اربیل مهمترین گذرگاه مرزی خود را از دست می دهد

در پی تصمیم دولت ترکیه مبنی بر انتقال کنترل مرز خابور از اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق، هیاتی از مامورین کمرگی دولت مرکزی عراق برای مذاکره با مسئولین ترکیه به شرناخ سفر کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیلی صباح، در پی تصمیماتی که دولت ترکیه در آخرین جلسه شورای امنیت ملی این کشور در خصوص مرز خابور در شمال عراق گرفته و عنوان کرده بودند که اقدامات لازم برای انتقال کنترل این مرز از مدیریت اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی عراق را صورت خواهند داد اولین اقدام عملی در این خصوص اتخاذ شده و یک هیات از مامورین کمرگی وابسته به دولت مرکزی عراق به شرناخ آمده اند.
این هیات شب گذشته از طریق خطوط هوایی به شرناخ آمده و در خصوص تحویل مرز خابور و کنترل این مرز حیاتی توسط دولت مرکزی عراق با مقامات ترکیه وارد مذاکره شده اند. نقشه راه برای این اقدام تعیین و براساس آن عمل خواهد شد.
در صورت عملی شدن چنین طرحی، تمام مالیات و مبالغی که به عنوان کمرگ اخذ می شد از اقلیم کردستان عراق گرفته شده و به دولت مرکزی عراق داده خواهد شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده درآمد روزانه از این مرز مهم تجاری بالغ بر 2 میلیون دلار می باشد.

بنابر گزارش ها قرار است ارتش عراق عملیات جدیدی را برای ایجاد یک کریدور در مرزهای عراق و ترکیه خارج از مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان را شروع کند.

کد خبر: 849418

وب گردی

وب گردی