از نمایشگاه مطبوعات انتظار معجزه نداشته باشیم

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به اینکه از نمایشگاه مطبوعات نمی توان انتظار معجزه داشت، گفت: تجمع غرفه های رسانه در کنار هم به دلیل حضور مدرسان، مدیران و سردبیران مختلف سبب می شود که با پرسش و پاسخ هایی که میان مردم و اهالی مطبوعات انجام می شود، رسانه ها به درون جامعه راه یابند.

محمدمهدی فرقانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات همانطور که از نامش متوجه می شویم محلی برای جمع شدن اهالی رسانه است تا بتواند از این راه پیوند بیشتری با مردم برقرار کرده و در نهایت توقعات و انتظاراتشان را هم با یکدیگر درمیان بگذارند.

وی گفت: نمایشگاه مطبوعات می تواند میان اهالی رسانه و مردم راهی برای برقراری ارتباط باشد تا افراد از این راه توقعات و انتظارات خود را بیان کنند.

این استاد دانشگاه درباره اهمیت و تأثیر رسانه در دنیای امروز، اظهار کرد: در حال حاضر ما در یک سپهر رسانه ای زندگی می کنیم که همه اجزای زندگی بشر اعم از فردی و اجتماعی و همه حوزه ها از سیاست گرفته تا سرگرمی و آموزش تحت تأثیر رسانه ها قرار دارند و درسال های اخیر فعالیت فضای مجازی در شبکه های اجتماعی این سپهر رسانه ای را گسترش داده و تأثیر و دخالت رسانه را به حوزه های فردی و اجتماعی بطور قابل توجهی افزایش داده است.

وی ادامه داد: افزایش رسانه ها و به خصوص فضای مجازی در سال های اخیر نکات مثبت و منفی بسیاری دارد که دنیای امروز را تحت تاثیر قرار داده است. تنوع و تکثر رسانه ای امروز توانسته سلطه و غلبه جریان های غالب را به شدت کاهش دهد و از انحصار رسانه های بزرگ بکاهد و گفتمان های مختلف را از این راه منتشر کند و رویدادها را با توجه به روایت های مختلف به چالش بکشد.

رییس دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی گفت: درست است که افزایش رسانه های مختلف و فعالیت فضای مجازی سبب شده تا از قدرت رسانه های غالب کاسته شود اما بر قدرت کل سپهر رسانه ای افزوده شده است. از سوی دیگر افزایش رسانه ها و فعالیت های فضای مجازی پنهانکاری های موجود را به حداقل رسانده و با و سبب تحقق بخشیدن نظارت عمومی به ثروت و قدرت شده است. در زمان گذشته مردم در مواجه با رسانه ها فاقد قدرت بودند اما امروز می توانند بواسطه رسانه ها و فضای مجازی صدایشان را به گوش دیگران برسانند و قدرت شهروندی بیشتر از گذشته شود.

فرقانی در ادامه تهمت ها و برچسب هایی که به افراد زده می شود را از مهم ترین نکات منفی افزایش فعالیت در فضای مجازی دانست و تاکید کرد: درست است که افزایش فعالیت در فضای مجازی به شهروندان قدرت می دهد اما این فضا به دلیل عدم نظارت نهادی برنامه رسانه ها می تواند مجرای انتشار شایعات، تهمت ها و تهدیدها در زندگی شخصی تا برچسب زدن به افراد مشهور باشد که باید به تدریج با افزایش سواد رسانه ای شهروندان این موضوع را به حداقل رساند.

503

کد خبر: 848232

وب گردی

وب گردی