امضا تفاهم نامه همکاری بین شرکت راه‌آهن و سازمان هواشناسی کشور

تفاهم نامه همکاری بین شرکت راه‌آهن و سازمان هواشناسی کشور به منظور هم‌افزایی و بهره‌برداری بهینه از خدمات هواشناسی در صنعت حمل و نقل ریلی امضا شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، افزایش سطح رضایت‌مندی کاربران و ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی، پیشگیری و کاهش سطح سوانح و حوادث در ابعاد محیطی و انسانی از طریق پیش‌بینی شرایط جوی و مدیریت ریسک، بهره‌گیری از داده‌های اقلیمی در برنامه‌ریزی و توسعه حمل و نقل ریلی، گسترش شبکه و برنامه‌ریزی مبتنی بر اصول علمی در شهرسازی ریل‌ پایه و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های طرفین از جمله اهداف امضا این تفاهم نامه بوده است.

بر اساس این گزارش؛ انتخاب بهینه مسیرهای ریلی با تکیه بر داده‌های هواشناسی و اقلیمی، همکاری در ایجاد، توسعه و نگهداشت شبکه ایستگاه‌های هواشناسی ریلی، استفاده از داده‌ دوره‌های بلندمدت هواشناسی برای طراحی و بهره‌برداری ساختمان‌ها، خطوط، تاسیسات، سازه‌ها و آلات ناقله ریلی، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سایر داده‌های هواشناسی در مطالعات محیطی مسیرهای ریلی جهت افزایش ایمنی و کاهش نرخ سوانح از زمینه های همکاری بین شرکت راه آهن و سازمان هواشناسی کشور است.


این گزارش می افزاید؛ استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی و بستر فیبر نوری شرکت جهت انتقال داده‌های هواشناسی، طراحی و ایجاد سامانه‌های " هواشناسی ریلی" ، دریافت و اطلاع‌رسانی برخط اطلاعیه و اخطاریه‌های سازمان، ارائه اطلاعات هواشناسی مورد نیاز مسافر در طول سفر و مبدا و مقصد از دیگر زمینه های همکاری در نظر گرفته شده در این تفاهم نامه است.


همچنین مطالعه و ایجاد و توسعه سامانه تولید و ارائه محصولات تخصصی هواشناسی ریلی به منظور برنامه‌ریزی و کاهش ریسک حمل و نقل ریلی از قبیل: پیش‌بینی مقدار و شدت و مقدار بارش برف و باران در مجاورت خطوط راه آهن، پیش‌بینی گرما و سرمای شدید و تغییرات شدید دمایی، پیش‌بینی یخ زدگی ادوات (همچون سوزن، ترمز و ... )، پیش‌بینی بارش‌های شدید و سیلاب در مجاورت خطوط راه آهن، پیش‌بینی سرعت و جهت باد در مجاورت خطوط راه آهن، پیش بینی وقوع گردوخاک و حرکت ماسه روان به خصوص در مناطق ماسه‌گیر، تعیین میدان دید افقی برای لکوموتیوران، استفاده از داده‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی به منظور مجهز کردن قطارها به سیستم‌های سردکننده/گرم‌کننده متناسب با شرایط اقلیمی بررسی و تکمیل مطالعات در حوزه‌های سیل‌خیز از دیگر زمینه های همکاری است.

این تفاهم نامه بین معاونت فنی و زیربنایی به عنوان نماینده شرکت راه آهن و معاونت فنی و شبکه ایستگاه‌ها بعنوان نماینده سازمان هواشناسی کشور امضا شد.

401

کد خبر: 848309

وب گردی

وب گردی