آیا  محصولات تراریخته ضرر دارند؟/خطر عدم‌شناسایی  محصولات تراریخته

بدیهی است هر فناوری علمی در کنار داشتن مزایا، معایبی نیز دارد به عنوان مثال در این محصولات گیاهان را مقاوم به یک سری از آفت ها کرده  و علاوه بر اینکه نیاز به آبیاری و زهکشی کمتری پیدا می کنند ارزش غذایی بیشتری دارند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دستکاری ژنتیکی یا همان تراریخته به محصولاتی اطلاق می شود که با دستکاری های ژنتیکی، جاندار ویژگی جدیدی پیدا می کند.

این جاندار می تواند گیاه، حیوان و یا حتی انسان باشد.جانداران تراریخته ممکن است کاربردهای زیادی در پزشکی و زیست فناوری داشته باشند اما هنوز بر سر اینکه آیا این محصولات خطرهای احتمالی خواهند داشت یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.

جانورانی که زیر تابش پرتو فرابنفش نور تولید می‌کنند، باکتری‌هایی موسوم به «کاندوم‌های زنده» که جلوی تکثیر ویروس اچ‌آی‌وی را می‌گیرند، خوک‌های مولد پروتئین اسفناج و بزهای تولیدکننده تارعنکبوت همگی از جانداران تراریخت هستند.

اما موضوع به همینجا ختم نمی شود مقاصد و اهداف سازمان های تجاری و سیاسی جهان و عدم شناسایی بعضی از عوارض آن و یا حتی احتمال بروز عوارض جبران ناپذیری که پس از استفاده از این محصولات در نسل های بعدی غیر قابل پیش بینی است باید بررسی شود.

دکتر علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز در این باره گفت: بر طبق قانون تولید و واردات محصولات تراریخته ممنوع است اما دانشمندان بزرگ و علمای زیست محیطی برای تحقیقات در این زمینه محدودیت ندارند.

وی افزود:شورایی که برای این موضوع تعریف شده است بر اساس قانون تشخیص می دهد که به عنوان مثال ورود محصولی خاص اشکالی ندارد.

وقف چی بیان کرد: در سفر تحقیقاتی که در این زمینه به کشور ایرلند داشتیم پس از بازدید از بخش کشاورزی، مسئولان این حوزه گفتند ما به هیچ وجه از محصولات تراریخته استفاده نمی کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تاکید کرد :نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت را مکلف کرده تا برنامه‌ای درباره محصولات تراریخته به مجلس ارائه کنند تا مشخص شود این محصولات به ضرر کشور است یا خیر؟

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 850247

وب گردی

وب گردی