هزینه جاری هر دانش‌آموز بیش از 3 میلیون تومان است

وزیر آموزش و پرورش گفت: نرخ هزینه آموزش در کشور ما بسیار بالاست و هزینه جاری برای هر دانش‌آموز بیش از سه میلیون تومان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگ باغبانان مهر و مهربانی که با حضور حدود 2000 نفر از مدیران مدارس غیر دولتی تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و مهم‌ترین رکن در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی افزود: همه سازمان‌های دیگر در آموزش و پرورش به عنوان حمایت کننده و پشتیبان در خدمت مدرسه باید باشند؛ هرچه با این گزاره فاصله پیدا کنیم موفقیت ما کاهش می‌یابد و هرچقدر مدرسه مرجعیت پیدا کند، موفقیت ما تضمین خواهد شد.

بطحایی خاطر نشان کرد: علی‌رغم همه تلاش‌ها برای اینکه مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت شود، اما هنوز فاصله ما با این مطلوب زیاد است و هنوز مدرسه اصل نیست؛ در حال حاضر اداره آموزش و پرورش مناطق و ستاد، اصل محسوب می شوند و تا زمانی که تلقی سازمانی این باشد، امیدی به موفقیت آموزش و پرورش نمی‌توان داشت.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد باید در مدرسه تصمیم‌گیری شود، گفت: سه برنامه عملیاتی برای نزدیک شدن به این نقطه طراحی شده است که اولین آن ارتقای شایستگی‌های مدیران مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتشار فراخوانی گفت: بنا داریم با افتتاح سامانه‌ای، ظرفیت پست‌های مدیریت را معرفی کنیم تا معلمان با مراجعه به آن و اطلاع از ظرفیت‌های خالی، خود را برای برای حضور در آن پست معرفی کرده و اعلام آمادگی کنند و پس از آن، کمیته‌ای بررسی‌های لازم را انجام دهد و افراد شایسته را معرفی کند تا مقدمه‌ای برای شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس فراهم شود.

وی دومین گام برای رسیدن به جایگاه واقعی مدارس را تفویض اختیار و کاهش تمرکز سازمانی دانست و بیان داشت: بیش از هفتصد صفحه مقررات به مدارس ابلاغ شده که مدیران بر اساس آن باید مدرسه را اداره کنند و در هیچ کشوری مثل کشور ما تمرکز در تصمیم‌گیری برای واحدهای آموزشی وجود ندارد.

بطحایی ادامه داد: سومین برنامه طراحی و اجرای نظام تضمین کیفیت در مدارس است که در مدارس غیردولتی سابقه اجرا دارد اما در مدارس دولتی تا کنون اجرا نشده است.

وی بیان داشت: مرحله اول را در سال جاری آغاز خواهیم کرد و هر مدرسه با موقعیت قبلی خود آن مدرسه، سنجش خواهد شد تا مشخص شود در شاخص‌های مختلف چقدر رشد یا عقب‌گرد داشته است و بازخوردها به مدیران و مسئولان اعلام شود تا مسیر حرکت مدارس رصد شود.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون مشارکت بخش غیردولتی به سرانجام نمی‌رسد، گفت: اگر نگاه به حضور بخش غیردولتی تغییر نکند، آینده خوبی در انتظار نظام تعلیم و تربیت نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت بخش غیردولتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است، عنوان کرد: اگر دل ما برای ایجاد تحول و به سرانجام رسیدن این نظام می تپد باید این مشارکت افزایش یابد.

وی گفت: نگاه سیاستمداران ما به دو دلیل به توسعه مشارکت بخش غیر دولتی، نگاه خوبی نیست؛ برخی تصورشان از توسعه مشارکت این است که افرادی با رانت، صاحب قدرت می‌شوند و با ارائه خدمات ناچیز سر مردم را کلاه می گذارند.

بطحایی تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم این نگاه را تغییر بدهیم و دومین تلقی ناصحیح این است که دولت به دنبال باز کردن وظیفه از گردن خود است.

وی با بیان اینکه هزینه آموزش و پرورش عمومی در کشورهای کاپیتالیستی هم برعهده آموزش و پرورش و حاکمیت است عنوان داشت: این مسئله به این معنا نیست که مجری هم خود دولت است؛ کاهش تصدی‌گری با کاهش نقش حاکمیتی تعارضی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نرخ هزینه آموزش در کشور ما بسیار بالاست و برای هر دانش‌آموز بیش از سه میلیون تومان هزینه جاری می کنیم.

وی گفت: هزینه شهریه مدرسه غیردولتی در برخی شهرها کمتر از هزینه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.

بطحایی با بیان اینکه هیچ دولتی حق ندارد از هزینه های آموزش و پروش شانه خالی کند، اضافه کرد: اگر نحوه اداره مدارس را تغییر دهیم با همین سه میلیون می‌توانیم کیفیت مدارس را افزایش دهیم.

706

کد خبر: 849440

وب گردی

وب گردی