جهانگیری: همه تلاش خود را برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری با ترکیه به کار می گیریم

معاون اول رییس جمهوری ایران اعلام کرد: همه تلاش خود را برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری سالانه با ترکیه به کار می گیریم و انتظار داریم که این تلاش در هر دو کشور انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسحاق جهانگیری در مذاکرات مشترک هیات عالی رتبه ایران و ترکیه گفت: نخست وزیر ترکیه نیز در مذاکرات دو جانبه هیات های عالیرتبه دو کشور بر تلاش برای دستیابی به هدف تعیین شده در مبادلات اقتصادی دو کشور که 30 میلیارد دلار است، تاکید کرد و خواستار برگزاری سریع کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برای رفع موانع موجود در این زمینه شد.
او همچنین با اشاره به توافق در مذاکرات روسای جمهوری ایران و ترکیه برای استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری دوجانبه، تحقق این امر را به نفع طرفین ارزیابی کرد و ادامه داد: توسعه حمل و نقل، مسائل بانکی و گمرکی می تواند مناسبات دو کشور را بیش از گذشته تقویت کند.
او با اشاره به حصول برخی تفاهمات در سفر اخیر رئیس جمهوری ترکیه به ایران، بر اجرایی شدن توافقات دو کشور تاکید کرد و گفت: طرفین باید به سرعت و با رفع موانع موجود سطح همکاری ها در حوزه های مختلف را ارتقاء دهند.
جهانگیری از ارتقای همکاری های بانکی، گمرکی و انرژی به عنوان بسترهای مورد علاقه طرفین برای توسعه مناسبات یاد کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای نزدیک شدن دو کشور را برای همکاری های بیشتر در مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی اعلام کرد.
او همچنین با تاکید بر ضرورت تلاش دو کشور به منظور استقرار امنیت و مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه اظهار کرد: دو کشور می توانند در مبارزه با تروریسم در سوریه و سایر مناطق همکاری نزدیک تری داشته باشند.
معاون اول رییس جمهوری ایران بیان کرد: همکاری های امنیتی تهران و آنکارا در خصوص عراق نیز می تواند برای همه کشورهای منطقه سودمند و موثر باشد.
او با بیان اینکه برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا بود، هرگونه جدایی طلبی این اقلیم را به ضرر مردم کردستان دانست.
جهانگیری همچنین خواستار اقدام جدی تر دو کشور ایران و ترکیه و همه کشورهای مسلمان برای حل مشکل مسلمانان روهینگیا در میانمار شد و گفت: باید تلاش کنیم تا ظلم علیه مسلمانان کاسته شود.
معاون اول رئیس جمهوری ایران در ادامه با تاکید بر اینکه برجام قراردادی بین المللی است و هیچ کشوری نمی تواند این قرارداد را به تنهایی کنار بگذارد، افزود: همه کشورها در جهان باید تلاش کنند تا آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند باشد و نتواند آن را به راحتی زیرپا بگذارد.
بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در این نشست گفت: ایران و ترکیه در زمینه مسائل امنیتی نظیر مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه و عراق می توانند همکاری های نزدیک تری داشته باشند.
او اشتراک نظر و همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در خصوص جدایی طلبی کردستان عراق را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مسائل منطقه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است و کشورهای منطقه باید با کمک هم مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند.
طرفین در این جلسه بر توسعه گردشگری و فراهم شدن بسترها برای ارایه تسهیلات به مردم دو کشور تاکید کردند.
در این جلسه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از توسعه روابط دوجانبه با برگزاری نمایشگاه های تخصصی و برگزاری کمیسیون مشترک دوجانبه در آینده نزدیک به منظور رفع موانع موجود خبر داد.
او گفت: در زمینه تعرفه ترجیحی، همکاری های بانکی و سوآپ ارزی، گمرک و حمل و نقل تصمیمات خوبی اتخاذ شده که می تواند در توسعه همکاری ها موثر بوده و بستر لازم برای حضور بخش خصوصی دو کشور را فراهم کند.
نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز با تشریح دیدگاه های خود، بر دستیابی به رقم 30 میلیارد دلار مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد و از توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف نظیر داروسازی، مسکن و خدمات فنی و مهندسی خبر داد.
در این جلسه وزرای راه و ترابری دو کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز رئیس کل بانک مرکزی ایران در خصوص توسعه همکاری ها نظیر ایجاد مسیر ترانزیت کالا به قطر، برگزاری هفته فرهنگی ایران و معرفی شهرهای تاریخی ایران به گردشگران ترک و نیز ایجاد بانک های منطقه ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 848760

وب گردی

وب گردی