عرضه نانوسیستمی برای جلوگیری از چسبندگی بافت/اثرات ماده مؤثره زردچوبه در ترمیم زخم

پژوهشگران کشور با استفاده از نانوفیبرها سیستم دارورسانی را عرضه کردند که استفاده از آن در فاز حیوانی موجب کاهش 50 درصدی چسبندگی شد؛ این محققان امیدوارند بتوانند این سیستم را در کشور توسعه دهند.

به گزارش ایسکانیوز، صفیه برومند، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از معضلات جراحی‌های انجام شده را چسبندگی‌های بعد از جراحی دانست و ادامه داد: معمولا در جراحی‌هایی که در داخل حفره شکمی، لگنی و یا حفره قفسه سینه انجام می‌شود، پس از ایجاد التهاب چسبندگی‌هایی در میان بافت‌ها و ارگان‌های مختلف ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: این چسبندگی‌ها موجب اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف و حتی منجر به انسداد عضو می‌شود.

برومند با اشاره به اجرای مطالعاتی در این زمینه، یادآور شد: در راستای رفع این چالش و پیشگیری از بروز این چسبندگی‌ها تولید یک سیستم دارو رسانی بر پایه نانوفیبرها را در دستور کار قرار دادیم.

مجری طرح با بیان اینکه در این سیستم داروی ضد التهاب "کورکومین" (ماده موثره زردچوبه) بارگذاری شد، افزود: این دارو طی فرآیند الکتروریسی بر روی نانو فیبرها لود می‌شوند و این نانو فیبرها در حفره شکمی و یا لگنی محل جراحی، ایمپلنت می‌شوند.

وی با بیان اینکه این ایمپلنت در قالب یک "شیت" در داخل بدن قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: این شیت همزمان با تزریق دارو علاوه بر جلوگیری از فرایند التهاب می‌تواند مانع چسبندگی بافت‌ها و ارگان‌ها شود.

برومند با تاکید بر اینکه این تحقیقات تا انجام آزمایشات نمونه حیوانی پیشرفته است، یادآور شد: در فاز حیوانی که بر روی موش انجام شد، موفق شدیم به میزان 50 درصد از بروز چسبندگی داخل شکم موش کاهش دهیم.

برومند از اجرای آزمایشات فاز انسانی خبر داد و در عین حال تاکید کرد: بعد از کسب مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو این تحقیقات وارد فاز نمونه انسانی خواهد شد.

این محقق با تاکید بر اینکه این شیت برای همه جراحی‌ها قابل استفاده است، توضیح داد: این محصول به گونه‌ای طراحی شده که در سایزهای مختلف قابل تولید است و از آنجایی که این دارو دارورسانی یک داروی ضد التهاب است، می‌تواند فرایندهای ترمیم بافتی را برای همه جراحی‌ها تسهیل کند.

به گفته وی، این سیستم بعد از جراحی زمانی که جراح محل مورد نظر را جراحی کرد و قبل از آنکه بخیه‌ها زده شود، این شیت در داخل محل مورد نظر ایمپلنت می‌شود.

وی با بیان اینکه نانو فیبرها به عنوان سیستم دارو رسانی در این طرح تعریف شده است، گفت: شرکت‌های دارویی کمی در دنیا به سمت این تحقیقات رفته‌اند، به گونه‌ای که یک شرکت آمریکایی از نانو فیبرها برای سیستم دارو رسانی استفاده کرده است و ما هم امیدواریم این سیستم را در ایران کاربردی کنیم.

مجری طرح خاطر نشان کرد: در این طرح از نانوفیبرها استفاده شد تا آغازی باشد برای استفاده از نانو فیبرها در سیستم‌های دارورسانی از جمله پانسمان‌ها و در مواردی که نیاز به رهایش طولانی مدت دارو در محل جراحی دارد.

وی، کاهش زمان بستری بیماران در بیمارستان را از مزایای این سیستم دارورسانی عنوان کرد و افزود: از آنجایی که این محصول موجب کاهش التهاب و چسبندگی‌های پس از جراحی می‌شود، موجب کاهش زمان درمان و هزینه‌های بستری خواهد شد.

کد خبر: 850065

وب گردی

وب گردی