قدرت انحراف افکار عمومی از سوی برخی افراد به دلیل مظلومیت اصول فقه در کشور است

سخنگوی شورای نگهبان معتقد است در حق دروس منطق و اصول فقه در دانشکده‌های حقوقی ظلم شده و آن‌گونه که باید به آنها پرداخته نشده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، بعدازظهر امروز (چهارشنبه، 26 مهرماه) چهارمین کارگاه تنقیح قوانین در موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه در سه کارگاهی که در گذشته در حوزه تنقیح قوانین برگزار شد بود، اساتید نظرات و مباحث خود را مطرح کردند، گفت: با پیشنهاد معاونت حقوقی مجلس شورای اسلامی چهارمین کارگاه در حوزه اصول فقه برگزار می شود.

رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه افرادی که گذار آنها به مباحث فقه و حقوق افتاده می‌دانند الفبای حقوق و فقه از رهگذر درس اصول فقه می گذرد، اضافه کرد: اصولا در درس های کلامی، فقهی و فلسفی دو ابزار داریم که یکی منطق و دیگری اصول فقه است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه منطق و اصول فقه ابزاری برای شناخت دقیق و صحیح مطالب است، بیان کرد: کسی که می خواهد فقیه و حقوقدان باشد و در حوزه فلسفه ورود کند نمی تواند مباحث منطق و اصول فقه را نداند و در این حوزه موفق باشد.

کدخدایی با بیان اینکه در دانشگاه های حقوق ایران متاسفانه کمتر به این دو درس پایه ای بهاء داده شده است، عنوان کرد: در دانشکده‌های حقوق کمتر به این موضوع پرداخته شده و دانشجویان علاقمند باید موضوع را در خارج از دانشکده پیگیری کنند.

وی ادامه داد: در حق دروس منطق و اصول فقه در دانشکده‌های حقوقی ظلم شده و آنگونه که باید به آنها پرداخته نشده است. بعد از انقلاب اساتید و دانشجویان بیشتر به این موضوع توجه کردند اما هنوز هم در دانشکده‌های حقوقی آنگونه که باید در بحث اصول فقه خوب پرداخته نمی‌شود.

رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران با بیان اینکه همواره به دانشجویان تاکید کرده اند که دروس اصول فقه و منطق را خوب مطالعه کنند، گفت: تا زمانی که به این دو درس مسلط نشوند نمی توانند در مباحثات و بیان مستدل طرف مقابل را قانع کنند؛ در این جا باید با استدلال طرف مقابل را مجاب کنید.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه امروزه همه آشنا به مبانی حقوق هستند، عنوان کرد: حقوق یعنی منطق و برداشت صحیح داشتن از متون، بسیاری از مباحثات که در عرصه افکار عمومی بین غالب مردم مطرح می شود و در گاهی از اوقات افراد می توانند افکار عمومی را منحرف کنند به دلیل این است که اصول فقه را به خوبی نمی‌دانیم.

چهارمین کارگاه تنقیح قوانین یک همکاری مشترک بین موسسه مطالعات حقوقی دانشگاه تهران و معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی است که در آن مباحث تنقیح قوانین و اصول فقه مطرح می شود و به مدت 2 روز از ساعت 14 تا 18 برگزار خواهد شد.

شرکت در این کارگاه به صورت آزاد می‌باشد و دعوتنامه حضور در این مراسم به تمامی دانشگاه ها ارسال شده، آقایان صفری و حجت الاسلام صفری اساتید این کارگاه هستند که مباحث اصول فقه به صورت کاربردی در تنقیح قوانین مورد بررسی قرار می گیرد.

کد خبر: 848375

وب گردی

وب گردی