ابوبکر بغدادی همچنان ناپیداست

اگرچه پایتخت خودخوانده داعش و مهمترین دژ مستحکم این گروه تروریستی در روز گذشته به طور کامل سقوط کرد اما سرنوشت ابوبکرالبغدادی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان، امیدهایی برای یافتن ابوبکر بغدادی و یا کشف سرنخ هایی درباره او همزمان با کنترل شهر رقه وجود داشت اما این امیدها اکنون به یاس تبدیل شده اند. هیچ نشانه ای از او در شهر رقه وجود ندارد.

اگرچه وزارت خارجه آمریکا برای سر بغدادی 25 میلیون دلار پاداش تعیین کرده است و نیروهای سوریه دموکراتیک امیدوار به کشف مخفیگاه او و دریافت این پاداش بودند با این وجود سقوط رقه نیز پرده از مخفی شدن او برنداشت.

بغدادی در ژوئن 2014 با حضور در مسجد نور موصل که بعدها توسط خود نیروهای داعش منفجر شد، تاسیس دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را اعلام کرد. در نوامبر سال 2016 نیز او در پیامی صوتی از رزمندگان و طرفداران خود خواست به مقاومت ادامه دهند.

در ماه ژوئن 2017 وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که در بمباران جنگنده های روسی در روز 28 می، ابوبکر بغدادی و چند تن از فرماندهان عالی رتبه این گروه کشته شده اند این در حالی بود که بلافاصله سازمان سیا و پنتاگون به علت عدم وجود اطلاعات موثق برای تائید این خبر، آن را رد کردند.

ژنرال استفان تاونسند از فرماندهان عالی رتبه ائتلاف مبارزه با داعش در بغداد در ماه آگوست اعلام کرد: هیچ گونه نشانه ای مبنی بر مرگ بغدادی وجود ندارد پس او زنده است. این یک واقعیت تلخ است.

یک ماه بعد و پس از انتشار فایل صوتی دیگر از رهبر داعش گفته های تاونسند به واقعیت پیوست. رهبر داعش ضمن تاکید بر زنده بودنش از پیروان خود خواست به مقاومت همه جانبه خود ادامه بدهند.

تیموتی بارت، سخنگوی دفتر اطلاعات دفتر ریاست امنیت ملی آمریکا، در آن زمان به CNN گفت ، این نوار صوتی که بعد از سکوت 11 ماهه بغدادی بیرون آمده، معتبر است.

مقامات آمریکایی قبلا اعلام کرده بودند که بغدادی جایی در دره رود فرات مخفی شده است؛ منطقه ای که در مرزهای سوریه و عراق قرار دارد. اکنون نگاهها به سمت منطقه ای در شرق دیرالزور تا غرب شهر رمادی متمرکز شده است. این منطقه به لحاظ جغرافیایی اگرچه بیابانی است اما به واسطه رود فرات از مخفیگاه های طبیعی بسیاری برخوردار است. همین امر تلاش ها برای یافتن بغدادی را سختتر خواهد کرد.

نیروهای آمریکایی و متحد آنان یعنی نیروهای سوریه دموکراتیک امیدوار بودند فتح رقه پازل مبهم یافتن بغدادی را تا اندازه ای روشن سازد اما گمانه زنی ها حاکی از تبدیل شدن سرنوشت ابوبکر بغدادی به سرنوشت اسامه بن لادن است.

بن لادن و بغدادی دو روی یک سکه اما ....

آمریکا در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و نابودی سازمان القاعده و فرد شماره یک آن به این کشور حمله کرد اما یک دهه بعد و در دوران باراک اوباما از مرگ اسامه بن لادن در شهر کویته پاکستان خبر داد. تلاش ها برای کشتن او یک دهه طول کشید اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند آمریکایی ها مرگ و یا یافتن بن لادن را به صورت تعمدی و برای توجیه حضور خود در منطقه به تاخیر انداخته بودند.

آیا آینده بغدادی ،تاریخ را تکرار خواهد کرد؟ سرنوشت بغدادی سه سال پس از اعلام خلافت توسط این گروه همچنان مبهم است و در این میان داعش اگرچه در آستانه سقوط قرار دارد اما در ماه های گذشته بیشتر تبدیل به یک گروه و یا مافیای جنگی شده است که توسط بازیگران منطقه ای و بین المللی همچون آمریکا, عربستان و... به کار گرفته می شود.

بن لادن و بغدادی از یک طرف و داعش و القاعده از طرفی دیگر اگرچه به لحاظ فکری و حتی سازمانی دارای وجوه تشابه استراترژیک هستند اما القاعده و رهبر او در یک دهه گذشته با تمرکز نیروهای خود در افغانستان و تا اندازه ای سوریه در ظاهر به تقابل خود با غرب ادامه داده است این در حالی است که داعش و رهبر او هر روز با سردرآوردن در بخش های جدیدی از جهان و به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی و همسایه روسیه ،افغانستان، مصر و.... به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل از کشورهای محور غرب تبدیل شده است. برای نمونه اکنون مافیای داعش در سوریه به صورت آشکار در شهر دیرالزور برای این که دولت سوریه موفق به کنترل این شهر نشود از ائتلاف به رهبری آمریکا کمک دریافت می نماید و حتی از مناطق تحت نفوذ خود در شمال این شهر به نفع نیروهای سوریه دموکراتیک وابسته به آمریکا عقب نشینی می کند. می توان گفت داعش تحت الحمایه بودن خود را به صورت آشکارتری نسبت به القاعده نشان می دهد. با این وجود باز هم به نظر می رسد سرنوشت رهبر داعش نیز بهتر از بن لادن نخواهد بود. آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در شرق سوریه و غرب عراق و همچنین در افغانستان و حتی مصر به وجود داعش نیاز دارد رهبر این گروه نیز می تواند نقش مهمی در تحکیم و بسیج نیروهای داعش داشته باشد به همین دلیل می توان گفت: پایان البغدادی رابطه مستقیمی با تحقق پروژه ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیای غربی خواهد داشت.

کد خبر: 849028

وب گردی

وب گردی