قطع بخشی از کمک های مالی اتحادیه اروپا به ترکیه

با وجود افزایش تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌خواهد روند عضویت آنکارا به این بلوک را به تعلیق درآورد اما اعلام کرد که بخشی از پیش‌پرداخت‌ها به ترکیه را قطع کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه حریت، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا بخشی از کمک‌های مالی 4.4 میلیارد یورویی که قرار بود این کشور به عنوان بخشی از روند مذاکرات در سال‌های 2014 تا 2020 دریافت کند، متوقف می‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ادامه داد: این گفت‌وگوها بسیار بنیادین هستند. ما می‌خواهیم در را به سوی آنکارا باز نگه داریم اما در شرایط کنونی ترکیه این روند را دچار مشکل کرده است.

تاسک پس از تصمیم رهبران اروپایی در نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا مبنی بر متوقف کردن برخی از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به ترکیه این اظهارات را بیان کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست بر افزایش فشارها علیه ترکیه به دلیل اقدامات "غیرقابل قبول" این کشور از جمله نقض حقوق بشر تاکید کرد.

اگرچه مرکل در این نشست اظهارات خود مبنی بر تعلیق روند مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را تکرار نکرد اما لحن تندی علیه آنکارا اتخاذ کرد.

همچنین کشورهایی مانند هلند و بلژیک نیز از متوقف کردن بخشی از کمک‌های مالی به ترکیه حمایت کرد.

نخست وزیر بلژیک نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: همه کس می‌داند که مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا عملاً متوقف شده است.

ترکیه قرار بود سال آتی میلادی نزدیک به 500 میلیون یورو دریافت کند. در حال حاضر دولت‌های اروپایی در حال گفت‌وگو هستند که چگونه می‌توان این میزان پول را کاهش داد بدون اینکه پروژه‌های زیربنایی و کشاورزی دچار مشکل شود.

کد خبر: 848993

وب گردی

وب گردی