نقوی حسینی: اروپایی‌ها در دقیقه ۹۰ ایران را کنار می‌گذارند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بابیان اینکه اروپایی‌ها در شرایط انتخاب بین ایران و آمریکا در دقیقه۹۰ایران را کنار می‌گذارند،تأکید کرد:با توجه به نقض چندباره برجام،هیأت نظارت الان باید تصمیم بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، سید حسین نقوی حسینی در رابطه با موضوع آینده برجام و رفتار احتمالی اروپایی‌ها با وجود نقض عهد آمریکا اظهار داشت: واقعیت این است که اروپایی‌ها در جبهه آمریکایی‌ها هستند؛ اگرچه بین اروپا و آمریکا اختلافاتی هست و گاهی وقت‌ها تضاد منافع پیدا می‌کنند و تنش‌هایی بین آنها به وجود می‌آید، اما وقتی به بُعد کلان موضوعات می‌رسند، اروپا نیز در کنار آمریکا قرار می‌گیرد.

وی افزود: در همین چند روز گذشته و یک ماه اخیر، اروپایی‌ها بر حفظ برجام و باقی‌ ماندن بر آن تأکید کردند، اما به عنوان مثال بیانات مدیرعامل شرکت توتال غیر از این را نشان می‌دهد و هشدار می‌دهد که عملاً اتفاق دیگری می‌افتد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح این مسئله خاطرنشان کرد: مدیرعامل توتال اخیراً گفته است که اگر آمریکایی‌ها پای برجام نمانند، ما هم بساطمان را جمع می‌کنیم و از ایران می‌رویم؛ این برخلاف قراردادی است که آنها با ما بسته‌اند.

نقوی حسینی ادامه داد: البته دیروز آقای زنگنه وزیر نفت در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد بود که اظهارات مدیرعامل توتال خوب بوده و معنی‌اش این بوده است که اگر مجموعه نظام بین‌الملل تصمیمی بگیرد، ما جمع می‌کنیم و می‌رویم، نه اینکه تابع آمریکا هستیم؛ اما تا جایی که ما بررسی کرده‌ایم، مدیرعامل توتال به طور مستقیم گفته است که اگر آمریکایی‌ها نباشند، ما هم می‌رویم، هر چند این اظهارات نیاز به بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر دارد.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که اروپایی‌ها در جنگ و جدال بین آمریکا و ایران در جبهه ایران قرار نمی‌گیرند و دلیل هم دارد؛ به عنوان مثال همین شرکت توتال بیش از ۷۰ درصد مراودات اقتصادی‌اش با آمریکاست و برای چند درصد مناسبات اقتصادی با ایران، آمریکا را کنار نمی‌گذارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعبیر اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما نمی‌توانیم به ستون اروپایی‌ها تکیه کنیم، تصریح کرد: تحلیل ما نیز این است که این ستون در دقیقه ۹۰ فرو می‌ریزد.

نقوی حسینی با بیان اینکه البته باید تلاش کنیم که اروپایی‌ها را حفظ کنیم، گفت: هر چه مناسبات ما با این کشورها بیشتر توسعه یابد، حداقل فایده‌اش این است که تعارض میان اروپا و آمریکا را بیشتر می‌کند، اما اینکه تصور کنیم اروپایی‌ها در شرایط انتخاب بین ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی را انتخاب می‌کنند، تصور درستی نیست.

وی تأکید کرد: با توجه به همین واقعیت‌ها و نقض عهدهای مکرر آمریکا در برجام، حالا هیأت نظارت بر اجرای برجام باید تصمیم بگیرد که چه باید بکنیم؛ این هیأت تابحال هم تصمیم خاص و روشنی نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این هیأت باید تصمیم بگیرد و نظرش را به شورای عالی امنیت ملی اعلام کند تا در مجموع همه این موارد تقدیم مقام معظم رهبری شود و مجموعه نظام در این رابطه تصمیم بگیرد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: البته به طور کلی سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام این است که تا زمانی که توافق هسته‌ای برای ملت ایران انتفاعی دارد، باید حفظ شود و اگر به جایی رسیدیم که دیدیم اجرای برجام انتفاعی برای ملت ایران ندارد، آنجا باید تصمیم دیگری بگیریم.

منبع: مهر

302

کد خبر: 849958

وب گردی

وب گردی