در سدسازی‌ها و دیگر پروژه‌ها به آلودگی محیط زیست و منابع آبی توجه نمی‌شود

معاون دادستان کل کشور در اختتامیه همایش یک روزه "بحران آب، جرائم و آسیب ها" که در شیراز برگزار شد از عدم وجود پیوست زیست محیطی در اجرای پروژه‌های عمرانی انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان ، محمدجواد حمشتی با بیان اینکه سالانه ۱۵ میلیون پرونده وارد دستگاه‌های قضایی کشور می‌شود، گفت: ۷۰ درصد این پرونده‌ها مربوط به مسائل مالی و حق الناس است.

وی با اشاره به اینکه آب مایه حیات است، اظهار داشت: در اصل ۴۴ و ۵۰ قانون اساسی بحث عمومیت آب مطرح شده و حفاظت از محیط زیست و آب وظیفه عمومی تلقی می‌شود، اما متاسفانه شاهدیم که به خاطر برخی ملاحظات بسیاری از پروژه‌ها پیوست زیست محیطی ندارد.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در سدسازی‌ها و دیگر پروژه‌ها به آلودگی محیط زیست و منابع آبی توجه نمی‌شود، افزود: اخیرا با رییس محیط زیست جلسه‌ای داشتیم و قرار شد که با جدیت به موضوع آب پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های مربوط به آب به نحوه مدیریت برمی گردد، گفت: افراد از جای دیگری برای ما مشکل آب به وجود نیاورده اند بلکه این وضعیت دست پخت اِعمال مدیریت ناصحیح است و با عملکرد ناصحیح این وضعیت را ایجاد کرده ایم.

حشمتی با اعلام اینکه بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، گفت: عدم نظارت و کنترل این وضعیت را به وجود آورده در همه دنیا معمول است بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از ذخایر استفاده می‌شود، اما در کشور ما بالای ۱۰۰ درصد برداشت داریم که نشان دهنده عمق فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه بلایی که بر سر دریاچه‌های بختگتان، ارومیه و... آمده نتیجه عملکرد مدیران است، ادامه داد: باید از تمامی ظرفیت‌ها برای اجرای قوانین استفاده کرد، اما در حال حاضر دستگاه‌های متولی خودشان برای اجرایی کردن این قوانین عزم جدی ندارند.

معاون دادستان کل کشور همچنین خواستار بررسی و تبیین اجرایی شدن قوانین مربوط به آب در دستگاه‌ها شد و گفت: استان فارس بیشترین مناطق ممنوعه و بحرانی را دارد از این رو باید به صورت پایلوت موضوع آب را پیگیری کند و با برگزاری همایش‌هایی با حضور خود مردم، اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد تا بتوان به نتایج مطلوبی در این حوزه رسید.

وی گفت: از سال ۹۱ تا ۹۵ با افزایش پرونده‌های آب رو به رو هستیم که نگران کننده است که باید تدابیری در این خصوص اتخاذ شود.

705

کد خبر: 849155

وب گردی

وب گردی