بسیاری از نقدها به کتب درسی درست نبود/ آموزش و پرورش متعلق به هیچ فرد و گروهی نیست

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به هیچ فرد، گروه و جناح سیاسی نیست، گفت: بسیاری از نقدهای وارده به کتب درسی درست نبود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری امروز در همایش تجلیل از مؤلفان کتب درسی پایه یازدهم که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با اشاره به روند تألیف کتب درسی، اظهار داشت: پشت هر کتاب درسی یک برنامه درسی نهفته است و بر اساس برنامه درسی‌ که موجود است، کتاب‌های درسی تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز کتب درسی قابل استفاده، دارای برنامه درسی است، ضمن اینکه نوع تغییر کتب درسی در دهه هفتاد عمیق بود؛ البته در حال حاضر اهداف نگرشی و مهارتی مورد توجه بیشتر است.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه تیترهای جذاب و سازنده‌ای در کتب درسی وجود دارد، یادآور شد: البته می‌پذیریم که شرایط اجرا گاهی به شکلی نیست که این فعالیت‌ها آشکار شود و گاهی از برون‌داد آموزش و پرورش رضایتمندی نداریم و آنچه را که می‌بینیم کتب درسی است.

امانی تهرانی با تأکید بر اینکه سهم تحول‌خواهانه کتب درسی از بدنه نظام آموزشی بسیار قوی است، گفت: رشدی که در بدنه معلمان صورت گرفته رشد کمی نیست و بیش از 66 تا 70 درصد اهداف در کلاس‌های درسی ما اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه افتخار داریم در انقلاب که به عنوان انقلاب فرهنگی است، مبنای نظری خود در آموزش و پرورش را به تحریر بکشیم، ابراز داشت: یکی از زیرنظام‌های سند تحول، برنامه درسی‌ بوده است و برنامه درسی اولین زیرنظامی بود که تدوین شد.

امانی تهرانی با بیان اینکه امروز کتاب‌های آموزشی بر مبنای یافته‌های قابل انجام سند تحول، برنامه درسی ملی و فلسفه تعلیم و تربیت تدوین می‌شود، گفت: در این مسیر دو فاز وجود دارد؛ البته هنوز به بخش اجرای کامل برنامه درسی ملی نرسیده‌ایم و دوره‌های تحصیلی تدوین و برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده و جدول دروس به تصویب رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه باید بهتر می‌دانستیم که آغاز اجرای سند و برنامه درسی ملی، سازمان‌دارتر، از دوره ابتدایی آغاز می‌شد، گفت: در سند، پیش‌بینی به این شکل بود که دانش‌آموزان محتوایی که در پایه پنجم ابتدایی می‌خوانند، آن را به پایه ششم بیاوریم و یک پایه به دوره دبستان اضافه شود.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری اضافه کرد: اگر در جامعه بپرسیم که سیستم آموزشی 3ـ3ـ6 چه دستاوردی را داشته است، بخش عمده‌ای آن را نمی‌دانند.

امانی تهرانی با بیان اینکه تغییرات کتب درسی امروز به پایه یازدهم رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر کتاب‌های درسی پایه دوازدهم در حال تألیف است، ضمن اینکه عمده تألیف کتب درسی علاوه بر کارشناسان رسمی سازمان که اندک هستند، برعهده کارشناسان دانشگاهی و حوزوی است.

وی با اشاره به اینکه 6 هزار و 400 معلم برجسته در فرایند اعتبارسنجی کتب درسی مشارکت داشته‌اند، خاطرنشان کرد: فاز تألیف کتب درسی از اسفند 94 در دوره متوسطه شروع شد و تا پایان سال 95 کتب پایه دهم به پایان رسید و در سال 95 نیز تألیف کتب پایه یازدهم آغاز شده و در نهایت طی فرایندهای اعتبارسنجی، در تابستان حجم زیادی از کتب درسی این پایه به چاپ رسیده و به موقع کتاب‌ها به دانش‌آموزان رسید.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با اشاره به انتقادات زیاد رسانه‌ها در سال گذشته نسبت به کتب درسی، تأکید کرد: بسیاری از این انتقادها همراه با انصاف نبود و باعث آزرده‌خاطر شدن عده‌ای شد و بسیاری از نقدها ناوارد بوده و درست نبود.

امانی تهرانی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش متعلق به هیچ فرد، گروه، جناح سیاسی و دوره زمانی نیست، افزود: آموزش و پرورش داستان فرزندان یک ملت است و روزی رشد می‌کنیم که به جای اینکه به دیگران اعلام شود شما برای دانش‌آموزان چه کرده‌اید، بگوییم خودمان برای فرزندان خود چه کرده‌ایم.

706

کد خبر: 849622

وب گردی

وب گردی