طی ۵ سال اخیر هیچ طرح جدید سدسازی به طرح‌های کشور اضافه نشده است

 مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بازنگری و بازتخصیص آب و همچنین بازنگری و بازبینی سیمای طرح‌های سد سازی از اقدامات فناورانه سازگاری با محیط زیست سدها از منظر توسعه منابع آب در ایران است که در جهت تحقق پایداری منابع آب حوضه ‌با رعایت ملاحظات زیست محیطی به صورت سیستماتیک و با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز ،محمد حاج رسولی‌ها در چهارمین کنفرانس بین‌المللی رفتار بلندمدت و فن‌آوری‌های نوسازی سازگار با محیط زیست سدها، بیان کرد: وضعیت آب در جهان بحرانی است و حل این بحران در گرو تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی منسجم با هدف توسعه پایدار است. یکی از این برنامه‌ها، مهار آب‌های سطحی از طریق سد سازی و بهره‌برداری پایدار از سدها است.

وی افزود: نظام‌مند کردن تخصیص آب، رعایت اصل توسعه پایدار و توان مجاز حوضه‌ها و منظور کردن حقابه‌های زیست‌محیطی در تخصیص آب طرح‌ها، زمینه رفتار بلندمدت و فناوری‌های نوسازی و سازگار با محیط زیست سدها از منظر توسعه منابع آب در کشورها را فراهم می‌کند.

به گفته حاج رسولیها در ایران این مهم بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران، دولت مردان و کارشناسان بوده و برنامه‌های پیش روی وزارت نیرو از جمله تعیین و ابلاغ سقف مجاز آب قابل برنامه‌ریزی حوضه‌های آبریز کشور، در سال‌های اخیر به‌منظور برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب به تفکیک مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی نوید بخش تضمین پایداری زیست محیطی توسعه منابع آب در کشور است.

وی گفت: بازنگری و بازتخصیص آب و همچنین بازنگری و بازبینی سیمای طرح‌های سد سازی از اقدامات فناورانه سازگاری با محیط زیست سدها از منظر توسعه منابع آب در ایران است که در جهت تحقق پایداری منابع آب حوضه ‌ا با رعایت ملاحظات زیست محیطی به صورت سیستماتیک و با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: طی ۵ سال اخیر هیچ طرح جدید سدسازی به طرح‌های کشور اضافه نشده است و عمده اعتبارات به سمت مباحث بهره‌برداری سوق داده شده است. در فاز بهره‌برداری طرح‌های توسعه منابع آب از جمله سد سازی، اهداف و ماموریت‌های زیست محیطی عمدتا بر تامین حقابه‌های زیست محیطی پایین دست بر مبنای تخصیص آب استوار است.

وی ادامه داد: ولی آنچه که رفتار بلندمدت و فناوری های نوسازی و سازگار با محیط زیست سدها از منظر بهره‌برداری را برجسته‌تر می‌کند، موضوع مدیریت آلاینده‌ها و پایش آلودگی پیکره‌های آبی است که نیاز به مطالعاتِ شناسایی و پایش کیفیت منابع آب و مدل سازی کیفیت آب در رودخانه و مخزن سد دارد.

حاج رسولیها افزود: لذا در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت با توجه به افزایش روز افزون تقاضای آب محدود از یک طرف و تخلیه فاضلاب های صنعتی تصفیه نشده به منابع آب و دفع غیربهداشتی زباله ها از طرف دیگر، ضرورت دارد در تدوین نقشه راه رفتار بلندمدت و فناوری‌های نوسازی و سازگار با محیط زیست سدها از منظر توسعه و بهره برداری منابع آب، به اهمیت تعاملات و همکاری‌های فراسازمانی در خصوص مدیریت کمی منابع آب و مدیریت محیط زیست و کیفی منابع آب توجه جدی به‌عمل آید.

وی تاکید کرد: باید با استقرار مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه‌های آبریز و تقویت نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب حوضه‌ها، در تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت توامان کمی و کیفی منابع آب سدها اقدام اساسی انجام شود تا تمام اهداف مورد نظر در قالب یک سیستم نظام مند، هماهنگ و یکپارچه محقق شود.

705

کد خبر: 848182

وب گردی

وب گردی