غلامی می‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد

معاون وزیر علوم در دوره اصلاحات تاکید کرد: اطمینان دارم اگر منتقدان با آقای غلامی، دیدگاه‌ها و پاسخ‌های او روبرو شوند نگاهشان متفاوت خواهد بودو حتی مخالفان هم در مواجهه با او در طیف منتقدان قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دوره اصلاحات، با اشاره به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم عنوان کرد: وضعیت انتخاب وزیر علوم و طول کشیدن این پروسه حکایت از پیچیدگی و حساسیت در حوزه آموزش عالی در کشور دارد که موجب شد مجموعه وزارت علوم به عنوان صادرکننده نیرو نتواند در موعد مقرر وزیر داشته باشد و کابینه را تکمیل کند.

وی افزود: انتخاب وزیر علوم مثل برخی وزرا نیازمند نوعی گفت‌وگو و تعامل بود و فراز و نشیب‌هایی را طی کرد. در فضای پساانتخابات این انتظار بود که کسانی در مصدر این وزارت قرار گیرند که اجماع جدی روی آنها وجود داشته باشد؛ مثل فرجی‌دانا و توفیقی و میلی‌منفرد. اما به دلیل مشکلات و تعاملی که باید صورت می‌گرفت آن مسیر طی نشد و افرادی در این مسیر قرار گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: غلامی از مدیران دوران اصلاحات به شمار می‌رود و دو دوره توسط آقای معین برای مدیریت دانشگاه بوعلی انتخاب شده و ارزیابی عملکرد وی در این ۲ دوره هم مثبت است. وی همچنین از لحاظ مدیریت استانی در دانشگاه بوعلی خوب عمل کرده است.

وی یادآور شد: تحولات پس از دوره اصلاحات و دو دوره مدیریت احمدی‌نژاد، دانشگاه و وزارت علوم را با عرصه‌های دیگری روبرو کرد و حاصل این شد که هنوز با وزارت علوم منسجمی روبرو نیستیم و بخش‌هایی از ماموریت‌های آموزش عالی متکثر و از حیطه دانشگاه خارج شده است. برای همین مدیران روحانی در دانشگاه راه همواری را همچون دوره اصلاحات نداشتند و باید در شرایط ویژه با ملاحظات خاص این مسیر را طی می‌کردند که هم دانشگاه با بحران مواجه نشود و هم دولت به راه خود ادامه دهد.

ظریفیان تاکید کرد: غلامی با این پیش زمینه انتخاب شده است. از دیدگاه من مدیری که ۱۲ سال در راس کار بوده، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و نقاط قوت خوبی دارد، اگرچه ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشد. شخصیت غلامی دانشگاه و مناسبات آموزش عالی را می‌شناسد و دانشگاهیان و روسای دانشگاه با او آشنایی دارند.

وی با بیان اینکه غلامی از پشتوانه مهمی از نیروی انسانی برخوردار است، گفت: اگر این پشتوانه را به تجربه ۱۲ ساله او گره بزنیم، می‌توان گفت به طور نسبی، گزینه غلامی انتخاب منطقی و معقولی است. فکر می‌کنم آقای غلامی هم این توجه را به مطالبات دانشگاهیان دارد که اگر دانشگاه بخواهد نقش اصلی خود را ایفا کند باید از پشتوانه‌های خود حداکثر استفاده را داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث مهم در آموزش عالی شکاف نقش دانشگاه در توسعه پایدار است و اگر آقای غلامی بخواهد در بحث کیفیت و اشتغالزایی و اقتصاد دانشی، کار کند و فضای دانشگاه را پرنشاط داشته باشد، باید به تجربه ۸ ساله دوره اصلاحات و نیروی انسانی فعال دانشگاه‌ها اتکا کند.

ظریفیان تاکید کرد: با واقعیت موجود فکر می‌کنم غلامی انتخابی در تداوم انتخاب‌هایی است که می‌شد انجام شود و می‌تواند با تجربه و همکاری دانشگاهیان گامی به جلو بردارد. ما شاهد بودیم در این روزهای اخیر مسائلی در مورد او مطرح شد. پیشنهادم به منتقدان از جمله برخی نمایندگان این بود که قبل از هر قضاوتی با خود او مواجه شوند و ببینند چه در ذهن دارد.

وی گفت: خوشبختانه هم این اتفاق افتاد و در جلسه‌ای با حضور نمایندگان و وزیر پیشنهادی علوم مسائلی مطرح شد به گونه‌ای که نماینده منتقد غلامی پس از این جلسه در توییتی مطرح کرد که پاسخ‌های وزیر پیشنهادی علوم منطقی بوده و اعلام شد وی را گزینه مناسبی می‌دانند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر در این فضا گفت‌وگو صورت گیرد، شاید نوع نگاه تعدیل شود و به این سمت برویم که این وزارخانه از بلاتکلیفی دربیاید. بدون شک وزارت علوم از وزاتخانه‌هایی است که اگر در انتصاب مدیریت آن تاخیر صورت گیرد کل کشور زیان می‌کند.

وی درباره پیش‌بینی خود از نظر مجلس نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت علوم تاکید کرد: پیش‌بینی در این مورد معطوف به دیدارهای فراکسیونی و پاسخ‌های آقای غلامی به سوالات نمایندگان است. از نوع منطقی که از او می‌شناسم فکر می‌کنم او توانایی کار اقناعی را دارد و می‌تواند از این مجلس رای اعتماد بگیرد.

ظریفیان در گفتگو با ایلنا خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: باید از طریق گفت‌و‌گو به تصویر واقعی برسیم. فراموش نکنیم گاهی تصاویر ارائه شده با تصویر واقعی فاصله دارد برای همین هم باید بدون پیش‌داوری گزینه پیشنهادی را بررسی کنیم. من اطمینان دارم اگر منتقدان با آقای غلامی، دیدگاه‌ها و پاسخ‌های او روبرو شوند نگاهشان متفاوت خواهد بودو حتی مخالفان هم در مواجهه با او در طیف منتقدان قرار خواهند گرفت.

کد خبر: 849541

وب گردی

وب گردی