افزایش شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی در جامعه/با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: دسترسی آسان به دارو در منازل، عدم نگه‌داری صحیح و عدم آگاهی عموم مردم از قابلیت کشندگی برخی داروها، جامعه را نسبت به مسمومیت‌ها آسیب پذیرتر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز ، یسنا به‌منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به نام‌گذاری‌ هفته نخست آبان ماه به عنوان «هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها» گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و غیره آنهم بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

وی با اشاره به شعار هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها که «افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» نام‌گذاری شده است ادامه داد: بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت‌ها به سادگی قابل پیشگیری هستند و با نگاهی نو به روند آموزش نحوه پیشگیری از آنها و توجه به این نکته که شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت ها من یا خانواده ام باشد هیچ‌گاه خطر را از خود دور نخواهیم دید. یک لحظه غفلت خصوصاً در کودکان می‌تواند منجر به عوارض دائمی وآزار دهنده ناشی از مسمومیت شود.

به‌منش تصریح کرد: وقوع مسمومیت‌های حرفه‌ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی، جوان بودن جمعیت کشور و خطرات سوء مصرف مواد مخدر، آمار بالای مصرف داروها در جامعه، دسترسی آسان به دارو در منازل و عدم نگهداری صحیح آنها همراه با افزایش تعداد بیماران افسرده و آگاهی عموم مردم از قابلیت کشندگی برخی داروها، متاسفانه جامعه را نسبت به مسمومیت‌ها آسیب پذیرتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب موارد مسمومیت پس از آموزش خانواده‌ها و جامعه، قابل پیشگیری خواهند بود اضافه کرد: در نظر داریم با همکاری سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع به اصلی ترین اهداف برگزاری هفته مذکور که همان ارتقاء سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها است؛ برسیم.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو درباره هدف غایی در پایان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف توجه به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها این است که با تکیه بر آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها توجه جامعه را به مواردی از آنها که شایعتر و خطرناک تر هستند جلب کنیم.

701

کد خبر: 849585

وب گردی

وب گردی