ابهام در بازپرداخت اضافه هزینه دریافتی از متقاضیان اربعین

در حالی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر تاکنون در سامانه متقاضیان زیارت اربعین ثبت نام کرده اند، به ناگاه دلار از این فرآیند حذف و هزینه صدور ویزا افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، هزینه صدور ویزای اربعین در حالی با شیب ملایم افزایش یافت که هنوز علت آن از سوی مسئولان به درستی اعلام نشده است. در حالی که پیش از این مسئولان در ستاد مرکزی اربعین هزینه صدور ویزا را برای مشتاقان زیارت اربعین ۴۰ دلار اعلام کرده بودند، ناگهان روز گذشته سازمان حج و زیارت در اطلاعیه ای اعلام کرد که این مبلغ براساس توافقات جدید با طرف عراقی به ۱۷۰ هزار تومان تغییر یافته است. با یک محاسبه ساده و در بدترین سناریو، با احتساب برابری هر دلار با ۴۱۰۰ تومان، هزینه ۴۰ دلاری صدور ویزای اربعین باید به ۱۶۴ هزار تومان می رسید اما توافق مسئولان ایرانی با سفارت عراق دستکم برای هر زائر اربعین بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان به جیب طرف عراقی واریز کرد.

دو روز پیش بود که همزمان با رفع اختلال در سامانه ثبت نام پیاده روی اربعین (سماح)، متقاضیان با درج اعداد غیر متعارف در هنگام ثبت نام مواجه شدند. ارقامی که تا ۲۱۰ هزار تومان هم رسیده بود صدای علاقمندان به این سفر معنوی را درآورد وخبرگزاری مهر از یک مسئول در نظام بانکی کسب اطلاع کرد که تعیین نرخ دلار ۴۲۵۰ تومانی برای ثبت نام در سامانه سماح از سوی آنها نبوده و بانک مرکزی این مسئله را پیگیری می کند.

در پی رسانه ای شدن این موضوع شاهد اظهارات متفاوت و گاه متناقض مسئولان در این زمینه بودیم تا اینکه در نهایت مسئول دبیرخانه ستاد اربعین حسینی به خبرنگار مهر گفت: دلار از فرآیند ثبت نام زائران اربعین حذف شده و ریال مبنای پرداخت است. این در حالی است که چالش متقاضیان ثبت نام، نوع ارز پرداختی نبوده بلکه میزان اضافه دریافتی است که برای نفرات زیادی از ثبت نام کنندگان پیش آمده بود و ظاهر امر نشان می دهد که همین روند به تغییر نام از دلار به ریال ادامه دارد.

در نخستین واکنش به افزایش هزینه صدور ویزا، مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: با پیگیری های وزارت کشور و وزارت امور خارجه و همکاری دولت عراق، اخذ دلار برای صدور روادید از زائرین اربعین حسینی حذف و هزینه روادید به ریال توسط سفارت و کنسولگری‌های عراق و همچنین دفاتر موقت ١٢گانه صدور روادید دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ کل پرداختی زائرین اربعین که شامل هزینه روادید، بیمه و هلال احمر و کارمزد شرکت‌ها وکارگزاران، ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

این اظهارات در حالی بیان شد که پیش از این مسئولان در ستاد مرکزی اربعین هزینه ثبت نام شامل همه موارد فوق را ۱۹۰ هزار تومان اعلام کرده بودند که از این مبلغ ۱۶۰ هزار تومان معادل ۴۰ دلار هزینه صدور ویزا و مابقی شامل ۱۸۸۰۰ بیمه، ۶۲۰۰ تومان هزینه هلال احمر و حدود ۱۱ هزار تومان حق کارگزاری‌ها پیش بینی شده بود.

در ادامه، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در واکنش به حواشی پیش آمده و افزایش هزینه های ثبت نام در سامانه سماح در اظهار نظری متفاوت به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای ثبت نام در سامانه سماح که از اواخر شهریور ماه آغاز شده است تاکنون ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که برای حدود یک سوم آنها ویزا صادر شده است و هیچ افزایش هزینه ای در این سامانه وجود نداشته و از ابتدا هزینه دریافتی در سایت ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده است و امکان اینکه از فردی در هنگام ثبت نام بیش از ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت شود، وجود نداشته چرا که این سامانه سیستمی است و دستی نیست که بتوان هزینه های آن را هر روز کم یا زیاد کرد.

این اظهارات در حالی بیان شد که افرادی در تماس با خبرگزاری مهر از افزایش هزینه های ثبت نام به بیش از ۲۰۰ هزار تومان گلایه داشتند.

این آخر ماجرای ثبت نام متقاضیان اربعین نبود زیرا در ادامه مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین به خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر همانطور که در اطلاعیه های رسمی هم اعلام شد، رقم نهایی برای ثبت نام پیاده روی معنوی اربعین ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان پیش بینی شده است و رقمی بیش از این از زائران دریافت نخواهد شد.

وی ادامه داد: به طور کلی موضوع دریافت ۴۰ دلار منتفی شده و طبق مذاکرات قرار است رقم ۱۷۰ هزار تومان به عنوان حق صدور ویزا دریافت شود.

نمازی در مورد نحوه بازگرداندن اضافه رقم دریافتی از زائران ثبت نام کننده طی روزهای گذشته که ارقامی بیش از ۲۰۰ هزار تومان برای ثبت نام در سامانه سماح پرداخته اند، گفت: در این مورد هنوز تصمیم گیری نشده اما پس از جمع بندی، به زودی اعلام نظر می کنیم.

نمازی البته خبر دیگری هم داشت. او تاکید کرد: در پی افزایش هزینه صدور ویزا و برای رعایت حال متقاضیان پیاده روی اربعین، ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین در مذاکراتی که با شرکت بیمه داشت، هزینه بیمه از ۱۸ هزار و ۸۰۰ به ۱۶ هزار تومان و هزینه هلال احمر به ۵ هزار تومان کاهش یافت. این کاهش هزینه بیمه و هلال احمر اگرچه به دلیل افزایش هزینه صدور ویزا، سبب ثابت ماندن هزینه نهایی ثبت نام می شود اما این سوال را در اذهان ایجاد می کند که اگر توان ارائه خدمات مشابه با حق بیمه ۱۶ هزار تومانی همانند حق بیمه ۱۸ هزار تومانی وجود داشت، اساسا به چه دلیل از ابتدا همین رقم ۱۶ هزار تومان پیش بینی نشده بود و اگر در ازای کاهش قیمت، قرار است بخشی از خدمات بیمه ای تنزل پیدا کند آیا در این زمینه اطلاع رسانی صادقانه ای انجام خواهد گرفت یا خیر؟

705

کد خبر: 849899

وب گردی

وب گردی