قانون‌ها و محدودیت‌ها راه آزادی را به ما نشان می‌دهند

نشست «فیلم‌سازی یک نفره در مستند» از سلسله نشست‌های تخصصی "20 نشست 34" در سومین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، 27 مهرماه با حضور پیتر موردما در گالری پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پیتر موردما در نشست «فیلم‌سازی یک نفره در مستند» از سلسله نشست‌های تخصصی "20 نشست 34" سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، گفت: به اعتقاد من داشتن قاب و چارچوب بسیار خوب است اما هنر به وجود آمده تا این قاب ها را بشکند. من هم هیچوقت نتوانستم با کارگردان‌ها کار کنم چون یک کارگردان درون داشتم!

وی با اشاره به ساخت اولین فیلم مستندش خاطرنشان کرد: من اولین فیلم مستندم را سخت ساختم. وقتی فهمیدم نیازی برای حرف زدن ندارم دیگر فیلمی نساختم و آدم‌هایی را پیدا کردم که آن‌ها حرفی برای گفتن دارند و به آن‌ها کمک کردم. وارد جشنواره‌ها شدم و متوجه شدم بیشترین علاقه ام به فیلم کوتاه است چون همه چیز را به کوتاه ترین شکل ممکن بیان می کند.

وی ادامه داد: پس از آن شروع به ساختن فیلم کوتاه کردم ولی فکر می‌کردم چیزی کم است. فکر میکردم تهیه کننده کارش محدود کردن ایده هاست و این من را آزار می داد همه فکر میکنند تهیه کننده یک ناظر بالادستی است درحالی که گاهی او می تواند بار اصلی خلاقیت را به دوش بکشد. برای همین به تحصیل تهیه کنندگی پرداختم و خیلی خوشحال هستم.

موردما افزود: معتقدم دنیا بسیار کوچک شده درحالی که تفکرات بسیاری وجود دارد. ما باید بدانیم کجای زمان ایستاده ایم و برای زمان احترام قائل شویم. من فیلمسازان را تشویق میکنم به ساختن فیلم کوتاه چون باید از زمانمان به درستی استفاده کنیم.

این تهیه کننده با اعتقاد بر وجود سه ژانر فیلمسازی ادامه داد: به عقیده من سه ژانر فیلم وجود دارد، انیمیشن، مستند و داستانی. البته یک ژانر دیگر نیز هست که مثل سردرد برای داورهاست و آن هم تجربی است. در فیلم کوتاه پیغام است که مهم است شما باید با پیغامتان به صورت مخاطب سیلی بزنید و اجازه دهید از شما بپرسد این پیغام برای چیست. من درباره عقایدم صحبت میکنم و نه حقیقت ها پس این نظرات شخصی من است.

موردما بیان کرد: کسانی که فیلم بلند میسازند لزوما نمی توانند فیلم کوتاه خوبی هم بسازند. ما تجربیاتی از بزرگان فیلم بلند دیدیم که در 15 دقیقه یک فاجعه به بار آورده اند. تهیه کنندگان باید میان فیلمساز فیلم کوتاه و فیلمساز فیلم بلند تفاوت قائل شوند چنان که میان فرمت فیلم بلند و کوتاه باید تفاوت قائل شد. برای بسیاری از فیلمسازان اینکه فلینی و جیم جارموش شوند مهم است درحالی که باید مسیر خودتان را بروید. به جایزه و جشنواره و ... فکر نکنید. این روزها کمپانی های فیلمسازی هم زیاد شده اند که از یک بعد خوب نیست آن هم این است که هویت مستقل فیلمساز را از بین میبرد.

این فیلمساز ادامه داد: من یک دوست کلمبیایی دارم که دو فیلم کوتاه با نابازیگرها ساخته است. فیلمساز بودن کاری ست که همه میتوانند انجام دهند اما آنچه نیاز به یادگیری دارد؛ کارکردن با بازیگران حرفه ای است. به هرحال شما نیاز دارید کنار یک استاد قرار بگیرید اگر استعداد نداشته باشید شبیه استادتان میشوید و اگر استعداد داشته باشید یک محصول شخصی سازی شده خارق العاده خواهید داشت.

این مدرس "20 نشست 34" درباره فیلم های مایکرو بیان کرد: این فیلم ها بیشتر شامل فیلم های تبلیغاتی است و فیلم های خیلی کوتاه 2 تا 4 دقیقه هستند. شما نمیتوانید به یک فیلمساز بگویید فقط میتوانی دو دقیقه فیلم بسازی یعنی هنر اساسا با زمان سنجیده نمی شود. اما به عقیده من فیلم کوتاه نهایتا تا بیست و هشت دقیقه باید باشد و سی دقیقه در غالب فیلم های تلویزیونی قرار میگیرد. بنابراین خیلی فستیوال های کمی هستند که فیلم 40 دقیقه ای را به عنوان فیلم کوتاه قبول کنند.


وی افزود: شما به عنوان یک معرف باید یک پیغامی داشته باشید اما لزوما نباید آن را منتقل کنید. ممکن است هدف شما از فیلم ساختن خوش گذرانی باشد اما همین مسئله را باید بدانید. به هرحال فیلم شما باید دیده شود.


موردما با ستایش راه لارس فونتریر اضافه کرد: او خودش را در یک موقعیت دشوار قرار می دهد و بعد از آن موقعیت فرار می کند. شما به عنوان کارگردان باید خودت را با قابت محدود کنی و بعد تلاش کنی از آن قاب فرار کنی. قانون و مرز اصلا بد نیستند بلکه به ما نشان می دهند چگونه میتوانیم به آزادی برسیم.


وی افزود: فیلم کوتاه فرقی نمیکند انیمیشن یا داستانی یا مستند باشد! اما در فیلم مستند مشکل ما این است شما فقط یک نقشه دارید. یعنی نمیتوانید فیلمنامه بنویسید و این مهمترین کار است که شما مسیرها را به درستی شناسایی کنید و برای مسیرتان نقشه بکشید.

درپایان این کارگاه مستندی پخش شد که یک فیلمبردار آن را یک نفره ساخته است. به گفته پیتر موردما این فیلم شروع خوبیست برای اینکه بفهمیم وقتی یک نفر دغدغه داشته باشد؛ یک نفره آن را میسازد.


سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

500

کد خبر: 848519

وب گردی

وب گردی