کوشش همه‌ افراد جامعه به ویژه اهالی علم و فرهنگ در هر جایگاه و مقامی لازم و ضروری است. برای مثال جامعه دانشگاهی از جمله اساتید و دانشجویان علوم جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و اقتصاد با تکیه بر فرهنگ ایرانی- اسلامی و برپایی همایش‌ها‌ و کارگاه‌های متعدد در میان اقشار مختلف جامعه می‌توانند گام بنیادینی در راستای شفاف‌سازی رویکردها، اهداف و تاثیرات «اقتصاد مقاومتی» بر آینده جامعه و کشور بردارند و با آگاه‌سازی افراد جامعه، ایشان را با کارآفرینی، حمایت از تولید ملی، استفاده درست و بجا از پتانسیل‌های موجود، استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها، تقویت فرهنگ کار و تولید، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف، اعتقاد به روح خودباوری، خوداتکایی و مردمی کردن اقتصاد آشناتر کنند.

در این میان نقش جوانان به ویژه دانشجویان در راستای تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» باید بسیار پررنگتر باشد. جوانان فعال در عرصه علم، فرهنگ، رسانه‌، تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی باید به شکل مستمر پیگیر موضوعاتی مانند شفاف‌سازی اطلاعات، رونق در تولید و اشتغالزایی، مبارزه با فساد، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بانکی، پولی و هدایت نقدینگی به سوی تولید و اهتمام به خودکفایی در تولید محصولات اساسی باشند و برای رسیدن به این هدف مهم به مسئولان یاری رسانند.

از سوی دیگر این قشر آینده‌ساز با فرهنگ‌سازی در میان اطرافیان خود می‌توانند بسیاری از رفتارهای مصرفی نادرست جامعه همچون استفاده غیرمعمول از حامل‌های انرژی، آب، برق و ... را که مصرف آن در کشور فراتر از استانداردهای جهانی است اصلاح کرده و با تبلیغ و ترویج حمایت از تولید ملی، مردم را به استفاده از کالاهای داخلی تشویق کنند تا بازار تولیدات داخلی رونق گیرد و باورهای نادرست از میان مردم به دست فراموشی سپرده شود.

از دیگر زوایایی که در بحث «اقتصاد مقاومتی» اهمیت بالایی دارد، موضوع گرایش برخی از مردم نسبت به تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری است. مسلماً برای رسیدن به اهداف مد نظر مبحث «اقتصاد مقاومتی» چنین گرایش‌ و دیدگاهی مذموم، غلط و به دور از عقلانیت است و نخبگان جامعه باید تلاش خود را در جهت ریشه‌کنی چنین معضلاتی انجام دهند. یکی از رویکردهای محوری هیأت امنای دانشگاه آزاد نیز توجه به همین نکته در روند سیاست‌گذاری و فرایند اجرا در همه سطوح دانشگاه آزاد اسلامی است.

همچنین انتظار می‌رود برپایی چنین همایش‌هایی مردم را با مسائل و مشکلات اقتصادی و ریشه‌‌های آن آشنا کند، زیرا مردمی که نسبت به مسائل و مشکلات کشور خویش اشراف کافی دارند به خوبی می‌دانند عوامل بیرونی، دیگر کشورها، نشستن و چشم دوختن به دیگران فقط همچون مُسکنی کوتاه مدت و کاذب عمل می‌کند و کارکرد حقیقی در جهت حل مسائل و مشکلات کشورشان نخواهند داشت. پس با آگاهی و دید باز ابتدا اقدام به شناسایی امکانات، منابع انسانی و مالی، پتانسیل‌های موجود و توانایی‌های نیروی کار در جامعه خویش می‌کنند، سپس در گام بعد راهکارها و راه‌حل‌های منطقی را بررسی و انتخاب می‌کنند و در نهایت با تلاش، کوشش و همت خویش بر مشکلات موجود غلبه می‌کنند.

خداوند به نیروهای جوان کشورمان نعمت هوش‌سرشار، توانمندی و کارآمدی را ارزانی داشته، اما در کنار چنین نعمات گرانبهایی جوانان ما باید فرهنگ تلاش، کار، کارآفرین و مولد بودن را در خویش تقویت کنند. مردم و مسئولان ما باید در این راستا کوشش بسیاری کنند تا نسل جوان جامعه به نیروی واقعی تولید کننده در عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اقتصادی و فکری تبدیل شود تا سرعت پیشرفت کشور و تحقق آرمان‌های «اقتصاد مقاومتی» مدنظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ‌شکل چشمگیری افزایش یابد. امیدواریم این همایش نتایج پر برکتی برای مجموعه های علمی و دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی و میهن اسلامی‌مان داشته باشد.ان شاء الله

کد خبر: 848174

وب گردی

وب گردی