تهران -ایسکانیوز،پلاس+/ رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند که یکی از بندهای آن «اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقمندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی» است. سیاستی که دانشگاه آزاد آن را اجرایی کرده است. امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به ایسکانیوز گفت:« دانشگاه آزاد خوشبختانه از همان ابتدا در زمینه گسترش و نوآوری تحصیلات دانشگاهی قدم برداشت و از همان ابتدا هم مخالفت‌هایی وجود داشت. مخالفان به دلیل عدم وجود موقعیت کار برای فارغ التحصیلان افزایش کمی تحصیلات تکمیلی را در کل به ضرر کشور می‌دانستند. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که افزایش فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود. یعنی همان طور که افزایش خطوط راه آهن ملاک توسعه یافتگی است، افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات عالی هم نقطه مثبتی برای کشور محسوب می‌شود.»

قرایی مقدم اشاره کرد که البته مخالفت منتقدان چندان هم بی‌دلیل نیست اما راه حل مشکل در حذف تحصیلات عالی نیست. او در این زمینه افزود:« هزینه سرانه هر فرد تحصیلکرده را باید از دوران نوزادی، بدو تولد، دبستان، دبیرستان و دانشگاه محاسبه کرد با این اوصاف هر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در ایران حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد و این هزینه برای رشته‌های فنی و پزشکی هم بیشتر است. در حالیکه این هزینه برای یک کارگر ساده شاید معادل 10 تا 15 میلیون بیشتر نباشد. از سوی دیگر با افزایش سطح تحصیلات فرد توقع موقعیت شغلی بالاتری دارد و دیگر راضی به انجام کارهای ساده نیست. با این اوصاف باید پرسید مسئولان برای آینده این قشر تحصیلکرده چه برنامه‌ای دارند؟»

قرایی مقدم اعتقاد دارد که وظیفه جذب این نیروی تحصیلکرده به بازار کار بر عهده دانشگاه نیست و مسئولیت آن با نهادهای دیگر است. او در این مورد گفت:« اینکه نیاز سازمان‌های کشور به این نیروی تحصیلکرده چقدر است سئوالی است که باید در مورد آن بیشتر فکر کرد. اما چیزی که مسلم است این است که افزایش تحصیلات عالی از لحاظ شاخص توسعه یافتگی و در کل برای کشور مفید و مثبت است. با افزایش تحصیلات سطح سواد کشور بالا می‌رود، نخبه‌های کشور هم افزایش می‌یابند و نیروی کار ماهرتری تربیت می‌شود اما از سوی دیگر دانشگاه باید با بازار کار، شغل و صنعت هم هماهنگ باشد. در کل وظیفه دانشگاه این است که تعلیم و تربیت را بالا ببرد و امکان جذب بر عهده سازمان‌های دیگر است.»
کد خبر: 84954

وب گردی

وب گردی