آیا صدور مجوز برق از زباله در اردبیل صحت دارد؟

سال‌ های سال است که مسئولان شهری به دنبال چاره ای برای زباله های شهر هستند تا بتوانند از زباله نیز بهره برداری کنند چون امروز دیگر در کلانشهرها به زباله به‌ عنوان یک پسمانده که از زندگی روزمره خارج می شود نگاه نمی کنند و از زباله که نام دیگر آن را طلای کثیف گذاشته اند قرار است برق تولید شود و صرفه اقتصادی برای کشور داشته باشد و از این پس چراغ‌ های تعدادی از خانه های شهر با برق زباله‌ای روشن خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز ، به زودی اردبیل نیز به جمع معدود استانهایی که از زباله برق تولید می کنند خواهد پیوست برای اطلاع از چگونگی این موضوع به سراغ مدیر کل محیط زیست استان« محمد خداپرست» رفته ایم و گفت و گویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
آیا صدور مجوز برق از زباله در اردبیل صحت دارد؟
بله این موضوع صحت دارد و مجوز نهایی زیست محیطی کارخانه تولید برق از زباله در اردبیل در دی ماه سال 95 صادر شده است. هم ‌اکنون منتظر هستیم تا سرمایه‌گذاری برای عملیاتی کردن این پروژه در اردبیل اقدام کند. محل احداث این کارخانه در کنار محل دفن فعلی پسماند های شهری اردبیل در فاصله 22 کیلومتری شمال غرب شهر واقع شده که قرار است با حداکثر خوراک 400 تن یک واحد نیروگاهی با ظرفیت تولید 12 مگاوات راه اندازی شود.
این کارخانه فاز بندی خواهد بود؟
بله؛ در فاز اول مواد اولیه این واحد از زباله های شهری اردبیل تامین و جهت سوزاندن با فناوری زباله سوزی( پیرولیز و گازی سازی) و نیز استفاده در سیستم هاضم بی هوازی و تبدیل به انرژی و کود کمپوست تحویل کارخانه خواهد شد و بر اساس ظرفیت مجتمع امکان بازیافت و تولید انرژی کلیه پسماندهای شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در این مجموعه فراهم خواهد شد.
آیا تمامی پسماندها در این مجتمع قابل استفاده هستند؟
این طرح پسماندها و زباله های شهری و روستایی مناطق اردبیل، نیر، نمین و سرعین را مدیریت خواهد نمود این پسماندها در اصطلاح زباله های عادی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان می باشد در ضمن تمامی پسماند در این مجتمع قابل استفاده هستند به جز پسماندهایی که بر اساس قانون باید بصورت ویژه جمع آوری و امحا گردند، مانند پسماندهای بیمارستانی و خطرناک.
هدف از اجرای این طرح چیست؟
یکی از مشکلات زیست محیطی که کشور با آن مواجه است دفن غیر بهداشتی پسماندها است که آلودگی های آب، خاک و هوا را به دنبال دارد. شهرداری اردبیل نیز سالانه هزینه های بالایی را برای جمع آوری و دفن پسماند صرف می کند در حالی که با برنامه ریزی اصولی و استفاده از روش های نوین و با به کارگیری توان بخش خصوصی قادر خواهد بود نه تنها از تبدیل شدن دفن غیراصولی زباله ها به معضل جلوگیری کند بلکه از آن به عنوان اهرمی برای کسب درآمد و بازیابی مواد و انرژی استفاده خواهد کرد.
دریافت این مجوز به چه صورت انجام گرفت؟
با توجه به اینکه این طرح جز طرح های مشمول ارائه طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی است لذا به استناد همین قانون، طرح مذکور توسط یکی از مشاوران ذیصلاح تهیه و در کارگروه بررسی طرح های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی استان، طی چندین جلسه بررسی و در نهایت پس از تایید کارگروه با عنایت به تفویض اختیار بعمل آمده و به استانها مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی اعلامی در مجوز زیست محیطی مورد موافقت نهایی قرار گرفت.
مهمترین شرایط احداث این مجتمع چیست؟
از مهمترین شرایط و ضوابط زیست محیطی احداث این کارخانه، رعایت کامل کلیه قوانین و مقررات ضوابط استقرار صنایع و استانداردهای زیست محیطی؛ جلوگیری از آلودگی های آب، خاک، هوا، صدا و پسماند در مراحل ساخت و بهره برداری، ایجاد واحد زیست محیطی در قالب واحد HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) شامل کارشناسان متخصص و آزمایشگاه های مرتبط، اجرای برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی مندرج در طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی که مورد موافقت قرار گرفته است،
بهره برداری این مجتمع به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است؟
بهره برداری و مجری این طرح شرکت آرتاویل نیرو بازیافت (سهامی عام) می باشد. در ضمن مجری این طرح ملزم به عدم ایجاد آلودگی و تخریب در مراحل مختلف ساخت و بهره برداری پروژه می باشد و مسئولیت مستقیم این موارد و جبران خسارت زیست محیطی و موارد حقوقی آن بر عهده مجری طرح است.
بهره برداری از این طرح چه سودی برای استان خواهد داشت؟
با بهره برداری از این طرح عملا قسمت عمده زباله های شهری اردبیل و روستاهای اطراف و همچنین زباله های شهری شهرهای نزدیک (نیر، سرعین و نمین) به طریق اصولی مدیریت خواهد شد و آلودگی های مختلف ایجاد شده از ناحیه عدم مدیریت اصولی این زباله ها از طریق دفن زباله بر آب و خاک و هوا این مناطق مرتفع خواهد شد.
آیا بهره برداری و اجرای این طرح در اشتغالزایی استان تاثیر گذار خواهد بود؟
این طرح اشتغالزایی و تولید انرژی را به دنبال دارد تا جایی که مطابق جواز تاسیس با اجرای این طرح اشتغالزایی برای 92 نفر ایجاد خواهد شد که 67 نفر تولیدی و 25 نفر برای پشتیبانی طرح می باشد.
مدیریت اجرایی پسماندها بر عهده چه کسی است؟
مطابق قانون مدیریت پسماند و آئین نامه اجرایی، مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در محدوده شهرها به عهده شهرداری ها و در محدوده روستاها بر عهده دهیاری ها و خارج از آن بر عهده بخشداری ها می باشد. در شهرهای بزرگ مدیران اجرایی پسماندها موظف هستند قبل از دفع و دفن اصولی و بهداشتی زباله ها، اقداماتی از قبیل تفکیک از مبدا، کاهش تولید زباله در مبدا از طریق فرهنگ سازی، استفاده مجدد و بازیافت را اجرایی کنند تا هزینه های بعدی مدیریت پسماند به طور چشمگیر کاهش یابد و عوارض بعدی شامل آلودگی های مختلف به حداقل ممکن برسد.
برای اجرای موفق این طرح چه باید کرد؟
با توجه به این که زباله به عنوان یک گنجینه ارزشمند در جوامع مختلف سبب اشتغالزایی ‌های بسیار و رشد اقتصادی منطقه می‌ شود بنابراین نیاز است که در استان نسبت به اجرای طرح ‌های مربوط به محیط زیست به طور جدی‌تر و علمی‌تر استقبال شود تا بتوانیم جمع‌آوری زباله ‌ها را از حالت سنتی خارج کرده و در این زمینه به پیشرفت ‌های قابل توجهی دست یابیم که می‌تواند برای استان بسیار تاثیر گذار باشد. در ضمن نیاز است که در ارتباط با فرهنگ ‌سازی برای کاهش تولید زباله و اجرای طرح تفکیک از مبدا نیز تصمیمات لازم و اساسی اتخاذ شود تا بتوانیم بسیاری از مشکلات و موانع موجود را به حداقل رسانده و به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم چرا که تولید زباله توسط هر شهروند به 600 گرم در هر روز می ‌رسد که این موضوع نیازمند بررسی‌ های کارشناسانه است.

705

کد خبر: 848193

وب گردی

وب گردی