اصلاح تعرفه و انتقال پول در راستای توسعه صادرات در دستور کار قرار گیرد/ صادرات 1.5میلیارد دلاری میزان صادارت هیدروکربوری

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: به طور یقین خود کشور عراق جایگزین مناسبی در حوزه محصولات صادرات فرآورده‌های نفتی است و این کشور بسیار می تواند برای ما بازار خوبی باشد به شرطی که دو ایراد بحث تعرفه و نقل و انتقال پول برطرف شود.

احسان باقریان نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص احداث پالایشگاه‌های کوچک توسط این اتحادیه اظهار کرد: قطعا در برنامه اتحایه احداث پالایشگاه کوچک وجود دارد در حال حاضر 1.5 میلیارد دلار میزان صاردات محصولات هیدروکربوری است که این محصولات توسط پالایشگاههای کوچک تولید می‌شود.

باقریان تاکید کرد: اعتقاد ما این است با توجه به آمار 4ماهه سال اول 96 میزان صادرات روغن‌های نفتی سبک بعد از میعانات بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است و این روغن‌های نفتی سبک چیزی نیست جز تولید پالایشگاه کوچک.

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، تصریح کرد: در صورت طبیعی هر چقدر ما از این بخش‌ها حمایت و امنیت سرمایه گذاری را فراهم کنیم نهایتا از میزان صادرات میعانات گازی کاسته خواهد شد. این میعانات گازی به عنوان مواد اولیه در واقع محصولات هیدروکربوری است که میزان صادرات غیرنفتی افزایش پیدا می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که به توجه به تنش به وجود آمده آیا ایران به دنبال شناسایی بازارهای دیگر است، تصریح کرد: به طور یقین خود کشور عراق جایگزین مناسبی در حوزه محصولات صادرات فراورده‌های نفتی است و این کشور بسیار می تواند برای ما بازار خوبی باشد، به شرطی که دو ایراد بحث تعرفه و نقل و انتقال پول برطرف شود.

باقریان افزود: پیشنهاد ما به دولت این است که این ظرفیت را در صادرات به عراق مورد توجه قرار دهد، هم اکنون بازار بصره برای پذیرش فرآورده های نفتی بازاری بسیار با ظرفیت است، اما عراق در زمینه تعرفه های گمرکی و همچنین ارتباطات بانکی دچار مشکلاتی است که باید برای حل این مشکلات اقدام شود.

باقریان گفت: راجع به قیر اعتقاد ما این است که در گام اول باید کار ستادی انجام شود موضوع قیر تهاتری موضوعی است که هر تصمیم گیری را تحت شعاع خودش قرار می دهد تا زمانی که عدد 4 میلیون تن اصلاح و نیاز واقعی داخل سنجیده نشود آثار شوم این اعداد نادرست بر بازار صادراتی همواره برقرار خواهد بود.

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، تاکید کرد:‌ قیر تهاتری و ترانزیت قیر از کشور عراق به اسم قیر ایران صورت می‌گیرد که با توجه به پایین بودن کیفیت قیر عراق از ایران، این موضوع به نام قیر ایران آسیب وارد می‌کند.

402

کد خبر: 848918

وب گردی

وب گردی