اقتصاد برق باید جراحی شود/ مطالبات ۱۴ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی از وزارت نیرو/خبری از جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه با یونیت ترکیه نشد

رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه اطلاعی از دست‌های پشت پرده قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای یونیت ندارم، گفت: شرکت تولید برق حرارتی قول داده بود جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه را در اختیار سندیکار قرار دهد اما خبری از آن نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق ایران در کنفرانس صنعت برق اظهار داشت:صنعت برق یک صنعت ویژه است و از معدود صنایعی است که علی رغم همه مشکلات به مرز خودکفایی رسیده است.
او تصریح کرد : طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ درصد رشد صادرات داشتیم به طوری که این صنعت روند توسعه ای به خود گرفته است‌. ما به عنوان بخش خصوصی در کنار دولت و مجلس و مجریان سیاست گذار طرحها هستیم انتظار داریم که نوع روابط بخش خصوصی و دولتی به سمتی حرکت کند در همه اقدامات به عنوان پارامتر جدی در کارشان داشته باشند.
بخشی، همچنین از برگزاری جلسه با وزیر پیشنهادی دولت یازدهم خبر داد و گفت: این جلسه بیشتر در راستای گسترش تمایلات برگزار شد تا بصورت سیتماتیک ارتباط قوی با بخش دولتی داشته باشیم.

بخشی در پاسخ به این سوال که در جلسه‌ای که با اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو از سوی دولت داشتید آیا درباره اقتصاد برق و حل بحران بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی مطالبی عنوان شد، گفت: در جلسه‌ای که با اردکانیان داشتیم او به صورت مشخص در خصوص اقتصاد برق و بحث بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی طرح موضوعی نکرد.

او در اظهارات خود از شرایط برزخی نام برد و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا این شرایط برزخی مربوط به 4 سال وزارت چیت‌چیان بوده است، گفت: منظور بنده از شرایط برزخی مربوط به دوره‌ای بود که وزارت نیرو وزیر نداشت چرا که وقتی وزیر نداریم، سرپرست تصمیمات را با احتیاط می‌گیرد بنابراین این دوره باعث شد مشکلات صنعت برق افزایش بیشتری پیدا کند.

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: در سال 90 و 91 جهش نرخ ارز داشتیم به طوری که نرخ ارز 3 برابر شد در آن مقطع قراردادهایی با وزارت نیرو منعقد شد تا شرایطی که این افزایش نرخ ارز بر بخش خصوصی تحمیل کرده به نوعی از سوی دولت تأمین شود اما با گذشت 6 سال از این موضع هنوز مبلغی به بخش خصوصی داده نشده و حتی ضمانت‌نامه‌های آن ضبط شده است.

او با اشاره به اینکه در خصوص ضبط ضمانت‌نامه‌های بخش خصوصی نامه‌ای به کمیسیون انرژی مجلس داده شده و مجلس در این خصوص ورود کرده است، گفت: صنعت برق یک صنعت ورشکسته است و باید دولت به این بخش که زیرساخت تمام زیرساخت‌هاست توجه بیشتری کند.

بخشی در خصوص قرارداد یونیت، ادامه داد: ما معتقدیم اگر قرار است یک شرکت خارجی با هر عنوانی وارد ایران می‌شود و به آن امتیازی داده می‌شود در شرایط مساوی به بخش خصوصی داخلی نیز به همان میزان امتیاز بدهند.

رئیس سندیکای صنعت برق تأکید کرد: به هر حال دو هفته پیش شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های حرارتی بعد از مدت‌ها انتظار اعلام کرد به زودی جزئیات این قرارداد یونیت را به سندیکای برق ارائه خواهد کرد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

او تأکید کرد: این قرارداد 100 درصد فاینانس است و سرمایه‌گذاری خارجی محسوب نمی‌شود.

بخشی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه از محل فاینانس برای کشور 6 میلیارد یورو بوده که 2.5 میلیارد یوروی آن برای ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه توسط مپنا و زیمنس آن هم در صورت تأمین منابع مالی و انتقال تکنولوژی است که بعد از تمام این 5 هزار مگاوات این انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت.

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: در همان روزهای نخست بحث ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه سقف این قرارداد 4.5 میلیارد یورو بود اما در حال حاضر این مبلغ به 1.25 میلیارد یورو و تنها برای ساخت 2 نیروگاه تنزل یافتند.

بخشی با اشاره به اینکه قانون اختیاری به بخش خصوصی داده است که می‌تواند برای صادرات و واردات برق اقدام کند بنابراین سرمایه‌گذاران متعددی در این زمینه ورود کرده‌اند چرا که بخش خصوصی می‌تواند به راحتی در کشور هدف اقدام به امضای قرارداد و فروش انرژی کرده و پول آن را وارد کشور کند.

او ادامه داد: در حال حاضر دولت و وزارت نیرو اقدام به فروش برق به کشورهای مختلف می‌کند اما در دریافت پول آن با مشکل مواجه است پس بخش خصوصی می‌تواند به راحتی این پول را وارد کشور کند.

در ادامه این نشست پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران گفت: از آغاز انقلاب اسلامی صنعتی کاملا وابسته بودیم توانستیم در تمام فعالیت ها از توان داخلی کشور بهره بگیریم تا جاییکه الان به خودکفایی رسیدیم.
او تاکید کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ ظرفیت سازی خوبی بدون اتکا به تولیدات خارجی اتفاق افتاده است هم اکنون اکثر محصولات تولیدی داخلی هستند. نکته ای که باید توجه شود این است که انتظارات بخش خصوصی از وزارت نیرو و دولت بحث اقتصاد برق را مشخص کند. همچنین بحث قیمت برق که هم اکنون این صنعت با مشکل مواجه است. در گذشته قیمت تمام شده از طریق منابع درآمد نفتی جبران می شد و بعد از تحریم ها هم جایگزینی برای بخش نبود به همین خاطر این صنعت امروزه با چالش بزرگی مواجه است.
باقری مطالبات وزارت نیرو به بخش خصوصی را ۱۴ هزار میلیاردتومان عنوان کرد و افزود: در بخش تجهیزات بدهی قابل توجهی نیست اما نسبت به سنوات گذشته بحث دیرکرد بدهی ها بیشتر شده است.
نائب رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه در سنوات گذشته با رکود کاری مواجه شدیم اظهار داشت: این رکود کاری ناشی از اقتصاد صنعت برق است. جدی ترین انتظار بخش خصوصی موضوع اقتصاد برق است. با توجه به میزان ۶درصدی تقاضا بایستی سالانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه در سرویس قرار گیرد که نیاز به سرمایه گذاری ۱۸تا۲۰ هزار میلیارد تومانی است. با توجه به رکودی که در این صنعت وجود دارد وزارت نیرو نمی تواند از عهده آن برآید.
او تاکید کرد: باید یکبار برای همیشه اقتصاد برق جراحی شود چرا که قانون در این زمینه وجود دارد که قیمت ها به صورت واقعی انجام شود.


402

کد خبر: 849200

وب گردی

وب گردی