شهرک های «دانش سلامت» راه اندازی می شود

دبیر شورای علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی شهرک های دانش سلامت خبر داد و گفت: آیین نامه ایجاد این شهرک ها در شورای عتف درحال بررسی است.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، وحید احمدی در حاشیه یکصد و شصتم شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم گفت: در جلسه امروز موضوع راه اندازی شهرک های دانش سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه آیین نامه اجرایی بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم مورد بررسی قرار گرفت که بر مبنای آن دولت موظف است از بخش های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک های دانش سلامت حمایت کند.

دبیر شورای عتف و معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آیین نامه اجرایی این بند در چارچوب قوانین و بودجه سنواتی طی سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه تهیه می شود و پس از آن به تصویب هیات وزیران می رسد.

احمدی عنوان کرد: با ابلاغ دولت به وزارت علوم تدوین برنامه اجرایی شهرک های دانش سلامت را به شورای عتف و کمیسیون های مربوط ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه تدوین آیین نامه ایجاد شهرک های دانش سلامت در برنامه پنجم توسعه عملیاتی نشد، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و آیین نامه اجرایی آن باید در شورای عتف تدوین و تصویب شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: شهرک‌ها مجموعه ای از زیرساخت ها و ساختارهایی هستند که قرار است بخش خصوصی در آنها سرمایه گذاری کنند اما دولت نیز به این شهرک ها کمک خواهد کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: شهرک های دانش سلامت زمینه ای برای توسعه دانش سلامت، جذب بخش خصوصی و کمک به توسعه دانش سلامت فراهم می کند.

وی عنوان کرد: توسعه ترویج و آموزش رشته های مرتبط با حوزه، فراهم سازی حمایت های لازم برای گسترش تحقیق و پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت، حمایت از تاسیس و توسعه صنایع و سامانه های الکترونیکی، حمایت از تاسیس و توسعه صنایع دارویی و فراورده های بیولوژیکی آرایشی و بهداشتی از ماموریت های شهرک های دانش سلامت است.

معاون پژوهشی اظهار داشت: ارائه حمایت های لازم برای تجهیز و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و توان بخشی با رویکرد جامعه محور بازتوانی طب سنتی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، ارائه حمایت های لازم به موسسات و شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه سلامت، توسعه امکانات گردشگری سلامت و حمایت از زنجیره تبدیل دانش به ثروت و ایجاد چشمه ها و خوشه های فناوری در زنجیره تبدیل دانش به ثروت از دیگر اهداف راه اندازی این شهرک ها است.

احمدی اضافه کرد: فراخوانی برای جذب اعضای کمیسیون های تخصصی شورای عتف به مراکز علمی و دانشگاه ها ارائه شده است.

وی گفت: طبق آیین نامه داخلی شورای عتف برای انتخاب اعضای حقیقی باید فراخوان صادر شود و براساس بررسی رزومه کاری، افراد برای کمیسیون های دائمی عتف انتخاب می شوند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: این فراخوان به نشانی www.atf.gov.ir قابل دسترس است و همه مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری و یا افراد می توانند به این سامانه مراجعه کرده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

احمدی تاکید کرد: در این جلسه همچنین گزارش پیشرفت سند تدوین برنامه ملی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در ذیل این سند، سند ملی تحول علوم و فناوری بخش کشاورزی ایران قرار دارد که در آن چشم انداز بخش کشاورزی، نظام علم و فناوری این حوزه، اهداف کلان و راهبردها تعیین می شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: برای سند ملی تحول علوم و فناوری در حوزه کشاورزی ۱۳ هدف کلان تعیین شده است که بعد از اصلاحات لازم برای تصویب قطعی به شورای عالی عتف ارسال خواهد شد.

منبع: مهر

کد خبر: 848618

وب گردی

وب گردی