نفس راحت پایتخت‌نشینان در مهر ماه امسال

کیفیت هوای تهران در مهر ماه امسال از شرایط خوبی برخوردار بود و تهرانی‌ها در اولین فصل پاییز براحتی نفس کشیدند. بررسی آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که تمام روزهای مهر سال جاری هوای پایتخت مطلوب بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازایسنا، مهرماه امسال در حالی به پایان رسید که پایتخت‌نشینان در هیچ یک از روزهای این ماه هوای ناسالم تنفس نکردند و هوای ۲۹ روز از اولین فصل پاییز در شرایط کیفی سالم قرار داشت همچنین یک روز از این ماه (۹ مهر ماه) شهر تهران هوای پاک داشت. سال گذشته مهر ماه تهران، ۲۸ روز سالم و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت. این نشان می‌دهد که کیفیت مهرماه هوای امسال پایتخت نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار بود.

تعداد روزهای دارای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس مهرماه سال ۹۴ نسبت به سال ۹۵ دو برابر بود و به ۴ روز رسید. در مهر این سال پایتخت نشینان ۲۶ روز هوای سالم و ۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کردند اما با در نظر گرفتن کیفیت هوای مهر ماه سال ۹۳ می‌توان گفت که کیفیت هوای تهران در اولین ماه پاییز ۹۴ اوضاع خوبی داشت چرا که مهر ماه ۹۳ تهرانی‌ها ۱۱ روز در شرایط کیفی هوای ناسالم برای گروه‌های حساس به سربرند. در مهر ماه این سال تنها ۱۷ تهران هوای سالم داشت و ۲ روز هوای پاک و بقیه روزهای ماه هوای این شهر ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

مهر ماه سال ۹۲ کیفیت هوای تهران اصلا اوضاع خوبی نداشت و نفس پایتخت نشینان را در این ماه بند آورده بود. مهر این سال هوای تهران ۲۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود. با یک جمع و تفریق ساده متوجه می‌شویم که مهر ماه سال ۹۲ تهرانی‌ها تنها ۸ روز هوای سالم تنفس کردند.

سال ۹۱ نیز اوضاع بر همین منوال بود و هوای شهر تهران ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود. خوشبختانه شاخص کیفیت هوا در مهر این سال بالاتر از عدد ۱۰۰ نرفت و این به آن معنا است که در این سال هیچ روزی ناسالم برای گروه‌های حساس نبود. اولین فصل پاییز این سال تهران ۱۷ روز هوای سالم داشت.

سال ۹۰ نیز اوضاع کیفیت هوا در بین ۶ سال اخیر خوب نبود و مانند سال ۹۲ پایتخت نشینان تنها ۸ روز هوای سالم تنفس و کردند و ۲۲ روز ماه هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

بررسی این آمار بهبود کیفیت هوای تهران طی چند سال اخیر را نشان می‌دهد و می‌توان نتیجه گرفت که اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود کیفیت هوای تهران موثر بوده است. از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش کیفیت سوخت خودروها، حذف مازوت از نیروگاه‌ها و پایش معادن و صنایع اشاره کرد. امیدواریم با پیگیری و تداوم جدی این اقدامات شاهد بهبود هر چه بیشتر هوای شهر تهران و کلان شهرهایی که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، باشیم.

705

کد خبر: 850088

وب گردی

وب گردی