نباید مسائل سیاسی را در تصمیمات دخیل کرد/ حل بحران آب نگاه بین‌المللی می‌طلبد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند فردی که در راس وزارتخانه نیرو قرار می‌گیرد، نباید مسائل سیاسی را در تصمیمات خود دخالت دهد، ساخت سد و نیروگاه فقط باید بر اساس پاسخگویی کارشناسی و بررسی های علمی باشد و موضوع سیاسی نشود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ روز 29 مرداد ماه هنگامی که مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی حسن روحانی رای داد، همه آنها را تایید کرد غیر از وزیر پیشنهادی نیرو. بیطرف 133 رای موافق، 132 رای مخالف و 17 رای ممتنع کسب کرد. این رای بسیاری از ناظران را بهت زده کرد، کسی تصور نمی کرد که بیطرف رای نیاورد. پس از آن تحلیل های فراوانی در این باره مطرح شد تا اینکه تصمیم بر آن شد تا رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شود.

رضا اردکانیان مدیر اجرایی و دیپلمات شناخته شده ایرانی در زمینه مدیریت منابع آب است. او با دعوت دانشگاه سازمان ملل متحد، مدیر موسس انستیتو این دانشگاه در زمینه مدیریت منابع زیست محیطی (آب، خاک و پسماند) است.

اردکانیان در سال گذشته، به عنوان هماهنگ کننده کارگروه برنامه‌ریزی و سازماندهی دهه جدید بین المللی آب (1407-1397) مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شد. پیش از این، او به عنوان مدیر موسس برنامه دهه اول بین المللی آب و سرپرست معاونت اروپایی دانشگاه سازمان ملل فعالیت کرده و در سال‌های اخیر استاد تمام منتخب دانشگاه فنی درسدن – آلمان (دانشکده علوم زیست محیطی) بوده است.

در طول سه دهه گذشته اردکانیان مدیر موسس و راه‌انداز واحدهای مختلفی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی بوده و به عنوان مقام ارشد سازمان ملل متحد، نقشی کلیدی در پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست ایفا کرده است. پیش از تعهدات بین المللی، او به عنوان قائم مقام وزارت نیرو و نخستین معاون امور آب با دانشنامه دکتری در زمینه مدیریت منابع آب در وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده است. تدوین و تصویب راهبردهای بلندمدت توسعه منابع آب در این دوره به ثمر رسید.

او معتقد است مدل و نوع حمکرانی دولت‌ها در عرصه آب در مناطق خشک و نیمه خشک، معرف سطح توسعه یافتگی آن‌هاست. اردکانیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دارای دو فرزند است.

او همچنین اخیرا در گفت و گویی تاکید کرده است: ما مقوله انتقال آب را باید به عنوان یک واقعیت در کشورمان بپذیریم، یعنی آب باید با رعایت جمیع ملاحظات منتقل شود، نه این که جمعیت منتقل شود اگر جمعیت منتقل شود یعنی ما در سال های آتی بخش مرکزی و شرقی کشور و نواحی دیگری را باید خالی از سکنه ببینیم، و این فوق العاده موضوع خطرناکی خواهد بود. تا جایی که او در این گفت و گو از سیاست سدسازی در ایران دفاع کرده است.

او وجود بحران آب در کشور را هم رد کرد و گفت: نظر شخصی من این است که هیاهویی که بر سر موضوع و یا واژه ای به نام جنگ آب در می گیرد بیش از آن که واقعیت داشته باشد، فضاسازی است و ایجاد نگرانی برای بهره برداری های محتمل در آینده است.

با وجود اینکه اردکانیان هم از سدسازی دفاع می کند هم از انتقال آب اما فعالان محیط زیست ایده هایی دیگری را مطرح می کنند.

کنترل سیلاب‌های موسمی، تصفیه فاضلاب، نمک زدایی از آب دریا، تشویق کشاورزانی که به کشت محصولاتی که به آب کمتر نیاز دارند می‌پردازند و ساماندهی کشت بر اساس وضعیت آب مناطق مختلف کشور. فعالان محیط زیست می گویند چرا باید در استان‌های فارس و اصفهان شاهد نابودی منابع آب برای تولید برنج باشیم؟ این موارد راهکارهایی است که فعالان محیط زیست مطرح می کنند.

علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه اعضای هیات مدیره سندیکا در هفته گذشته با اردکانیان جلسه داشتیم و جلسه بسیار خوبی بود، گفت: امیدواریم با حمایت او بخش خصوصی در صنعت برق به جایگاه شایسته ای دست یابد.

او درباره دلایل دیدار با اردکانیان گفت: ما بنا گذاشتیم با تمام گزینه‌‌های احتمالی وزیر نیرو جلسه بگذاریم که این کار را انجام دادیم و آخرین جلسه ما با اردکانیان بود. با اردکانیان قرار گذاشتیم ارتباط خود را دائمی کنیم و در تصمیم‌گیری‌‌ها حضور داشته باشیم.

احمد بیگدلی نماینده خدابنده استان زنجان عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: با توجه به مسائلی که در کشور وجود دارد و اطلاعاتی که ما به دست آوردیم تقریبا جامع ترین پیشنهادی است که دولت به مجلس معرفی می‌کند. با همت و اراده‌ای که بین نمایندگان مجلس وجود دارد، امیدواریم با کارکارشناسی وزیر را انتخاب کنند. یکی از موضوعات اساسی کشور در حال حاضر چالش آب است، امیدواریم با حضور اردکانیان و حمایت قاطع دولت و مجلس و نهاد رهبری و شخص مقام معظم رهبری که دغدغه ایشان چالش آب است حرکت اساسی ایجاد شود.

او تصریح کرد: با توجه به روابطی که اردکانیان در داخل کشور دارند و هم روابط خارجی در مجامع بین المللی فکر می‌کنم وزیر موفقی باشند.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: اصل و اساس یک وزارتخانه تخصصی مثل نیرو که هم آب و برق را در خود جای داده یک حوزه تخصصی و علمی بودن آن است که باید به تمام جوانب احاطه کامل داشته باشد.

او افزود: فردی که در راس وزارتخانه قرار می‌گیرد، نباید مسائل سیاسی را در تصمیمات خود دخالت دهد، ساخت سد و نیروگاه فقط باید بر اساس پاسخگویی کارشناسی و بررسی های علمی باشد و موضوع سیاسی نشود.

یوسفیان ملا تاکید کرد: موضوعات سد و نیروگاه سازی نباید اینگونه باشد که ببینیم به نفع کدام گروه و جریان سیاسی است و یا لابی‌ای برای ساخت آن صورت گرفته یا خیر، با توجه به این امر با شناختی که از اردکانیان دارم او از جمله افرادی است که سیاست را در امور فنی دخالت نمی دهد و این امتیاز بزرگی است.

منوچهر جمالی نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو یکی از مهمترین وزازرتخانه های کشور بوده و لازم است که حتما کسی در راس این وزارتخانه باشد که توان انجام کار در درجه بالا داشته باشد، گفت: در حال حاضر در موضع آب تنها نگاه منطقه ای، ناحیه ای و کشوری کافی نیست بلکه باید نگاه بین المللی داشته باشیم.

او با بیان اینکه مسئله آب موضوعی است که در تمام دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه توجه ها را به خود معطوف داشته است، بنابراین انتخاب اردکانیان برای تصدی پست وزارت نیرو می‌تواند برخی از موانع و مشکلات موجود برسر راه وزارتخانه برطرف نماید.

جمالی یادآور شد: در حال حاضر موضوع اقتصاد و اشتغال مهمترین موضوعات مبتلا به کشور هستند اما موضوع آب مهمترین نکته ای است که همه باید نسبت به حل این معضل اتفاق نظر داشته و با دقت عمل کنیم.

همچنین عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انتخاب رضا اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو و دغدغه‌هایی که فعالان محیط زیست در مورد عملکرد این وزیر پیشنهادی دارند، گفت: تفکرات اردکانیان به طور کلی نسبت به 20 سال گذشته تغییر کرده و ایشان دیگر یک وزیر سازه نیست، بلکه به یک وزیر محیط زیستی به حساب می‌آید.

اردکانیان در یک نگاه

1337 تولد (یزد)

55-1343 تحصیلات ابتدایی و متوسط در اصفهان، تهران و یزد

1355 دیپلم ریاضی از دبیرستان رسولیان، یزد / اخذ رتبه 69 کنکور سراسری و شروع تحصیل در مهندسی سازه دانشگاه صنعتی شریف

60-1359همکاری با شهید دکتر عباسپو در ستاد وزارت نیرو (کابینه شورای انقلاب)

61-1360 قائم مقام مدیر مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در یزد

63-1361 عضو شورای مرکزی جهاد ادارت وزارت نیرو

1362 فارغ التحصیل مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف

1363 قبولی برای بورسیه اعزام به خارج (وزارت فرهنگ و آموزش عالی)

64-1363 مشاور فنی استاندار یزد (مرحوم مهندس سید مرتضی فتاح)

66-1364 مشاور فنی و رئیس دفتر وزیر کشور (حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور)

68-1366 معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور (اولین معاون هماهنگی امور عمرانی) / معاون امور جنگ وزارت کشور

70-1368 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو (زنگنه)

76-1370 گذراندن دوره‌های کارشناسی ارشد (مهندسی منابع آب) و دکتری (مدیریت منابع آب) در دانشگاه mcmaster کانادا

78-1377 هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه یزد

80-1377 قائم مقام وزیر نیرو (بیطرف)

1378 انتقال به دانشگاه صنعتی شریف (هیات علمی دانشکده مهندسی عمران)

84-1380 معاون امور آب وزارت نیرو و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

86-1381 مدیر موسس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (RCUMW) تحت پوشش یونیسکو در تهران

94-1386 مدیر موسس برنامه دهه بین المللی آب UN-Water در شهر بن، آلمان

90-1388 سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل متحد در اروپا

96-1391 مدیر موسس انستیتوی مدیریت منابع زیست محیطی (UNU-FLORES) دانشگاه سازمان ملل متحد - درسدن، آلمان

96-1393 هیات علمی (استاد منتخب) دانشکده علوم زیست محیطی دانشگاه فنی درسدن، آلمان.

حال باید منتظر ماند و دید آیا اردکانیان با کسب رای اعتماد در ساختمان وزارت نیرو طبقه سیزدهم سکنی خواهد گزید؟

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 849407

وب گردی

وب گردی