حال باغ های قصر الدشت خوب نیست/به فریاد ریه های تنفسی شهر برسیم

باغ های قصرالدشت شیراز که سابقه دیرینه تاریخی دارند و ریه های تنفسی شهر محسوب می شوند امروز حال خوبی ندارند و دیگر کمتر می توان آن سرسبزی و نشاط را در درختان این باغ ها جست.

ایسکانیوز- ندا فراهانی: باغ های قصرالدشت سابقه دیرینه تاریخی دارند و وسعت این باغ ها در روزگارانی که سابقه آن به یک قرن نیز می رسد بیش از 3 هزار و 500 هکتار بوده است این باغ ها که ریه های تنفسی شهر محسوب می شوند امروزه وسعت آن به یک هزار هکتار رسیده است و دیگر کمتر می توان آن سرسبزی ونشاط را در درختان این باغ ها جست.

شیراز همواره به باغ های سرسبز و خرم معروف بوده است اما امروز کوچه باغ ها و باغ های آن پشت دیوار های بلند ساختمان ها پنهان شده اند و به زمین های مخروبه تبدیل شده تا با خشکیدن آنها مالکان بناهای بلندی را در ان احداث کنند.

موضوع تخریب باغ ها همواره مورد توجه و دغدغه مردم و دوستداران محیط زیست بوده است و تاکید آنان نیز بر این است که نباید به تاثیر سوء نابودی باغ های قصر الدشت بی توجه بود بلکه باید با متخلفان به اشد مجازات برخورد کرد.

آنچه این روزها حال خوش را از باغ های کهن قصر الدشت گرفته است خشک شدن درختان و آب چشمه جوشک است چشمه ای که می جوشید و باغ های کهن و چند صد ساله قصر الدشت را آبیاری می کرد ،به همین منظور خبرگزاری ایسکانیوز به دلایل خشک شدن درختان باغ ها و آب چشمه جوشک قصر الدشت و عدم توجه مسئولان به مسئله باغات قصر الدشت پرداخته است.

در این زمینه احمد تنوری عضو شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: باغ های قصر الدشت عمدتا حالت تفرجگاهی داشته است و بیشتر درختانش سرو ،چنار و افرا هستند که سود اقتصادی برای صاحبان آن نداشته است و با توجه به خشک شدن چاه های این باغ ها بخاطر پایین آمدن سفره آبهای زیر زمینی و خشک شدن چشمه جوشک باید با آب لوله کشی آبیاری شوند که برای صاحبان آن به صرفه نخواهد بود؛ از سوی دیگر ستاد باغات در شیراز مسئولیت آبیاری را پذیرفته اما امکاناتش کافی نبوده است و نتوانسته اند جلوی روند خشک شدن درختان را بگیرند.

وی افزود: در بازدیدی که از باغ های منطقه گلخون در تابستان گذشته داشته است باغداران از نحوه آبیاری ستاد باغات نیز ناراضی بودند.

تنوری در ادامه تصریح کرد: متاستفانه وقتی درختان باغی خشک شد می توانند با پرداخت جریمه امکان تغییر کاربری آن از زراعی به مسکونی را فراهم کنند که به لحاظ اقتصادی به نفع مالک است و در این بین احکام الزام آوری برای باغاتی که خشک شدند در برگشت به همان کاربری باغ وجود ندارد.

وی افزود: در این بین می توان به طور مشخص به یک باغ 2000 متری در کوچه 52 قصر الدشت حوالی چهار راه زرگری که اخیرا خشک شده است و بعد ازآن تغییر کاربری داده و یک مجتمع 52 واحدی در آنجا ساخته شده است اشاره کرد که اهالی محله چهارراه زرگری در کمیته مردمی رسیدگی به شکایات اهالی محله به شورا مراجع کردند و طوماری آوردند و نسبت به این اتفاق اعتراض شدید خود را پیگیری و اعلام کردند.

عضو شورای شهر شیراز گفت: هیچ مصوبه ای جدیدیا اصلاح مصوبات پیشین در دستور شورای پنجم نبوده و قطعا باید به اصلاح مصوبات پیشین بپردازند و سازمان بازرسی کل کشور نیز باید در خصوص نحوه اعمال قانون از بین بردن درختان و تغییر کاربری باغات حساسیت به خرج دهند و مطبوعات نیز پیگیر باشند.

احمد تنوری در پایان در خصوص حفظ درختان و باغات قصرالدشت گفت: ثبت این باغات به عنوان میراث ملی و ساماندهی شرایط آبیاری آنها و عدم موافقت با تغییر کاربری این باغات و همچنین تصویب و اعمال قوانین نظامند برای برخورد با تخریب و از بین بردن درختان می تواند گامی موثر در جهت جلوگیری از نابودی درختان و باغات قصر الدشت شود.

گفتنی است صیانت از باغ های کهن و قدیمی شیراز نیازمند ایجاد گشت های ویژه،تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه های مربوطه برای آبیاری و حفظ درختان و همچنین نیازمند برخورد های قضایی با متخلفان به همراه بازنگری در طرح حفظ باغ ها با تغییر قوانین مربوطه توسط شورای اسلامی شهر شیراز نیز هست.

در صورت نرسیدن به فریادهای درختان و باغ ها ی قصر الدشت در سال های اینده از باغ های شیراز تنها خاطره ای بجای میماند و دیگر هیچ.

خبرنگار : ندا فراهانی

902

کد خبر: 850420

وب گردی

وب گردی