تصمیمات هیات نظارت بر برجام با شروط 9گانه رهبر انقلاب تطابق کمی دارد

یک کارشناس حوزه تحریم معتقد است اقدامات هیات نظارت برجام با متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب درباره برجام و شروط 9گانه آن تطابق کمی دارد.

محمد علی مسعودی کارشناس حوزه تحریم با اشاره به دومین سالگرد نامه رهبر معظم انقلاب به دستگاه دیپلماسی کشور درباره مذاکرات هسته ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: شروط 9 گانه ای که رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام به صورت کتبی ابلاغ کردند، دارای بندهای متنوعی بود؛ اما در حوزه تحریم آن چیزی که از همه شاخص تر است، بند دوم در بخش سوم ابلاغیه است که به طور مشخص در آن قید شده که در دوره اجرای برجام، هرگونه وضع تحریم جدید در هر سطحی و با هر بهانه ای باید به عنوان نقض برجام تلقی شود.

وی افزود: در بند سوم مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره برجام که در سال 94 تصویب شد، قید شده است که دولت باید اقدامات داوطلبانه ای را که در برجام پذیرفته است متوقف کند و برنامه توسعه غنی سازی آماده و به شورای عالی امنیت ملی ارائه دهد.

مسعودی ادامه داد: آن چیزی که کاملا واضح است، در مدت 2 سال که از اجرای توافق هسته ای توسط ایران می گذرد، تحریم های متعددی از سوی دولت آمریکا علیه ایران اعمال شده است؛ هم تحریم، هم محدودیت و دست اندازی هایی که به منابع مالی کشورمان صورت گرفته است.

این کارشناس با اشاره به برداشت 2میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکا تصریح کرد: این اتفاق به بهانه حمایت ایران از تروریست رخ داد که در پی صدور حکمی توسط دادگاهی در آمریکا صورت گرفت؛ این موضوع نمونه ای از دست اندازی های آمریکا به منابع مالی کشورمان است.

وی قانون ایسا را که توسط دولت اوباما به مدت 10 سال تصویب شد را نمونه ای از نقض برجام توسط آمریکا خواند.

مسعودی ضمن اشاره به قانون سیاه چاله تحریم به عنوان یکی از موارد نقض برجام که قرار است در دولت ترامپ تصویب شود خاطر نشان کرد: قانون کاستا 2017، تحریم های بی سابقه ای را علیه نهادهای نظامی و دفاعی ایران اعمال می کند و فضای پیچیده تری را نسب به گذشته ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس حوزه تحریم در ادامه تاکید کرد: اگر نص ابلاغیه رهبرمعظم انقلاب و شروط 9 گانه ای که در آن وجود دارد مورد توجه قرار گرفته باشد، ما باید اقدامات داوطلبانه خودمان در برجام را با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی متوقف می کردیم؛ اقداماتی که شامل پروتکل الحاقی، پذیرش محدودیت هایی فرا تر از پروتکل الحاقی و موارد دیگری که در توافق هسته ای مشخص است.

وی با بیان این که در ابلاغیه رهبر انقلاب بحث تصمیم گیری درباره مواجهه و اجرای صحیح برجام به هیات عالی نظارت برجام محول شده است اضافه کرد: این هیات متشکل است از تعدادی افراد موثر در حوزه سیاست داخلی و خارجی کشور است؛ قطعا تصمیم برای اجرای دقیق دستور العمل مقام معظم رهبری توسط این هیات باید صورت بگیرد، که متاسفانه تصمیماتی که تا الان گرفته شده با این چیزی که در متن ابلاغیه وجود دارد تطابق بسیار کمی دارد.

مسعودی در پایان اظهار داشت: در طول این 2 سال که از توافق هسته ای می گذرد، بند دوم ابلاغیه رهبر انقلاب که یکی از بحث های مهم آن مسئله تحریم ها و مقابله با آن ها بود، توسط دولت و هیات عالی نظارت جدی گرفته نشده است و شاهد عدم اجرای آن هستیم.

302

کد خبر: 849538

وب گردی

وب گردی