دبیر جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان: اعتقادی به داوران کودک و نوجوان ندارم

دبیر بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره استفاده از داوران کودک و نوجوان در این جشنواره، گفت: اعتقادی به این کار در جشنواره ندارم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در ابتدای این نشست فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان درباره فعالیت‌های فرهنگی این استان گفت: استان همدان یکی از مراکز فرهنگی کشور است و کثرت مفاخر علمی، فرهنگی و هنری یکی از ویژگی‌های این استان است به طوری که در سه سال گذشته با عنوان یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید نامگذاری سالانه فرهنگی در این استان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در نامگذاری سالانه فرهنگی علاوه بر معرفی چهره‌های مهم استانی تحرک بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری همدان هم اتفاق می‌افتد.

عبادی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در استان این است که همدان را به قطب فعالیت فرهنگی کودکان در کشور تبدیل کنیم که در راستای آن میزبانی رویدادهای فرهنگی مرتبط با کودکان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر گفت: تثبیت برنامه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کودکان یکی از راه‌های پاسداشت تاریخ سرافراز این استان است و برگزاری جشنواره کودک و نوجوان باعث شده تا این استان فرهنگی و هنرمندان نامی آن بیشتر در کشور و جهان پرآوازه شوند. ضمن اینکه، موجب بالندگی تئاتر در استان همدان شده است.

پس از صحبت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مریم کاظمی، دبیر بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ارایه جزئیاتی درباره این جشنواره پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: یکی از بزرگترین خوشحالی های من این است که جشنواره‌ای خارج از تهران برگزار می‌شود وجود اینگونه رویدادهای فرهنگی و هنری خارج از پایتخت سبب آن می‌شود که در هر شهری یک اتفاق فرهنگی رخ دهد و همین موجب آشنایی مردم با فرهنگ و هنر آن شهر شده و به هنر در آن منطقه نگاهی جدی خواهد شد.

وی افزود: حضور جشنواره‌ها در استانها باعث می‌شود تا مردم از زندگی روزمره خارج شوند.

در ادامه نشست عبادی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای آماده‌سازی شهر همدان به منظور برگزاری جشنواره تئاتر کودکان گفت: چون هدف‌گذاری کرده‌ایم که استان همدان قطب فعالیتهای فرهنگی کودکان باشد گام‌های زیادی برداشته شده است. زیرساخت‌های مهمی شکل گرفته که در راستای آن 9 منطقه داریم که تمامی آنها دارای مراکز ارشاد اسلامی هستند و حدود 20 شهر مجهز به سالن اجرای نمایش شده‌اند.

وی افزود: براساس فراخوانی که منتشر شد آثار فراوانی به دبیرخانه جشنواره رسید که آمار نشان دهنده آن است که 25 درصد از نظر کمیت نسبت به دوره‌های گذشته افزایش آثار داشته‌ایم و امسال 429 اثر به جشنواره ارسال شده است.

عبادی درباره تعامل بین نهادهای مختلف در استان همدان برای برگزاری این جشنواره اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی استان در این خصوص هم افزایی داشته‌اند و نماینده ولی فقیه که حامی تئاتر است کمک‌های فراوانی را در جهت بهتر برگزار کردن این جشنواره ارایه داده است. استاندار همدان هم حمایت خود را از این جشنواره ابراز داشته است.

پس از صحبت‌های عبادی، مریم کاظمی به ارایه آماری از آثار رسیده به جشنواره پرداخت.

وی گفت: در مسابقه نمایش نامه نوسی 68 نمایشنامه دریافت شده که 10 اثر پذیرفته شده و برای بالا بردن سطح کیفی آن اساتیدی در جلسات آماده سازی گروه شرکت می‌کنند.

کاظمی ادامه داد: در بخش خیابانی 169 طرح رسیده که 31 طرح انتخاب شد و سپس از میان آنها 8 طرح برای بخش نهایی پذیرفته شد. در بخش خردسال هم در بازبینی نهایی 7 طرح انتخاب شدند. در بخش کودک 64 اثر و در قسمت تئاتر نوجوان 41 اثر پذیرفته شدند که آثار نهایی همین هفته اعلام خواهد شد.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره پذیرش آثار خارجی تاکید کرد: به طور موازی آثار خارجی هم بازبینی می‌شوند که 120 نمایش درخواست داده‌اند و دبیرخانه جشنواره با بعضی از گروه‌ها به توافق رسیده و حضور آنها در این رویداد فرهنگی قطعی شده و برخی آثار هم به دلیل مشکلاتی که دارند هنوز حضور آنها در جشنواره به نتیجه نرسیده است.

کاظمی در ادامه با اشاره به چاپ هفت عنوان کتاب‌ در جشنواره گفت: هفت عنوان کتاب در جشنواره امسال به چاپ می‌رسد که نام‌های آنها عبارتند از: 1- تئاتر کودک و نوجوان، ترجمه حسین فدایی حسین 2- کتاب دوم، ترجمه حسین فدایی حسین 3- رویکردهای نوین 4- مجموعه مقالات رضا کیانیان 5- نمایشنامه خانه خورشید نوشته شهرام کرمی 6- اولین تئاتر کودکان 7- کتاب پژوهش که احتمالاً چاپ آن پس از جشنواره انجام شود.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره داوری این دوره از جشنواره گفت: هنوز تکلیف داوری کودک و نوجوان مشخص نشده و من اعتقادی به داور کودک و نوجوان در این جشنواره ندارم.

وی در خصوص پرداختن به مسائلی مانند کودک آزاری در جشنواره امسال اظهار کرد: به اینگونه مسائل در جشنواره فکر نکرده‌ایم و معتقدم این رویداد فرهنگی جای مناسبی برای بازگو کردن این معضلات نیست و نمی‌تواند یک رویکرد باشد برای اینکه جشنواره به آن بپردازد.

کاظمی درباره شعار جشنواره گفت: شعار امسال جشنواره "کودکی همسفر قصه‌ها" است.

دبیر جشنواره امسال با اشاره به مشکلات موجود در استان همدان برای برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار کرد: هیچ تغییری در سالن‌ها به وجود نیامده است و همه چیز مشابه سال گذشته است. با این حال این مساله برای ما قانع کننده نیست و باید تلاشی صورت گیرد تا سطح کیفی سالن‌های در اختیار جشنواره بالاتر رود. هر چند تلاش کردیم که بخشی از مسائل سال گذشته حل شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان درباره ظرفیت‌های امسال برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک گفت: کمتر استانی در کشور وجود دارد که بتواند جشنواره بین‌المللی برگزار کند و سیاست ما این است که جشنواره تئاتر و کودک در همدان حفظ شود ضمن اینکه آن طور هم نیست که ضعف زیادی داشته باشیم و نسبت به سال گذشته دو سالن به ظرفیت نمایشی این استان اضافه شده است.

وی افزود: از امسال برای تقویت و تجهیزات سالن‌ها 200 میلیون تومان هزینه شده است که بخشی از آن هم صرف تجهیزات یک بار مصرف مثل پروژکتور و لامپ می‌شود. اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

کاظمی درباره بودجه جشنواره گفت: بخشی از هزینه‌ها به عهده مرکز هنرهای نمایشی و بخشی دیگر به عهده استان همدان است و بودجه جشنواره امسال نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است ضمن اینکه اداره کل هنرهای نمایشی 800 میلیون تومان بودجه لازم برای برگزاری این جشنواره تامین کرده است.

عبادی در پایان درباره بودجه‌ای که استان همدان برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته است گفت: سهم همدان بیش از یک میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، در بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از یک هنرمند استان همدان تقدیر به عمل خواهد آمد که هنوز مشخص نشده و از تهران هم دو کاندیدا برای تجلیل در نظر گرفته شده است.

501

کد خبر: 849574

وب گردی

وب گردی