تجمیع آزمایشگاه‌های کشور به نفع مردم و جامعه آزمایشگاهی است

دبیر انجمن علمی متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی کشور با اشاره به اینکه تجمیع آزمایشگاه‌های کشور به نفع مردم و جامعه آزمایشگاهی است، گفت: وسعت خدمات آزمایشگاهی در بخش خصوصی بیشتر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، محمدجواد غروی در نشست خبری پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی اظهار داشت: در ارتباط با تجمیع آزمایشگاه‌های کشور دو سال پیش در وزارت بهداشت مباحثی مطرح شد و معاون درمان وقت بر این مسئله پافشاری کرد، ولی از آنجایی‌که در کشور ما بستر این موضوع فراهم نبود، استقبال از آن به‌عمل نیامد.

وی بابیان اینکه زمانی تجمیع آزمایشگاه‌ها امکانپذیر است که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، گفت: دو سال گذشته که این موضوع محقق نشد، معاون درمان وقت گفت که خودم در مراکز دانشگاهی دولتی این موضوع را انجام داده و حتی می‌توانیم سوله‌هایی را بدین منظور اختصاص دهیم که البته این مسئله به‌جز در استان البرز و گیلان در حد حرف باقی ماند.

دبیر انجمن علمی متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی کشور ادامه داد: در استان البرز نیز طی قرارداد با یک شرکتی این مسئله در دستور کار صورت گرفت ولی به جهت اعتراضات و اشکالات اساسی در قرارداد این مسئله ادامه نیافت؛ چراکه قول و قرارها در این قرارداد بسیار بالاتر از واقعیت بود و بسیاری از نمونه‌ها نیز غیرقابل حمل است.

غروی بابیان اینکه این مرکز اکنون در البرز به صورت محدود در حال انجام فعالیت است، افزود: برای تحقق این مسئله باید از علمای علم آزمایشگاهی بهره‌مند شد. همچنین باید توجه داشت که تجمیع آزمایشگاه‌ها به ضرر مردم و جامعه آزمایشگاهیان نیست؛ چراکه هرچه امکانات را بیشتر در کنار هم قرار دهیم،‌ شاهد ایجاد گورستان تجهیزات نخواهیم بود.

وی گفت: هرچه که آزمایشگاه‌ها بزرگ‌تر و به هم نزدیک‌تر باشند به نفع مردم است و ما تعارضی در این مسئله نمی‌بینیم.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی در پاسخ به این سؤال که وضعیت ارائه خدمات در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی از لحاظ استانداردها چگونه است، گفت: همچون سایر بخش‌ها، خدمات بخش خصوصی گاهی بیشتر مورد توجه مردم است که باید توجه داشت در حال حاضر وسعت خدمات در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی بوده است.

وی افزود: آزمایشگاه‌های تأمین اجتماعی، آزمایشگاه‌های شبکه بهداشت و آزمایشگاه‌های مرکزی شهرها و مراکز دانشگاهی، وسعت خدمات آنها کمتر از آزمایشگاه‌های درجه یک خصوصی بوده و تجهیزات مراکز خصوصی در تست‌های اختصاصی نسبت به دولتی بیشتر است.

غروی گفت: سطح توقع متناسب با امکانات است که این مسئله در بخش خصوصی کامل می‌شود.

دبیر انجمن علمی متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی کشور خاطرنشان کرد: پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی 3 تا 5 آبان ماه در سال همایش‌های بین‌المللی رازی به همت انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران و انجمن شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات آزمایشگاهی برگزار می‌شود.

701

کد خبر: 849602

وب گردی

وب گردی