ابراهیمی:  شهید آوینی شخصیت قالب گریزی داشت

نویسنده کتاب «زندگی زیباست» گفت: بازشناسی شخصیت ویژه و قالب گریز شهید آوینی، دلیل اصلی نگارش این کتاب بود.

سیدعباس سیدابراهیمی که کتاب «زندگی زیباست» را با تاسی از زندگی شهید آوینی تدوین کرده، درباره جذابیت تحقیق در زمینه زندگی این شهید به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: به دلیل قالب گریزی شخصیت شهید آوینی هر سال در سالروز شهادت وی مناقشاتی از سوی عده ای انجام می شود و هر شخصی سعی دارد با مدل های کاملا متضاد شخصیت وی را تفسیر کند.

**کارهای غیرقابل پیش‌بینی در طول زندگی شهید آوینی زیاد است

وی افزود:شهید آوینی در طول زندگی اش کارهای عحیب و غیرقابل پیش بینی انجام داده و به گفته شاهدان عینی وی از صبح تا پاسی از شب مشغول کار می شد و دوباره از نیمه های شب تا صبح به ادامه کار مشغول می شد که بسیار عجیب و غیرقابل باور است.

سیدابراهیمی درباره تحول شخصیتی شهید آوینی بعد از انقلاب، گفت: بنای نگارش این کتاب بر روی گذشتن از مهمترین مقطع زندگی شهید آوینی و دیدار با امام خمینی (ره) نبوده است اما به دلیل اینکه دوره قبل از انقلاب اسلامی و حال و هوای شهید را کمتر کسی درک کرده بود بیشتر اطلاعات کتاب در مورد زندگی شهید بعد از انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: در فضای داستانی کتاب در حد مقدمه کوتاهی ماجرای زندگی قبل از انقلاب شهید آوینی گفته شده است و در مورد تحول شهید آوینی به گفته خانم امینی همسر وی، صحبت کوتاهی عنوان شده است و در این رابطه، همسر شهید این تحول شخصیتی را به صورت ناگهانی عنوان می کند.

سید ابراهیمی در موردباور پذیری ناگهانی تحول شخصیتی شهید آوینی، اظهار کرد: تحول یک باره شهید آوینی برای مخاطب داستان که با کارهای دور از ذهن شهید آشنا می شود، باورپذیر است.

**کتاب «زندگی زیباست» ابتدا قرار بود یک پژوهش ساده باشد

وی درباره زمینه‌های نگارش کتاب «زندگی زیباست» گفت: در ابتدا قرار بود پژوهشی در مورد بخشی از فعالیت های فرهنگی شهید آوینی انجام دهم اما برخلاف انتظارم، منبع جامعی در مورد زندگی و فعالیت های این شهید وجود نداشت در این رابطه حدود 60 مصاحبه اختصاصی با آشنایان و دوستان وی گردآوری کردم.

نویسنده کتاب «زندگی زیباست» افزود: در ابتدا مبنا صرفا پژوهشی بود در ادامه برای جذابیت کار برای مخاطب، اثر در قالب زندگینامه داستانی نگارش شد.

سید ابراهیمی درباره سختی نگارش این اثر گفت: جمع آوری اطلاعات در قالب مصاحبه کار دشواری بود و کمتر کسی اعتماد می کرد البته خیلی از افراد به دلیل سن کم من از این کار سر باز می زدند و خیلی از افراد برای انجام این کار ورود من را جایز نمی دانستند و خودشان ادعای تحقیقات در مورد زندگی این شهید را داشتند.

این نویسنده درباره کارهای تحقیقاتی از این دست گفت: تعداد شخصیت های برجسته که کتاب های جامعی در موردشان نوشته شده باشد محدود هستند و بسیاری از شخصیت های برجسته همچون آوینی جای کار برای تحقیقاتی از این دست را دارند.

**تولید مستند شهید آوینی با تاسی از کتاب «زندگی زیباست»

سید ابراهیمی در مورد ساخت فیلم مستندی برپایه کتاب زندگی زیباست، خاطرنشان کرد: حدود چهار سال مشغول به ساخت مستندی برپایه این کتاب هستم. قرار است این فیلم مستند مانند کتاب «زندگی زیباست» در قالب چند قسمت به شرح جامع زندگی شهید آوینی می پردازد.

502

کد خبر: 848658

وب گردی

وب گردی