وعده کمک به مسلمانان روهینگیا

خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو گزارش داد: مقام های بشردوستانه سازمان ملل و نمایندگان عالی رتبه دولتی امروز دوشنبه کنفرانس یک روزه ای را با هدف جمع آوری کمک های نقدی برای اقلیت مسلمان روهیگینا برگزار کردند و در این نشست در زمینه اهدای 340 میلیون دلار کمک برای این افراد، وعده داده شد.

به گزارش ایسکانیوز، آسوشیتدپرس گزارش داد: گردهمایی ژنو به میزبانی اتحادیه اروپا، دولت کویت و آژانس هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آوارگان و مهاجرت این سازمان با هدف کمک به جمع آوری مبلغ درخواستی سازمان ملل به ارزش 434 میلیون دلار برای این افراد برگزار شد.

«مارک لوکوک» رئیس دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در این نشست، وضعیت آوارگان روهینگیایی در بنگلادش را کابوسی انسانی و حقوق بشری خواند و گفت که اقدام اصلی بر بسیج منابع مورد نیاز برای نجات جان انسان ها و محافظت از آنها متمرکز است. وی همچنین بر لزوم تهیه وجوهات مالی بیشتر برای مطابقت با نیازهای رو به افزایش آوارگان تاکید کرد.

«وانسا هوگونین» سخنگوی دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در نشست ژنو اعلام کرد که تعهدات بین المللی تنها 26 درصد از وجوهات درخواستی سازمان ملل را تامین کرده است.

«آدریان ادواردز» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز گفت که 603 هزار نفر از 25 اوت (3 شهریور) از میانمار به بنگلادش مهاجرت کرده اند. این تاریخ مصادف با آغاز حملات نیروهای امنیتی میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار است. بیش از نیمی از آوارگان فراری از میانمار، کودک هستند.

در همین حال، «شمیم احسن» سفیر بنگلادش در سازمان ملل در کنفرانس ژنو با اعلام اینکه حدود یک میلیون آواره روهینگیایی، وضعیتی توجیه ناپذیر را برای بنگلادش رقم زده اند، از میانمار خواست اجازه دهد این افراد به کشورشان بازگردند.

وی مهاجرت آوارگان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش را بزرگترین مهاجرت انسانی از یک کشور از زمان وقوع نسل کشی در رواندا در سال 1994 برشمرد و افزود: به رغم ادعاها، خشونت در ایالت راخین (میانمار) پایان نیافته است و هزاران نفر همچنان هر روز وارد (بنگلادش) می شوند.

وی یادآور شد که وزیر کشور بنگلادش امروز (دوشنبه) به رانگون (میانمار) سفر کرده تا با مقامات این کشور در مورد یافتن راهکاری مستمر برای آوارگان روهینگیایی گفت و گو کند.

احسن گفت که با این حال میانمار به تبلیغات علیه اقلیت روهینگیا ادامه خواهد داد و این افراد را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می داند. وی به رسمیت نشناختن هویت قومی اقلیت روهینگیا در میانمار را مشکل ساز دانست.

میانمار، اقلیت روهینگیا را بی خانمان و فاقد ملیت تلقی می کند، در حالی که این افراد به حضور خانواده های خود در این کشور از چند نسل پیش استناد می کنند.

کد خبر: 850370

وب گردی

وب گردی