دلایل تداوم رکوردشکنی این روزهای شاخص بورس اعلام شد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تداوم روند صعودی شاخص بورس گفت: بهبود قیمت جهانی نفت، ثبات بازار ارز و نیز شرایط مثبت فلزات پایه از مهمترین دلایل رونق این روزهای بازار سرمایه است که اثرات خود را بر گزارشات شش ماهه شرکتها می‌گذارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهدی کاظمی اسفه در خصوص دلایل تداوم روند صعودی شاخص بورس گفت: واکنش منفی معامله‌گران به اظهارات ترامپ در خصوص لغو برجام از واکسینه شدن معاملات بورس نسبت به هیجانات سیاسی نشان دارد که البته انتظار می‌رود با گذشت 50 سال از عمر بورس، رفته رفته توجه به موضوعات تکنیکال و اوضاع بنیادی صنایع و شرکتها در راستای معامله در بازار و خرید و فروش سهام، جایگزین رفتارهای هیجانی در تالار شیشه‌ای شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص بورس در حالی این روزها به کانال 45 ماه گذشته خود بازگشته است که شرکت‌های تولید‌کننده و فعال در زمینه فلزات پایه و همچنین پتروشیمی و پالایشگاهی‌ها نقش بسزایی در صعود آن در هفته‌های گذشته داشته‌اند.

او در خصوص دلایل این صعود گفت: ثبات ایجاد شده در بازار ارز و آرامش دلار در قیمت 4000 تومان نیز از یک سو و بهبود شرایط جهانی کالاها از جمله افزایش قیمت‌های جهانی فلزات پایه از دیگر دلایل اثرگذار بر روند صعودی قیمت سهام برخی شرکتها و همچنین شاخص بورس است که اثرات خود را در گزارشات شش ماهه شرکتها نیز نشان داده است.

کاظمی اسفه اظهار داشت: از سوی دیگر تثبیت قیمت جهانی نفت و حرکت آرام و صعودی آن از جمله مواردی است که موجب شده تا صنایعی همچون پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها روند رو به رشدی را در پیش بگیرند که بخشی از دلایل رشد این روزهای شاخص بورس نیز بخاطر بهبود معاملات این صنایع است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان این که رفته رفته بازار سهام خود را برای استقبال از گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها آماده می‌کند تصریح کرد: جو روانی حاکم بر بازار و نیز روند متعادل و مثبت بازار سرمایه در کنار دلایل اشاره شده موجب شده تا امیدها در بازار در خصوص انتشار گزارشات مثبت شش ماهه پررنگ باشد.

او گفت: نکته قابل اشاره در خصوص گزارشات شش ماهه امسال شرکت‌ها این است افزایش قیمت دلار برای شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند و همچنین رشد جهانی قیمت نفت موجب شده تا پیش‌بینی‌ها حکایت از تداوم روند رو به رشد شاخص بورس در نیمه دوم امسال داشته باشد و بر این اساس بعید نیست که در ماه‌های پیش رو شاخص بورس ارتفاع 90 هزار واحد را نیز فتح کند. ضمن این که در صورت بهبود قیمت جهانی نفت از یک سو و نیز با توجه به اینکه حدود 20درصد از ارزش بازار در اختیار پالایشگاهی‌ها است بهبود شرایط بازار تا پایان سال امری دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: نکته قابل توجه دیگری که بازار سرمایه باید به آن توجه کند موضوع بودجه سال آینده است که بر این اساس باید تلاش شود قوانین و موضوعات حمایتی در راستای بهبود شرایط اقتصاد و بازار سهام برای سال آینده در آن در نظر گرفته شود.

کاظمی اسفه در ادامه با اشاره به این که نرخ ارز برای کلیت اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه همیشه موضوعی قابل توجه و تاثیرگذار بوده است گفت: بر این اساس چند نرخی بودن ارز موجب شده تا رفتار فعالان اقتصادی و معامله‌گران بورسی در برخی مواقع با ابهاماتی همراه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته تک‌نرخی شدن ارز نیز نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است که ثبات اقتصادی، دسترسی به بازار جهانی و همچنین نقل و انتقال آزادانه پول به نقاط دیگر جهان و از همه مهمتر عزم و اراده مسئولان از جمله این موارد است.

او اضافه کرد: با وجود این ارز چند نرخی مشکلات و مضراتی برای اقتصاد کشور بویژه صاحبان صنایع و بنگاه‌های تولیدی به همراه دارد؛ چرا که در برخی موارد تولیدکنندگان باید با نرخ پایین ارز، کالاهای اساسی به کشور وارد و کار تولیدی کنند اما در عمل افرادی وارد صحنه می‌شوند که با ارز دولتی، کالاهای لوکس وارد می‌کنند و با این کار و نفع شخصی خود به تولید و صادرات ضربه می‌زنند.

کاظمی اسفه ادامه داد: موضوع تک نرخی شدن ارز در اقتصاد زمانی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد که از آن به عنوان یکی از ملزومات ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور یاد می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که نوسانات نرخ ارز چه تبعاتی برای اقتصاد و صنایع بورسی به همراه دارد اذعان داشت: بدون شک نوسان نرخ ارز نمی‌تواند خبر خوشی برای فعالان صنایع و بنگاههای تولیدی باشد؛ چرا که نوسانات شدید نرخ ارز موجب می‌شود واردکنندگان مواد اولیه و همچنین صادرکنندگان محصولات برآورد درستی از هزینه‌های خود نداشته باشند و این موضوع تاثیر خود را در صورتهای مالی شرکتها نشان خواهد داد و از این منظر سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نمی‌توانند برآورد دقیقی از سودآوری شرکتها و در پی آن سرمایه‌گذاری و خرید سهام داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از سوی دیگر در صورتی که قراردادهای منعقد شده میان شرکتها با طرف‌های خارجی بلندمدت باشد، نوسانات نرخ ارز موجب می‌شود در دوره تولید کالاهای صادراتی، هزینه‌های تولید، دستمزد و قیمت مواد اولیه در داخل کشور افزایش یابد که از این جهت افزایش نرخ ارز بر روی قیمت تمام شده محصولات اثر گذاشته و سودآوری شرکتها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

کاظمی اسفه افزود: بر این اساس نوسانات نرخ ارز همواره به عنوان یکی از ریسک‌های مورد توجه فعالان اقتصادی و معامله‌گران بازار سرمایه مورد توجه بوده که خوشبختانه در چند سال گذشته اقتصاد ایران نوسانات شدید نرخ ارز را تجربه نکرده‌ است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک‌های مرتبط با نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: زمانی که یک شرکت مواد اولیه خود را از خارج کشور تامین می‌کند، نوسان نرخ ارز به عنوان یکی از ریسک‌های اقتصادی در این زمینه مطرح می‌شود.

او افزود: البته برای آن دسته از فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگانی که محصولات آنها صادرات‌محور است، نوسان و افزایش نرخ ارز می‌تواند خبر خوبی باشد که البته در مجموع افزایش نرخ ارز و تاثیر تورم حاصل از آن بر اقتصاد کشور می‌تواند بر قیمت تمام شده این دسته از تولیدکنندگان نیز در داخل کشور اثر بگذارد و در بلندمدت افزایش هزینه تولید محصولات در این شرکتها را بالا برده و اثر افزایش نرخ ارز بر سودآوری آنها را تا حدودی خنثی ‌کند.

کاظمی اسفه در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی در زمینه کاهش و مدیریت ریسک نوسان نرخ ارز بر بازار سرمایه وجود دارد اذعان داشت: ابزارهای مالی از جمله بازارهای مالی ارزی و ابزارهای مشتقه ارزی می‌تواند تا حدود زیادی نوسانات نرخ ارز را برای شرکت‌هایی که در معرض این ریسک قرار دارند پوشش دهد.

او با اشاره به این که در بازار سرمایه هنوز ابزارهای پوشش نوسان نرخ ارز شکل نگرفته است افزود: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که در حال حاضر دولت تاثیر زیادی در بازار ارز دارد، ضمن این که مدیران و تصمیم‌گیران بازار سهام نیز باید برای رونق ابزارهای مالی در بازار سرمایه اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 850226

وب گردی

وب گردی