سفر حماس مقدمه بهبود روابط با دمشق

روزنامه الحیات با اشاره به اینکه مصر درک متفاوتی از روابط حماس با ایران نسبت به دیگر کشورها دارد اعلام کرد: اگر چه اسرائیل با بهبود روابط حماس با تهران مخالف است اما این روابط به وضعیت پیشین خود بازگشته و مقدمه ای برای عادی سازی روابط این گروه با دمشق است.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه لندنی الحیات اعلام کرد: روابط حماس با ایران از جهتی و حزب الله لبنان از جهت دیگر به سوی ایجاد روابطی استراتژیک می رود که مقدمه ای برای بازگشت حماس و دمشق به روابط پیشین خود است. این مساله در سایه درک مصر از تحولات و تهدید اهالی غزه به تحمل هزینه هایی سنگین در حال وقوع است.

بنابراین گزارش، پس از دیدار دو رهبر بارز حماس از تهران در کمتر از سه ماه گذشته روابط آنها به وضعیت سابق بازگشته و استراتژیک شده است. چنانچه روابط حماس با حزب الله لبنان نیز به گفته منبعی موثق از حماس در غزه بسیار ویژه و ممتاز شده است

این منبع به الحیات گفت: روابط با تهران پس از آنکه سنوار در بهار گذشته رهبر حماس در غزه شد استراتژیک گردید. سنوار پس از آنکه مسئولیت هماهنگی میان گردان های قسام و بخش سیاسی حماس را از سال 2012 بر عهده گرفت تحکیم روابط با تهران را آغاز کرد و این روند را تا انتخابش به عنوان رهبر حماس در غزه ادامه داد.

این منبع با اشاره به درک مصر از چگونگی روابط حماس و مصر در چارچوب حمایت از مقاومت و پروژه ملی فلسطینی تاکید کرد: موضع مصر در قبال ایران از موضع دیگر کشورهای عربی متعادل تر است. وی ضمن بیان این مطلب که بازسازی روابط استراتژیک ایران و حماس، راه عادی سازی روابط حماس و دمشق را هموار خواهد کرد افزود: تنها مساله در این موضوع زمان است و این روابط قبل از پایان سال به حالت پیشین باز می گردد چرا که انتظار می رود مسائل مربوط به حل و فصل پرونده سوریه انجام شود.

هیات حماس متشکل از برخی رهبران این جنبش به ریاست صالح العاروری روز جمعه به تهران وارد شدند و با تعدادی از مسئولان ایرانی از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. العاروری این دیدار را مخالفت عملی با شروط اسرائیل در خصوص قطع روابط با ایران دانست و تاکید کرد: حماس تمام روابط خود که به حمایت از گزینه مقاومت در مقابله با اشغالگران برای نابودی آنها منجر شود را حفظ می کند.

اما رژیم صهیونیستی این روابط استراتژیک میان تهران و حماس را خطری وجودی برای خود می داند. یوآف مردخای هماهنگ کننده امور دولت در اراضی اشغالی اعلام کرد: در نهایت این اهالی غزه هستند که متحمل هزینه های ادامه ارتباط حماس با ایران خواهند شد.

منابع صهیونیستی شب گذشته (یکشنبه) در تحلیل های خود اشاره کردند که حضور هیات بلندپایه حماس در تهران به این معناست که حماس در پیگیری راهبرد مقاومت قویتر از گذشته عمل خواهد کرد.

کد خبر: 850329

وب گردی

وب گردی