دانشگاه سارایوو میزبان شاعران ایرانی شد

شاعران ایرانی برای شرکت در فستیوال شب های شعر سارایوو در دانشگاه این شهر حاضر شدند.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، حمیدرضا شکارسری و غلامرضا طریقی پس از حضور در مراسم انستیتو ادبیات فارسی بوسنی و شعر خوانی در کنار شاعرانی از کشورهای آلمان، ترکیه، اسلواکی و صربستان به دعوت گروه زبان فارسی دانشگاه سارایوو در کلاس‌های درس دانشجویان زبان فارسی حضور پیدا کردند.

در این برنامه که با حضور مدیر گروه و استادان زبان فارسی این دانشگاه برگزار شد شکارسری و طریقی در دو زمان جداگانه درباره وضعیت شعر امروز ایران و تغییرات پیش آمده در ادبیات معاصر سخن گفتند.

شکارسری ضمن تشریح تغییرات شعر معاصر ایران بعد از نیما، به بررسی شعر نو پرداخت و دانشجویان را برای آشنایی بیشتر با نحله های مختلف ادبی معاصر در شعر فارسی تشویق کرد.

وی دلیل نیاز و ضرورت پژوهش عمیق در شعر فارسی را گستردگی تغییرهای شعر فارسی در صد سال گذشته عنوان کرد و گفت: دگرگونی‌های یک سده اخیر شعر ایران زمین به تنهایی بیش از تغییرهای صورت گرفته در قرن‌های گذشته بوده است.

سپس غلامرضا طریقی درباره وضعیت قالب‌های سنتی شعر فارسی در صد سال گذشته سخن گفت و به تاثیرها و تاثرهای غزلسرایان پس از ظهور نیما پرداخت.

طریقی ضمن اشاره به برخی آثار چهره های شاخص غزل بعد از نیما، نمونه هایی از شعر این شاعران را نیز برای دانشجویان و استادان حاضر در نشست خواند و گفت: مسیر شناخت دقیق غزل معاصر فارسی توجه دقیق به ادبیات امروز ایران است.

پس از سخنرانی و برگزاری نشست پرسش و پاسخ، دانشجویان و دیگر حاضران در نشست از شاعران ایرانی خواستند که نمونه‌هایی از شعرهای خود را برای حاضران بخوانند. شعرخوانی طریقی و شکارسری در دانشگاه سارایوو مورد توحه دانشجویان قرار گرفت.

پس از برگزاری این برنامه شکارسری و طریقی در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حاضر شدند و ضمن تبادل نظر با مدیرگروه و استادان این دانشگاه از جمله دکتر نامیر، منیر، موسوی و جنیتا درباره راه‌های انعکاس آثار شاعران فارسی زبان کشور بوسنی در قرن‌های گذشته و همچنین گسترش همکاری ها بین بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دانشگاه سارایوو صحبت کردند.

بر پایه این گزارش شاعران اعزامی در ادامه این رویداد ادبی، با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور بوسنی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. در این دیدار شاعران و رایزن فرهنگی کشورمان درباره راه‌های گسترش همکاری ها فرهنگی به تبادل نظر پرداختند.

حضور در استودیوی شبکه تلویزیونی سحر بالکان و پاسخ به پرسش‌هایی درباره زبان و ادبیات فارسی در کشور بوسنی از دیگر برنامه‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این روزهای ادبی بود که غلامرضا طریقی و حمیدرضا شکارسری در آن حضور پیدا کردند.

این دو شاعر علاوه بر شرکت در برنامه ویژه تلویزیونی، در برنامه هایی جداگانه از تجربه حضور در بوسنی و شب‌های شعر سارایوو صحبت کردند و به بررسی راه‌های افزایش ارتباط بین این دو فرهنگ هم‌خانواده پرداختند.

بر پایه این گزارش شکارسری و طریقی قرار است در ادامه حضور خود در جشنواره شعر سارایوو امروز (سه‌شنبه دوم آبان) پس از دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی، در نشست پایانی این سفر به کالج زبان فارسی بوسنی رفته و با مدرسان و دانش آموزان این کالج دیدار و گفت و گو کنند.

براساس این گزارش، غلامرضا طریقی و حمیدرضا شکارسری بنا به درخواست انجمن نویسندگان و شاعران بوسنی، از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی و با هماهنگی دفتر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی به جشنواره شعر سارایوو اعزام شده‌اند. این جشنواره 26 تا 30 مهر در تالار اصلی ساختمان وییجنیستا در سارایوو برگزار شد.

502

کد خبر: 850481

وب گردی

وب گردی