رحماندوست: جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان ناشر محور است

شاعر مجموعه «پنج تا انگشت بودند که...» گفت: در جشنواره کتاب برتر ناشر تجلیل می‌شود و  بار اصلی بر دوش محتوا است.

به گزارش ایسکانیوز از جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، مصطفی رحماندوست نویسنده با اشاره به برگزاری این جشنواره گفت:‌برگزاری چنین جشنواره‌ای در فضای نشر کودک و نوجوان به ما یادآوری می‌کند که هنوز امکان رشد بیشتر و بهتر در نشر کودکان و نوجوان را داریم، ‌ این جشنواره تلنگری است به ذهن پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان تا به ارتقای بیشتر تولیدات خود بیاندیشد، ‌ بداند که باز هم جای رشد بیشتر وجود دارد.

نویسنده «قصه دو تا لاکپشت تنها» افزود: جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در حقیقت تقدیر از ناشرانی است که با اوضاع نامناسب این روزها و سال‌های نشر با نزول شمارگان کتاب‌ها هنوز در این فضا نفس می‌کشند و به دنبال تجربیات دیگر نرفته‌اند و باید قدردان این ناشران بود.

رحماندوست با اشاره به اینکه جشنواره‌های مختلفی در حوزه کتاب برگزار می‌شود، ‌ گفت:‌ جشنواره پروین اعتصامی ویژه بانوان پدیدآورنده است، ‌جایزه کتاب سال، ‌ جلال، ‌ شعر فجر و ... ویژه پدیدآورنده محتوای کتاب هستند، ‌ اما جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان ناشر محور است. و این شعار را برای خود برگزیده است، ‌ در این جایزه درست است که به پدیدآورنده و تصویرگر جایزه نمی‌دهند و ناشر است که تجلیل می‌شود، ‌ ولی در برگه داوری داوران مشهود است که سهم ناشر از خوب یا بد بودن کتاب اندک و بار اصلی بر دوش محتوا است.

شاعر مجموعه «ترانه های نوازش» ادامه داد: من تصور می‌کنم، ‌ شمارگان بالای کتاب می‌تواند یک معیار باشد که نشان ‌دهد، ناشر می‌تواند یک کتاب را خوب بفروشد یا نه، این می‌تواند امتیازی برای او باشد، کتاب‌سازی خوب، صحافی، جلد و ... هم که در داوری جایزه مورد توجه قرار می‌گیرد می‌تواند نمره‌ای ویژه برای ناشر باشد و جشنواره را به طرف هدفی مشخص هدایت کند.

رحماندوست گفت:‌ ما حتی می‌توانیم در این رویداد این نمره را به ناشر بدهیم که قصه‌ای که انتخاب کرده قصه خوش ساختی است، اما همه نمره جشنواره کتاب برتر به خوش ساختی قصه داده شود، بلکه به نوع عرضه هم امتیاز داده شود.

وی در پایان گفت: امیدوارم در این دوره و دوره‌های آینده جشنواره سهمی که ناشر از تولید و توزیع کتاب دارد، در این جشنواره بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ‌ اگر به سلامتی و درستی و تاثیرگذاری داستان و شعر و امثال این‌ها توجه می‌شود، بیشتر با این دید باشد که این ناشر توانسته این ناشر یا نقاش با ویژگی‌های خاص را در اختیار بگیرد.

نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می‌شود در آذرماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شرکت پنتر برگزار خواهد شد.

502

کد خبر: 849651

وب گردی

وب گردی