آسیب‌های اجتماعی که در پایتخت وجود دارد مختص شهر تهران نیست/با دید منصفانه به آسیب ها بنگریم

یک جامعه شناس با تاکید بر اینکه کنترل و گسترش آسیب های اجتماعی را نمی توانیم تنها بر دوش شهرداری ها بیندازیم، گفت: با ایجاد امکانات باید حضور بخش خصوصی را فراهم کرد تا نهادهای دیگر نیز در کمک به کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی سهیم باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهرنوشت، سید حسن حسینی در تحلیل صحبت های اخیر وزیر کشور مبنی بر اینکه تهران غرق در آسیب های اجتماعی، گفت: طی سال های گذشته جامعه دچار آسیب های اجتماعی متعددی شده است که این نابسامانی در بروز پدیده هایی همچون حاشیه نشینی به وضوح دیده می شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی که در پایتخت وجود دارد مختص شهر تهران نیست، افزود: به عنوان مثال بحث اعتیاد تنها برای تهران نبوده و این معضل باید در سطح ملی ما برطرف شود که برخی از این پدیده ها ناشی از یک سری غفلت ها بوده که در طول چندین سال اخیر بوجود آمده است.

این استاد جامعه شناسی با تاکید بر اینکه کنترل و گسترش آسیب های اجتماعی را نمی توانیم بر دوش شهرداری ها بیندازیم، تصریح کرد: علاوه بر شهرداری ها، حتی نمی توان بحث کنترل و جلوگیری از آسیب های اجتماعی را بر دوش وزارت کشور و وزارت خانه های دیگر نیز انداخت.

وی با بیان اینکه باید با یک دید منصفانه به آسیب های اجتماعی نگریست، خاطرنشان کرد: ما هیچ جامعه ای را نداشته و نمی شناسیم که عاری از آسیب های اجتماعی باشد، اما همه جوامع سعی کرده اند که از گسترش این گونه پدیده ها جلوگیری به عمل آورند و میزان وقوع آنها را به حداقل برسانند. کشور ما نیز باید با یک نگاه علمی نسبت به چرایی بوجود آمدن و گسترش انواع آسیب های اجتماعی در جامعه ورود کند.

حسینی اظهار کرد: متاسفانه ما در کنترل آسیب های اجتماعی ناموفق عمل کرده ایم و به همین خاطر است که این پدیده ها گسترش پیدا کرده است. بخشی از گسترش این آسیب ها به بی نظمی اقتصادی جامعه ما باز می گردد، به عنوان مثال وقتی با حاشیه نشینی مواجه هستیم، بدیهی است که این پدیده به دلیل برخورداری بخش هایی از جامعه و نابرخورداری بخش هایی دیگر به وجود آمده است. بنابراین وقتی که بخش روستاها و بخش مناطق محروم ما نابرخوردار باشند، به خودی خود افراد کم کم به سمت شهرهای بزرگتر خواهند رفت که امکانات بیشتر و بهتری داشته و متعاقب این موضوع پدیده حاشیه نشینی شکل می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام عمومی اجتماعی اعم از خود مردم و نظام حکومتی، همگی مسئول وجود نابسامانی ها هستیم، گفت: اگر اجازه داده شود کهNGO ها در جهت برخورد، محافظت و پشتیبانی از افراد آسیب دیده اجتماعی فعالیت کنند، همچون بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخشی از آسیب های اجتماعی مان کنترل خواهد شد.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما در جامعه با گستردگی پدیده های آسیب اجتماعی مواجه شده ایم، بخشی از به کل نظام اجتماعی بازمی گردد و بخش دیگر آن ملی است؛ چراکه باید امکانات مشارکت مناسب مردم را بوجود آورد و اجازه دهیم که بخش خصوصی در این حوزه پا در میانی کرده و در حل و کمک به کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی سهیم باشد.

701

کد خبر: 850082

وب گردی

وب گردی