افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری است هدفی که پیش تر مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی بوده اما واکنش های تندی از سوی بعضی تندرو ها و دلواپس ها را در پی داشته است


تهران-ایسکانیوز: یکی از بندهای سیاست های کلی نظام در حوزه علم و فناوری که امروز از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردید، به افزايش ورود دانشجويان به دوره‌های تحصيلات تكميلی مربوط است. مورد مهمی که دانشگاه آزاد اسلامی امسال و پیش از دیگر دانشگاه های کشور با افزایش ظرفیت دوره دکتری، به اجرای آن مبادرت ورزیده است. این در حالی است که پیش از این عده ای از تندروها و دلواپسان به بهانه همین افزایش ظرفیت انتقادهای تندی علیه سیاست های دانشگاه آزاد مطرح کردند. در خصوص اهمیت تصمیم سازی و سیاستگذاری مراکز آموزش عالی در مسیر ارتقا تحصیلات تکمیلی در کشور، ایسکانیوز با چند تن از فعالان حوزه دانشگاه و نمایندگان مجلس گفت و گو انجام داده است آنچه در ذیل می خوانید بخش اول از این گفت و گو هاست.


فیاضی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص علم و فناوری گفت: بهبود نظام پذیرش دانشجو به اعتلای سطح کیفی و کمی آموزش عالی کشور منجر می شود و از این رو، این مهم باید در دستور کار تمام دانشگاه ها قرار گیرد. او در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با توان و پتانسیلی که دارد، ضروری است بیش از گذشته در مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی اهتمام ورزد.


به گفته ی فیاضی، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو باید بر اساس قانون صورت گیرد تا با ورود تعداد بیشتر دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز آموزشی بستر اشتغال زایی و توسعه رفاه جوانان محقق شود.


در ادامه ی گفتگوی ایسکانیوز با کارشناسان حوزه آموزش عالی کشور، درویش پور دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس به اهمیت سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی اسلامی است و توجه به نهادینه سازی منویات مقام معظم رهبری در بخش های گوناگون دینی باید سرلوحه اقدامات این دانشگاه قرار گیرد.


درویش پور ادامه داد: همه ی دانشگاه های کشور باید در راستای اجرای فرمایشات مقام معطم رهبری  با جدیت اقدام کنند و از همین منظر افزایش ورود دانشجویان به دوره های تحصیلات تکمیلی که پیش از فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد سرلوحه ی اقدامات قرار گرفته است، امری پسندیده و در خور توجه به شمار می آید.او با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری گفت: اصلاح نظام تحصیلات تکمیلی نیازمند اقدامی جدی است تا فارغ التحصیلانی با دانش کافی وارد عرصه علمی کشور شوند.


علیرضا سلیمی در گفت و گو با ایسکانیوز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه های کشور با چند چالش جدی مواجه هستند. چالش اول اینکه در پذیرش دانشجو نیازسنجی نمی شود. به عبارتی مشخص نیست که در رشته های مختلف چه تعداد متخصص در بخش های اجرا ، پژوهش و بخش های مختلف دیگر نیاز داریم.

سلیمی با بیان اینکه دانشگاه ها نباید به دنبال پرکردن صندلی های خود باشند، اذعان داشت: دانشگاه های غیر دولتی فقط به دنبال این نباشند که ظرفیت خالی خود را پر کنند وبه همین خاطر از هر شیوه ای استفاده کنند و با دادن آگهی و تبلیغات متنوع دانشجویان را جذب کنند. باید نیازسنجی شود و در نهایت فارغ التحصیلانی وارد بازار کار شوند که فقط در صدد پیدا کردن یک میز دولتی خالی نباشند.

او ادامه داد: حذف کنکور مسئله اصلی کشور نیست، اما قطعا با این حذف غیر کارشناسی ، کیفیت تحصیلی در کشور بسیار پایین آمده و به عنوان مثال مهندس رشته نفت، تا به حال نفت خام را از نزدیک ندیده است. این یک ایراد بزرگ در نظام آموزشی کشور است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

کمال الدین پیرمؤذن در گفتگو با خبرنگار ایسکا در ارتباط با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص علم و فناوری تأکید کرد: با توجه به بینش و درایت والای رهبری تمام دانشگاه های کشور اعم از سراسری و آزاد باید توان خود را به کار بندند تا منویات ایشان اجرایی شود. افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی به اعتلای دانش جامعه کمک می کند و از این منظر با بهره گیری از اساتید مجرب و تکیه بر سخت افزار موجود دانشگاه ها باید نیروی آموزش دیده تحویل جامعه داد تا به خودکفایی کامل و جامع در تمامی شاخه ها نزدیک شویم.

به گفته ی پیرموذن دانشگاه آزاد پیشگام حرکت در مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی شده است و با استناد به قوانین موجود مصوب وزارت علوم و دیگر ارگانهای ذیربط این مهم باید در دستور کار دیگر دانشگاه ها نیز قرار گیرد. اما باید توجه شود که این رویه ارزشمند با برخورداری از تمامی استانداردها انجام شود.
کد خبر: 84942

وب گردی

وب گردی