آشنایی پژوهشگران حوزه علوم اعصاب با روش‌های نقشه برداری مغز

مسئول کارگاه‌های چهارمین همایش نقشه برداری مغز با اشاره به آشنایی پژوهشگران حوزه علوم اعصاب با روش‌های نقشه برداری مغز گفت: نقشه برداری مغز روشی برای سنجش وجهه‌ای از عملکرد مغز است که اغلب با نگاهی به درک رابطهی میان فعالیت مناطق معینی از مغز و عملکردهای خاص همراه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، عطیه سرابی در ارتباط با کارگاه های نقشه برداری مغز اظهارداشت: در حاشیه ی برگزاری چهارمین کنگره نقشه برداری مغز، به منظور به روزرسانی دانش و اطلاعات پژوهشگران مرتبط با این حوزه، دو کارگاه عملی MRI و EEG/MEG برگزار می شود.

وی افزود: اهداف اصلی این دو کارگاه، آشنایی پژوهشگران این حوزه با روش های اصلی نقشه برداری مغز، پردازش داده ، تصاویر و سیگنال، کاربردها و اهمیت کلینیکی این روش ها است.

مسئول کارگاه های همایش نقشه برداری مغز ادامه داد: کارگاه Structural and functional MRI به منظور کسب مهارت عملی با روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی است که در آن آنالیز داده های تصویربرداری تشدید مغناطیسی با دو دویکرد ساختاری و کارکردی به صورت کاملا عملی انجام می شود.

سرابی اضافه کرد: تصویربرداری تشدید مغناطیسی یک تکنیک پیشرفته و غیر تهاجمی است که به منظور مطالعه عملکرد مغز توسط محققان علوم اعصاب مورد استفاده قرار گرفته و به صورت گسترده‌ای وارد حوزه‌های کلینیکی شده‌است.

وی افزود: این کارگاه در روزهای ششم تا هشتم آبان و در پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده و هدف از ارائه آن، آموزش اصول پیش پردازش کامل تصاویر تشدید مغناطیسی، پردازش و تفسیر نتایج به صورت تئوری و عملی است.

سرابی گفت: همچنین در روزهای اول و دوم آبان، کارگاه EEG/MEG (مگنتوانسفالوگرافی/ الکتروانسفالوگرافی) در محل پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود. در بخشی از کارگاه آموزش عملی نحوه ثبت سیگنال های الکتریکی مغز در طول انجام یک فعالیت خاص به کمک دستگاه الکتروانسفالوگرافی و پردازش سیگنال آن انجام می گیرد. این دستگاه با استفاده از الکترودهایی که در سطح سر قرار می گیرند، سیگنال های الکتریکی مغز را ثبت می کند. همچمنین در بخش دیگری از این کارگاه، MEG به عنوان یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی معرفی می شود که در این روش فعالیت مغناطیسی مغز با استفاده از شارژ مغناطیسی ثبت می شود.

مسئول کارگاه های چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران خاطرنشان کرد: تمامی مدرسین این کارگاه ها از متخصیص تحصیل کرده در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی هستند.

گفتنی است، چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران ۳ تا ۵ آبان در دانشگاه شهید بهشتی مرکز همایش های بین المللی ابوریحان برگزار می شودعلاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت humanbrainmapping.ir.www مراجعه و یا با شماره 29905801 تماس بگیرند.

701

کد خبر: 850190

وب گردی

وب گردی