تشکیل ستاد بودجه در اتاق بازرگانی / نگرانی بخش خصوصی در جذب فاینانس

رییس اتاق بازرگانی ایران با ابراز نگرانی از احتمال افزایش بدهی دولت در سال های آینده گفت :جذب سرمایه گذاری خارجی باید جایگزین فاینانس شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در نشست هیات نمایندگان ،با اشاره سخنان رییس جمهور آمریکا در مورد برجام گفت: این موضوع نشان داد که رفتار غیر معقول در شرایط فعلی جهان پسندیده نیست.

او افزود: واکنش بازار و جامعه بین الملل به این فرهنگ عربده جویی نشان داد که با رفتار قلدر مابانه نمی‌توان موفق شد.

رییس اتاق ایران با اعلام حمایت بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی نام همیشه خلیج فارس را پیوسته محفوظ خواهد داشت ضمن ابن که از نیروی امنیتی و حفاظتی کشور به خصوص سپاه که با دقت و صلابت از کشور حفاظت میکنتد صمینانه تشکر می‌کنیم.

شافعی با اشاره به ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۷ گفت: آنچه در بودجه ریزی آشکار است این است که بودجه ها همواره دارای معایبی بوده که عدم توجه به این معایب کشور رابا مشکلاتی مواجه کرده است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران این شیوه بودجه ریزی در کشور منجر به بزرگتر شدن دولت و کوچک شدن بخش خصوصی شده که باید بازنگری شود در غیر این صورت دولت در سال های آتی با بحران بدهی مواجه خواهد شد.

شافعی تصریح کرد: انتظار بخش خصوصی از دولت این است که از بودجه غیر واقعی پرهیز کند و بر اساس منابع و مخارج بودجه ریزی شود.

او با انتقاد از نحوه بودجه ریزی گفت :انتظار ما این است که از بودجه عمرانی به عنوان سوپاپ اطمینان برای بودجه جاری استفاده نشود.

به گفته شافعی در سال های اخیر ۹۷ درصد بودجه جاری تحقق یافته و تنها ۶۷ درصد بودجه عمرانی محقق شده است که این موضوع مناسب نیست.

او تاکید کرد :باید هماهنگی بین بودجه و اهداف اقتصاد مقاومتی و اهداف برنامه ششم وجود داشته باشد تا این عدم هماهنگی مانع تحقق اهداف نشود.

رییس اتاق بازرگانی با ابراز نگرانی از بدهی دولت در سال های آینده گفت :موضوع دیگر جلوگیری از انتشار بی رویه اوراق تعهدی در بودجه است چرا که دولت برای پوشش هزینه های غیر متعارف منابعی را از طریق اوراق مشارکت در نظر می‌گیرد و تداوم استفاده از اوراق تعهد زا منجر به بحران بدهی در سال های اینده میشود.از این رو پیشنهاد می‌شود در بودجه ۹۷ از گسترش بدهی جلوگیری شود.

شافعی گفت :موضوع دیگر استفاده از فاینانس های خارجی است که در این مورد باید محتاط بود.چرا که این موضوع ریسک بالایی برای کشور دارد.چون دولت در سال های اینده گرفتا می شود.

رییس اتاق ایران گفت :بایدبه سرمایه گزاری خارجی جایگزیت فاینانس شود.

به گفته شافعی در سال ۹۶ بودجه شرکت های دولتی و بانک ها ۷۰ درصد از بودجه کشور بوده که این رقم در سال های اخیر همواره افزایشی بود.

به گفته شافعی افزایش بدهی های انباشته دولت و عدم موفقیت در خصوصی سازی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس اتاق ایران گفت: مورد دیگر افزایش درامدهای مالیاتی است، اگر قرار باشد تنها از واحدهای شناسنامه دار باشد جای نگرانی است اما اگر نظام تشخیص تغییر کند و به فرا رها توجه شود، جای امیدواری دارد.

او از تشکیل ستاد بودجه در اتاق ایران خبر داد و گفت: ستادی در اتاق برای بودجه ۹۷ تشکیل شده که نظر بخش خصوصی را به دولت و مجلس ارائه دهد و انتطار است همه همکاران اتاق ستاد بودجه اتاق را همراهی کنند.

شافعی با اشاره به مردمی شدن اقتصاد گفت :دستیابی به اقتصادی درون زا و مردم محور دور از دسترس نخواهد بود. این موضوع جز با مشارکت مردم و راهبری هوشمندانه میسر نخواهد شد.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز این ماموریت را برای قوای سه گانه در نظر گرفته است که نقش مردم در این بخش پررنگ شود.

شافعی گفت: وزارت صنعت به عنوان جایگاهی از وظیفه ای خطیر برخوردار است و بخش خصوصی انتظار تعاملات بیشتری را دارد.

او با انتقاد از تسلط بخش های غیر مولد در اقتصاد گفت: سهم تسهیلات بخش بانکی در صنعت در سال ۹۴ به ۱۹۰۷ رسیده است که این موضوع نشان دهنده کاهش است.

شافعی گفت: بخش خصوصی انتظار دارد دولت به سمت شایستگی حرکت کند و قوانین شفاف شوند و سیاست ها قابل پیش بینی باشد و حاکمیت قانون به طور یکسان اجرا شود و رسانه ها آزادی کامل پیدا کنند که در این شرلیط حرکت کشور در ریل اصلی قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: تدوین استراتژی توسعه اقتصادی از موضوعات مهم است و علی رقم سابقه طولانی برنامه ریزی ارتباط و هم افزایی در این بخش کمتر دیده شده است و این موضوع منجر به عدم رشد صادرات شده است که این موضوع نشان از جای خالی تدوین استراتژی صنعتی دارد.

402

کد خبر: 849467

وب گردی

وب گردی