راه یابی «دونده»‌ به جشنواره لومیر فرانسه

فیلم «دونده»‌ به کارگردانی امیر نادری تولید سال 1363 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم لومیر فرانسه به نمایش در آمد.

به گزارش ایسکانیوز از امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این فیلم همراه 6 فیلم دیگر از کارگردانان فیلم‌های کلاسیک و مطرح جهان همچون «ویتوریو دسیکا» و «مائورو بولونینی» از ایتالیا، «آلن بارون» و «جان کاساوت» از آمریکا، «تونی ریچاردسون» از انگلیس و «الکساندر پتروویچ» از یوگسلاوی سابق در روزهای 24 و 27 مهر سال 1396 در شهر لیون فرانسه به نمایش گذاشته شد.

بر اساس این خبر، «دونده» از نخستین فیلم‌های کلاسیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که سال گذشته در ایران ترمیم و بازسازی شد.

جشنواره لومیر یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کلاسیک دنیاست که در سال 2009 تأسیس و همه ساله آثار سینمایی کلاسیک کارگردانان مطرح جهان را با هدف یادآوری آغاز سینمای جهان تحلیل می‌کند.

بر همین اساس، در سال گذشته 397 نمایش از 177 فیلم برتر جهان در 24 بخش این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

برگزاری مراسم بزرگداشت برای کارگردانانی که تمایل به ساخت فیلم‌های تاریخی دارند، دعوت از بازیگران، فیلم‌سازان و آهنگ‌سازان فیلم‌های کلاسیک، نمایش فیلم‌های صامت، برگزاری کلاس‌ها و دیدارهای ویژه با مهمانان جشنواره از سراسر دنیا، نمایشگاه عکس فیلم‌ها، از جمله برنامه‌های این رویداد هنری و سینمایی است.

از دیگر فعالیت‌های این جشنواره می‌توان نمایش فیلم‌های کلاسیک برای کودکان 5 تا 14 ساله، برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع‌های تاریخی پیش از سینما، عکاسی لومیر رازهای سینما و نوابغ سینمای بِرلِسک (مضحک)، موسیقی فیلم را بیان کرد.

در سال گذشته 2500 دانش‌آموز به این جشنواره آمدند و امکان رأی دادن به فیلم‌ها را از طریق اینترنت و یا معلم‌هایشان داشتند.

جشنواره لومیر از 22 تا 26 مهر سال 1396 در شهر لیون فرانسه برگزار شد.

502

کد خبر: 850719

وب گردی

وب گردی