پیش بینی رشد ۷ برابری تولید برق تجدیدپذیر در ایران طی ۵ سال آینده

به رغم تهاجمی تر شدن موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در قبال تهران، صنعت انرژی های جایگزین در ایران رشد سریعی را تجربه می کند و انتظار می رود ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در این کشور در طی ۵ سال آینده حداقل ۷ برابر شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، جدیدترین قرارداد ایران در این حوزه این هفته با شرکت ساگا انرژی نروژ به ارزش 2.9 میلیارد دلار جهت ساخت مجتمع های برق خورشیدی منعقد شد.

بر اساس آمارهای وزارت نیروی ایران، تاکنون 124 شرکت در این زمینه با ایران توافق امضا کرده اند که اکثر آنها اروپایی هستند. این شرکت ها در مجموع 2380 مگاوات تاسیسات تولید برق تجدیدپذیر در ایران نصب خواهد کرد، ضمن اینکه هم اکنون 340 مگاوات ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر در ایران وجود دارد.

انواع انرژی های تجدیدپذیر از برق بادی و خورشیدی گرفته تا سدهای برق آبی و سوزاندن زیست توده برای گرمایش خانه ها در ایران وجود دارد. ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان تواق اقلیمی 2015 پاریس متعد شده که میزان تولید آلاینده های زیست محیطی خود را محدود سازد.

فریح بهرامی، عضو موسسه دولتی سابتا، در زمینه ترویج انرژی های تجدید پذیر که به وزارت نیروی ایران وابسته است در این باره گفت: «ایران تلاش دارد سهم انرژی های تجدید پذیر از سبد انرژی کشور را افزایش دهد و به تعهدات زیست محیطی بین المللی خود عمل نماید.»

او افزود، ایران برنامه بلندپروازانه ای برای نصب 5 گیگاوات تاسیسات تولید انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2022 دلار.

در میان شرکت های فعال در ایران شرکت کرکاس انگلیس قرار دارد که به احداث ششمین مجتمع تولید برق خورشیدی جهان در مرکز ایران کمک خواهد کرد و بیش از نیم میلیارد یورو در این کشور سرمایه گذاری خواهد نمود.

شرکت هلندی جی آر آی نیز قصد دارد مجتمع های تولید انرژی خورشیدی و بادی در ایران احداث کند که ظرفیت تولید آنها ممکن است به 1.7 گیگاوات برسد.

این شرکت ها برای تامین مالی پروژه های مذکور از آژانس های اعتبار صادراتی اروپایی، بازار بورس و موسسات مالی آسیایی استفاده کرده اند.

دیگو بیاسی، مدیرعامل شرکت کرکاس در این باره گفت: «چند تامین کننده مالی به ویژه از شرق دور از جمله چین به ما نزدیک شده و گزینه های مختلفی را برای ساخت و تامین مالی به ما پیشنهاد کرده اند.»

اما دولت آمریکا در حال سختگیرانه تر کردن لحن خود در قبال ایران است. ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که ممکن است در نهایت از برجام خارج شود که این می تواند به معنای وضع مجدد برخی از تحریم ها علیه ایران باشد.

در نتیجه این تغییر خط مشی دولت آمریکا برخی شرکت هایی که قبلا در ایران سرمایه گذاری کرده بودند گفته اند که رویکرد «صبر و انتظار» را در پیش خواهند گرفت. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت یونانی میتیلینوس اشاره کرد که یک مجتمع برق خورشیدی 10 مگاواتی در ایران احداث کرده است.

آنتیگونی فاکو، سخنگوی شرکت میتیلینوس گفت: «ما قبل از آغاز هر پروژه جدیدی در ایران در حال رصد تحولات هستیم.»

برخی دیگر از جمله شرکت های کرکاس و جی آر آی گفته اند به سرمایه گذاری خود در ایران ادامه خواهند داد. گربن پک، یکی از موسسات شرکت جی آر آی در این باره گفت: «ما استراتژی مان در قبال ایران را تغییر نخواهیم داد.»

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 848695

وب گردی

وب گردی