تاکید بر استفاده از داشته های دینی در مقابله با آسیب های اجتماعی

هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد شامگاه پنج شنبه در مصلی اعظم امام خمینی (ره) تبریز به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز،هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور تعدادی از اعضای هیات رئیسه، ائمه جمعه و اساتید حوزه های علمیه استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان‌شرقی طی دو روز در تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به عنوان اولین سخنران مراسم اختتامیه این اجلاسیه گفت: با عنایت بیش‌تر در این اجلاسیه که به مدت دو روز در تبریز برگزار شد، امیدواریم همگان بتوانیم برکات ارزشمندی را از این همایش برای بهره برداری در ۳ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل داشته باشیم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین امیدوارم بتوانیم همگان را در راه تحقق بخشیدن به سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه‌های علمیه قدم‌های مثبتی برداریم.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در این اجلاسیه تشریح کرد: موضوع این اجلاسیه بررسی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. گرچه علوم غربی مثل روانشناسی و جامعه‌شناسی راه‌حل‌هایی مفید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهند اما ما گوهر گران‌بهایی به نام دین و ایمان داریم.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما درس‌های دین را پای منبرهای علمای بزرگ یاد گرفته‌ایم، الان هم بهترین و سریع‌ترین راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی استفاده از دین در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این اجلاسیه گفت: درخواستم از جامعه مدرسین این است که برای اینکه در استان آذربایجان غربی مسئله تشیع و اهل بیت حفظ شود، عنایت ویژه و خاصی را به این استان داشته باشند.

حجت‌الاسلام قریشی با بیان اینکه در حوزه تبلیغ در استان ما اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است، گفت: اردوهای زیارتی که به کربلا برگزار می‌کنیم، توسط اهل سنت و تشیع بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد که این موضوع برایمان خوش‌حال کننده است.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود بیان کرد: خواهشم از جامعه مدرسین این است که از مراجع بزرگ بخواهند یک هفته‌ای در استان ما حضور یابند. حضور آن بزرگواران باعث عوض شدن جو شهرها و استان می‌شود و استان یک جان جدید مذهبی و معنوی به خود بگیرد.

دشمنان می خواهند جوامع اسلامی را از دین تهی کنند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز که میهمان این اجلاسیه بود گفت: دشمنان می خواهند جوامع اسلامی را از دین تهی کنند.

سردار حسین سلامی ادامه داد: دشمنان ما متوجه شده‌اند که با اشغال نظامی، حصر اقتصادی، انزوای سیاسی و تهدید نمی‌توانند این حرکت عظیم انقلاب اسلامی را که تجلی‌بخش نور خداوند بر عالم است، متوقف کنند.

سلامی بیان کرد: دشمنان به یک نتیجه روشن رسیده‌اند و آن این است که اگر بتوانند جوامع اسلامی را از دین تهی کنند، آن‌گاه می‌توانند بر عالم اسلام مسلط شوند و دشمنان این واقعیت را درک کرده‌اند که هرعملی در خارج و در میدان، بازتاب و پژواکی‌است از یک حقیقت و واقعیت ذهنی.

جانشین فرمانده سپاه خبر داد: سالانه در آمریکا براساس آمارهای رسمی منتشر شده ۳۸ هزار جوان به دلیل بحران شخصیت خودکشی می‌کنند و به ازای خودکشی هرنوجوان ۵۰ جوان در جستجوی راهی برای خودکشی هستند.

وی اضافه کرد: نظام ساخته قدرت‌ها در عالم درحال فروپاشی به دست اسلام است و ما در این فضای تقابل راهبردی که بین دنیا و جهان اسلام در پرتو انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، جهاد سختی را پشت سر گذاشته و هنوز هم در میادین سختی از جهاد درگیریم.

وی با بیان اینکه جوان ایرانی امروز موشک تولید می‌کند گفت: اینکه چیزی جز فهرست شکست‌های آمریکا در ابتدای سخنان ترامپ نشنیدیم، نمونه‌ای از قدرت مهارنشدنی اسلام است.

ایجاد تفرقه بین روحانیت از جمله نقشه‌های شوم دشمن

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نیز در این اجلاسیه گفت: ایجاد تفرقه بین روحانیت از جمله نقشه‌های شوم دشمن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره راهکار مقابله با توطئه‌های دشمنان بیان کرد: جهت مقابله با این توطئه‌های دشمن و جنگ نرم دشمن، مسئولیت روحانیت محترم امروز خطیرتر و سنگین‌تر شده است. امیدواریم در حوزه علمیه قم تحولاتی بیش‌تری از نظر ایجاد رشته‌های تخصصی و کتب درسی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: تکشیل حکومت شیعی در ایران و اقتدار جمهوری اسلامی، دشمن را به وحشت انداخته است. بیداری اسلام که در دنیا آغاز شده است، دشمنان و مستکبرین را نگران و اعصبانی کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دشمنان با ابرازی که در اختیار دارند، مثل ماهواره و اینترنت و فضای مجازی وارد می‌شوند تا اسلام را از بین ببرند. همچنین ایجاد تفرقه بین مسلمانان و حتی ایجاد تفرقه بین روحانیت از جمله نقشه‌های شوم دشمن است.

نهادینه کردن فرهنگ دینی رسالت مهم حوزه علمیه

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این اجلاسیه گفت: نهادینه کردن فرهنگ دینی رسالت مهم حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه امروز روحانیون امتداد دهنده انقلاب هستند، گفت: در این مرحله که تداوم انقلاب اسلامی نام دارد، روحانیون بیش از همیشه وظیفه دارند که درباره دغدغه‌های معیشتی، دینی و سیاسی مردم پاسخگو باشند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بسیار شایسته فرمودند که سخنان ترامپ حتی ارزش پاسخگویی مسئولان نظام نداشت.

دبیر هشتمین اجلاسیه علمای بلاد با بیان اینکه امروز به شهری قدم گذاشته‌ایم که مرکز عالمان و اندیشمندان بزرگ تاریخ است، گفت: اگر بخواهم نام شخصیت‌های این خطه را بیان کنم، بیاد فهرستی طولانی از مولاناها، خسروشاهی‌ها، شبستری‌ها، اهری‌ها، مرندی‌ها، سرابی‌ها و همچنین شخصیت‌هایی چون سیدعلی قاضی طباطبایی، علامه امینی می افتم.

اشکال داشتن ساختارها نباید باعث دست‌بسته احساس کردن روحانیون شود

معاون ارتباطات حوزوی دفتر نماینده مقام معظم رهبری نیز در این اجلاسیه شرکت کرده بود. حجت‌الاسلام احمد مروی با بیان اینکه اشکال داشتن ساختارها نباید باعث دست‌بسته احساس کردن روحانیون شود، گفت: روحانیون مخاطب‌شناس باشند.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای هدایت جامعه داریم. مراجع تقلید به صورت متحد می‌توانند با دادن فتوای مقابله با مواد مخدر، نقش واقعی روحانیت را نشان دهند.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه روحانیت هنوز مرجعیت خود را دارد گفت: سخن دشمن این است که روحانیت کارآمدی ندارد. روحانیت امین مردم هستند و این شعار نیست بلکه حقیقت است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر نماینده مقام معظم رهبری تشریح کرد: وظیفه روحانیت فقط هشداردادن نیست، مساجدی که در اختیار داریم، منبرهایی که در اختیار داریم، باید از همه این‌ها در مبارزه با ناهنجاری‌ها استفاده کنیم.

بیانیه پایانی هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین و علمای بلاد

بیانیه هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدسین حوزه علمیه قم با علماء و روحانیت استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل توسط آیت‌الله حسینی بوشهری قرائت شد.

در بخش از این بیانیه آمده است: روحانیت اصیل و انقلابی وارثان به حق انبیاء عظام سلام الله علیهم اجمعین و اوصیاء مکرم آنها می‌باشند و هدف اصلی آنان اعتلاء کلمة توحید و تحقق ارزشهای الهی است و این همان اساس هدف انقلاب اسلامی است از این رو روحانیت همواره نسبت به حال و آینده انقلاب حساس، مراقب، ناظر و پشتیبان بوده و خواهد بود. انقلابی بودن و انقلابی ماندن رسالت دائمی روحانیت اصیل و وفادار به آرمان‌های اسلام ناب می‌باشد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اقدامات جنایتکارانه استکبار جهانی به سرگردکی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و همداستانی عوامل مزدور آنها و برخی دولت های خود فروخته منطقه که منجر به کشتار مسلمانان بی‌دفاع مظلوم و محروم در عراق، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین، لبنان، فلسطین اشغالی و اخیراً در میانمار گردیده است محکوم می‌نمائیم. سکوت شرم آور مدعیان حقوق بشر نسبت به کشتار وحشیانه کودکان و پیرمردان و زنان بی‌دفاع همانا سند و گواه رسوایی این مدعیان دروغین است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مراتب نگرانی خود را نسبت به وضعیت معیشتی واقتصادی عموم مردم این ولی نعمتان انقلاب خاصه اقشار ضعیف وکم درآمد اعلام می‌داریم. به مسئولین محترم بویژه در قوة مجریه تذکر می‌دهیم تنها راهل حل مشکلات و برون رفت از وضعیت فعلی نگاه به داخل و تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های مادی ومعنوی کشور است و این مهم جز با مدیریت جهادی و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی – اقدام عمل میسور نخواهد بود. ما ضمن اعلام نگرانی نسبت به آسیب‌های موجود اجتماعی آمادگی خود را جهت همکاری با مسئولین ذی‌ربط در زمینه کمک در رفع این آسیب و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه اعلام داشته و تمامی مساعی خود را به کار خواهیم گرفت انشاء الله.

منبع: مهر

902

کد خبر: 848693

وب گردی

وب گردی