دانه درشت هایی که نه بدهی بانکی می دهند و نه مالیات/خرید جواهر به نفع مردم است

در حال‌حاضر، افزایش درآمدهای مالیاتی و قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، از اولویت‌‏های دولت به شمار می‌رود.

به گزارش‌گروه اقتصادی‌ایسکانیوز؛ هر چند کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی می‌تواند کمک شایانی برای اقتصاد ایران باشد اما نکته مهم اخذ مالیات از دانه درشت‌هایی‌است که حتی بدهی‌های عظیم بانکی خود را هم نمی‌پردازند و مالیات هم نمی‌دهند. دولت در این خصوص هنوز نتوانسته اقدامی‌اساسی انجام دهد.

متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل مالیاتی کشور، در کنار فقدان اطلاعات موثق و به روز شده، فشار مالیاتی به فعالان اقتصادی و اصناف کشور در شرایط رکود اقتصادی است که در نهایت به تشدید رکود منجر می‌شود.

رکود در صنف کیف و کفش بیشتر شده است

در این راستا اکبر زاهدی رئیس اتحادیه کیف و کفش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: امسال میزان مالیات اصناف را ۸ درصد بیشتر از سال گذشته اعلام کرده‌اند.

او با بیان اینکه رکود در بازار صنف کیف و کفش بیشتر شده است، افزود: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۷۰ واحد از زیرمجموعه ما تعطیل شده‌اند زیرا دخل و خرج‌شان همخوانی نداشت و نمی‌توانستند مالیات خود را بپردازند.

الزام بر رعایت برخی معافیت‌های مالیاتی اتحادیه‌های صنفی

همچنین‌ علی خندان نوجوان، رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی نیز به خبرنگار ایلنا گفت: مالیات سال ۹۰ تا ۹۱ واحد صنفی ما ۳۵ میلیون تومان اعلام شده که ما به این رقم اعتراض داریم و آنرا در کمیته حل اختلاف مطرح خواهیم کرد.

او با اشاره به برخی معافیت‌های مالیاتی اتحادیه‌های صنفی و تعاونی که از سوی مجلس تصویب شد گفت: متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود.

کاهش چشم گیر در خرید و فروش طلا

احمد وفادار، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در مورد نحوه اخذ مالیات از این صنف به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه نحوه دریافت مالیات از صنف طلا و جواهر اصلا عادلانه نیست.

او افزود: با توجه به رکود بازار طلا و اینکه عملا خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد باید برای اخذ مالیات از این صنف تجدید نظر شود. اما کسی در این خصوص پاسخگو نیست.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: در مورد مالیات سال ۹۵ گفته شد که خوداظهاری مورد تایید است اما در مورد مالیات‌های سال ۹۳ و ۹۴ متاسفانه افزایش مالیات‌ها را شاهد بودیم.

وفادار تصریح کرد: امروز وضعیت به گونه‌ای شده که مردم با خرید طلا متضرر می‌شوند زیرا هر گرم طلا را ۱۲۵ هزار تومان می‌خرند که با ۲ درصد سود بنکدار و ۷ درصد سود مغازه دار و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هر گرم طلا به 150 هزار تومان می‌رسد اما در صورتی که یک هفته پس از خرید طلا اقدام به فروش آن کنند این ۱۸ درصد از آن کم خواهد شد و مجدد هر گرم ۱۲۵ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

او گفت: اما سود خرید جواهر بیشتر از خرید طلاست زیرا با قیمت روز دلار محاسبه می شود. نظام مالیاتی باید به سمت نظام مالیات الکترونیک حرکت کند تا بر اساس آن بتواند خدمات مطلوب‌تری را به مؤدیان مالیاتی ارائه دهد.

منبع: ایلنا

403

کد خبر: 848468

وب گردی

وب گردی