جای خالی طارمی در دربی احساس خواهد شد/ استقلال راضی‌کننده بازی نمی‌کند/ اگر سرمربی استقلال بودم، حسینی را برای دربی آماده می‌کردم/ بیرانوند مثل عابدزاده سخت گل می‌خورد/ غیبت غفوری بیشتر از مسلمان نمود دارد

پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: اگر من سرمربی استقلال بودم، حسینی را برای دربی آماده می‌کردم؛ اگر چه اعتقاد دارم رحمتی دروازه‌بان بسیار خوبی است.

مسعود معینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد هشتاد و پنجمین دربی پایتخت که روز پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود، اظهار داشت: فکر می‌کنم دربی پیش رو بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. به نظرم کمتر کسی می‌تواند نتیجه این دربی را پیش‌بینی کند. صرفنظر از قرار گرفتن دو تیم در رتبه‌های سوم و سیزدهم جدول رده‌بندی، دو تیم در حال حاضر به اعتقاد من شرایط مشابهی دارند.

وی ادامه داد: استقلال با مشکلات نهفته و پنهانی دست و پنجه نرم می‌کرد و کادر فنی کم‌تجربه و جوانی هم داشت که نتوانست بر مشکلات فائق بیاید. از این رو در هفته‌های ابتدایی با وجود در اختیار داشتن بیشترین مهره‌ها، از هدایت درستی برخوردار نبود. استقلال دچار التهاب شده بود و نیاز به تغییر و تحول داشت که سرانجام این اتفاق رخ داد.

پیشکسوت باشگاه استقلال با اشاره به وضعیت کنونی پرسپولیس گفت: پرسپولیس قبل از بازی رفت مقابل الهلال که با شکست سنگین 4 بر صفر همراه بود، بی‌رحمانه می‌تاخت، شرایط خوبی از نظر روحی و روانی داشت و فوتبالی زیبا، منطقی و مورد علاقه هواداران ارائه می‌داد اما به صورت غیر منتظره، شکست خورد. اتفاقات دیگری هم مانند محرومیت مهدی طارمی و محسن مسلمان رخ داد که باعث شد با تیم آماده فصل گذشته فاصله زیادی پیدا کند، به همین دلیل می‌گویم شرایط دو تیم در حال حاضر مشابه است.

معینی خاطرنشان کرد: همیشه بازیکنان شاخص و ستاره‌ها در دربی تعیین‌کننده بودند. به نظر من جای خالی طارمی در دربی احساس خواهد شد. من حرکت زیبای طارمی در بازی تیم ملی مقابل روسیه و پاس او به سردار آزمون را فراموش نمی‌کنم که با چه قدرتی وارد محوطه جریمه شد و تعادل خود را حفظ کرد اما این مهره تأثیرگذار در دربی حاضر نخواهد بود.

وی افزود: پرسپولیس از یک مربی کاردان و حرفه‌ای بهره می‌برد که در 3 سال اخیر این تیم را متحول کرده است اما پس از تغییر و تحولات روی نیمکت استقلال، شاهد اثرگذاری وینفرد شفر در این مدت نبوده‌ایم. استقلال هنوز روان، هماهنگ و راضی‌کننده بازی نمی‌کند. البته بزرگترین مشکل استقلال، نبود مهاجمان زهردار و اثرگذار است. خوشبختانه این تیم در پست‌های دیگر مشکلی ندارد و بازگشت امید ابراهیمی هم شرایط را بهتر کرده است.

پیشکسوت باشگاه استقلال درباره نیمکت‌نشینی سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان شماره یک و کاپیتان استقلال و عملکرد سید حسین حسینی تصریح کرد: اگر به حسینی اعتماد به نفس لازم داده شود، اعتقاد دارم می‌تواند یکی از بهترین دروازه‌بانان ایران لقب بگیرد.

معینی در مورد اینکه برخی از کارشناسان معتقدند حضور 2 دروازه‌بان مدعی در یک تیم می‌تواند حاشیه‌ساز شود، گفت: استقلال در گذشته هم چنین شرایطی داشت و مرحوم رایکوف از منصور رشیدی و ناصر حجازی به صورت همزمان استفاده می‌کرد. همه جای دنیا فرهنگ استفاده همزمان از 2 دروازه‌بان بزرگ جا افتاده است. اصلا به همین دلیل هر تیمی 3 دروازه‌بان دارد که در صورت مصدومیت دروازه‌بان اصلی، تیم از 2 دروازه‌بان دیگر بهره ببرد و به اعتقاد من 2 دروازه‌بان تیم باید در یک سطح باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که از میان حسینی و رحمتی، کدام یک باید در دربی به میدان بروند، تأکید کرد: رحمتی گلر بزرگی است اما به نظرم باید به حسینی، اعتماد به نفس داد. باید تلاش کرد جلوی تنش‌های حضور 2 دروازه‌بان بزرگ در تیم را گرفت. اگر من سرمربی استقلال بودم، حسینی را برای دربی آماده می‌کردم؛ اگر چه اعتقاد دارم رحمتی دروازه‌بان بسیار خوبی است اما شرایط در 7 هفته ابتدایی به گونه ای رقم خورد که استقلال هم نتیجه نگرفت. این اتفاقات روی دروازه‌بان بیش از دیگر بازیکنان تأثیر می‌گذارد، مخصوصا رحمتی که کاپیتان تیم هم محسوب می‌شود.

پیشکسوت باشگاه استقلال درباره عملکرد ضعیف علیرضا بیرانوند در هفته‌های اخیر گفت: به نظرم بیرانوند هنوز هم بهترین دروازه‌بان ایران است اما الهلال تحلیل خوبی از او انجام داد. ما نباید تنها هفته‌های اخیر را ملاک قرار دهیم، بلکه باید روند خوب او در 2 سال اخیر را ببینیم. بیرانوند دروازه‌بانی بود که سخت می‌شد به او گل زد، مثل عابدزاده در دوران جوانی که به سختی گل می‌خورد. بیرانوند تنها دروازه‌بانی است که هم کارلوس کی‌روش و هم برانکو ایوانکوویچ به او اعتقاد دارند. طبیعی است بازیکن خسته و دلزده شود و بخواهد یک مدت استراحت کند.

معینی با اشاره به عملکرد وینفرد شفر در این مدت خاطرنشان کرد: استقلال رفته رفته بی‌روحیه و بی‌انگیزه شد و در نهایت مدیران این باشگاه تصمیم به تغییر سرمربی گرفتند. همان‌طور که گفتم در این چند هفته چیزی از شفر ندیده‌ایم اما او نیاز به زمان دارد تا شرایط را درست کند. از طرفی یک اصل در دربی میان هواداران، بازیکنان، مربیان و مدیران وجود دارد که می‌گوید «همه بازی‌ها را بباز اما دربی را ببر!» البته دربی‌های اخیر مانند بازی‌های سال‌های گذشته با تنش‌های آزار دهنده و درگیری‌های بد همراه نیست. در همین دربی گذشته که استقلال 3 بر 2 پیروز شد، صد هزار هوادار در سلامت کامل استادیوم آزادی را ترک کردند.

وی در مورد محرومیت احتمالی وریا غفوری و محسن مسلمان از حضور در دربی به دلیل استعمال قلیان گفت: غیبت غفوری برای استقلال نمود بیشتری دارد. مسلمان یک هافبک کنترل کننده در خط میانی است که پاس‌های دقیقی می‌فرستد اما غفوری قابلیت نفوذهای تند و سریع دارد که حملات تیم را برنامه‌ریزی می‌کند. در فوتبال روز دنیا وظیفه طراحی حملات با مدافعان چپ و راست است که غفوری این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد.

پیشکسوت باشگاه استقلال تصریح کرد: متأسفانه ستاره‌های تأثیرگذاری در این دربی غایب هستند. همان‌طور که اگر لیونل مسی یا آندرس اینیستا را از بارسلونا حذف کنید، جذابیت تماشای بازی‌های این تیم برای هوادارانش کم می‌شود، نبود بازیکنانی مثل طارمی، مسلمان و احمدزاده هم باعث کاهش جذابیت بازی می‌شود. اگر ترکیب دو تیم کامل بود، بازی هیجان‌انگیزتری را می‌دیدیم. البته با توجه به حذف پرسپولیس از آسیا، این تیم می‌خواهد به قدرت فصل گذشته خود برگردد و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که در دربی پیروز شود.

معینی در پایان گفت: در حال حاضر مدیریت در فوتبال، حرف اول و آخر را می‌زند. تیم ملی هم با مدیریت کی‌روش، موفق شد، نه با فوتبال. متأسفانه استقلال در اوایل فصل جاری در این حوزه دچار مشکل شد ولی امیدوارم این مسئله رفع شده باشد. در پایان باید بگویم در دربی همیشه جنبه‌های روانی بر جنبه فنی چربش داشته است. هر دو تیم می‌خواهند در نیمه اول گل نخورند و در نیمه دوم استراتژی خود را پیاده کنند چون قطعا هیچ کسی دوست ندارد این بازی مساوی تمام شود.

604

کد خبر: 850313

وب گردی

وب گردی