گندم کاران به علت تأخیر پرداخت مطالبات از دولت سود بگیرند/ اگر دولت پول ندارد یارانه بخشی از دهک های جامعه را قطع کند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وقتی کشاورز این همه زحمت می کشد و صبر می کند بعد از فصل برداشت نباید بازهم منتظر پول پرداختی دولت باشد، اگر دولت پول ندارد می تواند یارانه ی بخشی از دهک های جامعه را قطع کند.

افضلی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: در برنامه ی ششم توسعه دولت مکلف شده است که از کشاورز گندم را بصورت تضمینی خرید کند و چون فصل کاشت در حال سپری شدن است، باید هرچه زودتر مطالبات معوق پرداخت شود و کشاورزان درآمدهای حاصل از کشت خود را محاسبه کنند.

او افزود: احتمال دارد که در این روزها باران بیاید و باید هرچه زودتر کشت های پاییزه صورت گیرد، در غیر اینصورت کشت سال آینده ی کشاورزان تحت تاثیر این بی برنامگی ها قرار می گیرد، چون حدود 9 میلیارد تن مصرف داخلی کشور است و در صورت نپرداختن معوقات سهم تولید داخلی کاهش می یابد و قیمت تولید گران شود.

افضلی تصریح کرد: ژن گندم کشاورزان مناسب است و تراریخته نیست، همچنین امنیت غذایی بالایی دارد. مهم تر از همه ی این‌ها در زمین خودمان کشت می شود احتمالا هفته های آینده این مطالبات پرداخت شود چون حدود 30 درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: وقتی کشاورز این همه زحمت می کشد و صبر می کند بعد از فصل برداشت نباید بازهم منتظر پول پرداختی دولت باشد، اگر دولت پول ندارد می تواند یارانه ی بخشی از دهک های جامعه را قطع کند.

او خاطر نشان کرد: وقتی دولت مطالبات کشاورزان را با تاخیر پرداخت می کند باید به کشاورز سود بدهد و در برنامه ی ششم توسعه هم ذکر شده است که اگر دولت مطالبات گندم کاران را با تعویق به آن ها پرداخت کند باید به کشاورزان سود بدهد و شاید این جبرانی باشد بر نرخ دیرکردی که کشاورزان به بانک ها می دهند.

افضلی گفت: پرداخت به موقع هزینه ی گندم جز حداقل هایی است که دولت باید پرداخت کند چون اگر کشاورز از درآمد خود راضی نباشد، سال آینده تصمیم به کشت گندم نمی کند و همان نیاز داخلی هم برآورده نمی شود این یک تاثیر منفی در خودکفایی گندم خواهد داشت و افزایش صادرات را در پی دارد.

افضلی ابراز امیدواری کرد با توجه به صحبت هایی که در کمیسیون مطرح می شود به زودی مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

403

کد خبر: 849695

وب گردی

وب گردی