قوانین کار، بیمه و بانکداری بدون ربا قدیمی هستند و باید اصلاح شوند/ فضای نامناسب کسب و کار کشور در وضعیت هشدار است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: حجم زیاد قوانین، مقاومت دستگاه‌های اجرایی و طولانی بودن فرآیند اصلاح و حذف از جمله مواردی است که فضای کسب و کار را دچار چالش‌های جدی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، صمد حسن زاده عصر امروز در سی و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به مصوبات کمیته‌های تخصصی شورا اظهار کرد: تقریباً صددرصد مصوبات ملی و فراگیر شورا مرتبط با اصلاح و تغییر مقررات موجود است.

وی علت اصرار فعالان اقتصاد بر تغییر مقررات را یادآور شد و گفت: سرمایه‌گذاری و انباشت در فضای باثبات و مساعد روی می‌دهد بنابراین لازمه این فضا قانون‌گذاری مناسب است، یکی از ملزومات بهبود کسب و کار، شناسایی قوانین مخل و حذف آنهاست که اقتصاددانان در راستای بهبود و حذف مقررات زاید تاکید دارند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه حذف مقررات زاید باعث افزایش رقابت و تسهیل در ورود و خروج بنگاه‌ها به بازار می‌شود تصریح کرد: در سال 2017 ایران در میان 189کشور رتبه 120 کسب و کار را دارد و این مسئله فضای نامناسبِ کسب‌وکار کشور را هشدار می‌دهد.

حسن‌زاده تصریح کرد: طبق ماده 13 این قانون در هر یک از استان‌ها، استانداران شورای گفت‌وگو را با ترکیبی مناسب از دولت، اعضای اتاق بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی تشکیل می‌دهد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فرآیند دریافت بررسی درخواست تشکل‌ها و اتخاذ تصمیم در جهت بهبود فضای کسب و کار در استان را سازماندهی می‌کند، افزود: این شورا طبق ماده 75 برنامه پنجم توسعه تشکیل یافته و پس از اتمام برنامه طبق قانون احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه دائمی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در عین حال خاطرنشان کرد: در استان شورا با دستور استاندار وقت آقای جبارزاده از مردادماه 93 تشکیل یافته و به طور منظم تشکیل جلسه داده است.

وی با اشاره به عملکرد شورای گفت‌وگوی استان، تعداد جلسات شورا را 33 مورد، تعداد جلسات کمیته‌های تخصصی 58 مورد، مصوبات صحن شورا 217 مورد، مصوبات استانی 137 مورد، مصوبات پیشنهادی در سطح ملی 80 مورد، مصوبات پیشنهادی در سطح ملی در قالب آیین‌نامه‌های اجرایی که اجرایی شده‌اند را 10 مورد و مصوبات موجود در پروسه اصلاح مقررات را 70 مورد اعلام کرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه 100 درصد مصوبات ملی و فراگیر شورا مرتبط با اصلاح و تغییر مقررات است، افزود: سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه در فضای باثبات و مساعد روی می‌دهد و لازمه این فضا قانونگذاری مناسب است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین مثل قوانین کار، قوانین تجارت، قوانین تأمین اجتماعی و قوانین بانکداری بدون ربا قدیمی هستند و باید اصلاح شوند تصریح کرد: باید این قوانین با به روز رسانی قوانین خود موانع موجود بر سر راه کسب و کار کشور را برطرف کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان، پایش و ارزیابی شورای گفت‌وگوی مرکز و وزارت کشور را یادآور شد و گفت: عملکرد استان آذربایجان شرقی با اخذ 91.5 امتیاز از 100 در رتبه دوم کشوری قرار گرفته است و طبق گزارش‌های ارزیابی در سال 95حائز رتبه ممتاز بین شوراهای استانی شده است.

وی از کسب 5 رتبه برتر صادر کنندگان ملی در همایش امروز تهران خبر داد و افزود: «شرکت شونیز داداش برادر» رتبه ممتاز صادرکننده ملی و «تراکتور سازی تبریز»، «داداش برادر آیدین»، «موتوژن» و «خشکبار مجتبی بناب» رتبه‌های برتر صادر کنندگان ملی را کسب کردند که در این اوضاع رکود بازار و تجارت یک اقدام بزرگ تحسین برانگیز است.

منبع: تبریز بیدار

902/900

کد خبر: 849696

وب گردی

وب گردی