حمله بوش و اوباما به دونالد ترامپ

جرج بوش و باراک اوباما دو تن از آخرین روسای جمهوری آمریکا پیش از ترامپ طی اظهاراتی ، سیاست های دونالد ترامپ را به باد انتقاد گرفتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان ، این دو که همواره به ندرت برای ایراد سخنرانی در مجامع عمومی ظاهر می شدند ،در سخنرانی روز پنجشنبه خود در نیویورک علیه سیاست های ترامپ موضع گرفتند.

جرج بوش، چهل و سومین رییس جمهور آمریکا و آخرین رییس جمهوری‌خواه این کشور تا پیش از روی کار آمدن ترامپ، در حالی که در تمام طول سخنرانی خود نامی از ترامپ به زبان نیاورد اما در سرتاسر خطابه خود به اقدامات و افکار او اشاره می کرد.

بوش از این که اکنون وطن دوستی در بومی سازی خلاصه شده، ابراز تاسف کرد. وی همچنین اذعان داشت سیاست های آمریکا در برابر برنامه های دشمنان خود شکننده شده اند.

این اظهارات بوش همزمان با آن صورت می گیرد که جان مک کین رقیب بوش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 نیز پیش از این با خطرآفرین خواندن ملی گرایی افراطی فزاینده در آمریکا، ترامپ را مورد نکوهش قرار داده بود.

آنچه این دو شخصیت برجسته حزب جمهوری خواه که طی دو دهه اخیر نمایندگان اصلی این حزب در آمریکا بوده اند مطرح می کنند ،پیام بیدار باش به جمهوری خواهان است. آنها معتقدند آنچه ترامپ نمایندگی می کند نه جمهوری خواهی است و نه محافظه کاری، بلکه خود ترامپ است. او برای خودش خوب است نه برای سلامت میان مدت و بلند مدت حزب.

با این حال طرفداران ترامپ نیز معتقدند خانواده بوش که همواره خود را ستون اصلی حزب می دانند زورشان می آید که کسی مانند ترامپ سکاندار این حزب باشد به ویژه این که در رقابت های انتخاباتی 2016 توانست "جب بوش" عضو دیگر این خانواده را که بانی سیاست های شکست خورده هستند ،شکست دهد.

به هرحال سخنان جرج بوش رد ترامپیسم بود. او و سایر مخالفان ترامپ معتقدند که در تمام طول تاریخ روسای جمهور آمریکا تلاش می کردند تصویر روشن و امیدوار کننده ای از آمریکا به شهروندان بدهند اما ترامپ ،آمریکا را نه برای جهان که برای خود برگزید. او با شعار "اول آمریکایی ها" کار خود را آغاز کرد. ترامپ با ممنوعیت سفر آمد. ترامپ با دیوار مکزیک شروع کرد. او تصویری تیره و رو به سقوط از آمریکا ترسیم کرد. و در نهایت کشور را در مسیری اشتباه به پیش می برد.

وی در ادامه با محکوم کردن ناسیونالیسم ترامپ، سیاست های افراطی تجاری وی را محکوم ساخت.

بوش در پایان سخنان خویش با اشاره به شعری از "مارتین لوتر کینگ" نژاد پرستی ترامپ را عامل تفرقه و چند دستگی در آمریکای آینده دانست.

باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا نیز طی سخنانی نسبت به محتوا و لحن سیاست های ترامپ هشدار داد و تلاش او را برای تضعیف دستاوردهای دولت خود از جمله توافق هسته ای با ایران و بیمه سلامتش مورد نکوهش قرار داد. باراک اوباما همچنین با اشاره به خشونت های نژادپرستانه "شارلوتسویل" و "ویرجینیا" و واکنش سرد ترامپ در قبال آن ها افزود: برخی اتفاقاتی که امروز می بینیم گویی سال ها پیش آن ها را دفن کرده بودیم. ما در قرن بیست و یک هستیم نه در قرن نوزده.

به نظر می رسد این اظهارات اوباما و بوش نشانه ای از هراس آن ها از برنامه های ترامپ باشد اما در مقابل، ترامپ مسیر خود را طی می کند و تاکنون پاسخی به این حمله ها نداده است.

در ادامه با توجه به این که کمتر سابقه داشته است که روسای پیشین آمریکا خطابه های عمومی داشته باشند، چنین نتیجه گیری می شود که شاید ورود این دو چهره برجسته به میدان انتقاد، نشانه شرایط سیاسی بحرانی و غیر معمولی آمریکا باشد.

کد خبر: 848869

وب گردی

وب گردی