باید دانش مقابله با ریزگردها را ارتقا داد/ تعویض بیش از 3هزار زنجیره مقره در برق منطقه خوزستان

معاون بهره‌برداری برق منطقه‌ای خوزستان گفت: قرار است حدود 5هزار زنجیره مقره در رده ولتاژ 132کیلوولت ساخت داخل تعویض شود که هم‌اکنون حدود 3هزار و 500 زنجیره مقره ها تعویض شده است.

مسعود قنواتی معاون بهره‌برداری برق منطقه‌ای خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص پدیده ریزگرده‌ها در استان خوزستان اظهار کرد: زمانی که پدیده ریزگردها و گردوخاک در خوزستان رخ داد متاسفانه تجهیزات برق پوشش های عایقی خود را از دست دادند و در همان موقع برای رفع موانع خاموشی در این منطقه تصمیماتی با حضور مسئولان ارشد وزارت نیرو و شرکت توانیر گرفته شد و براساس آن توانیر و وزارت نیرو مکلف شدند که با اجرای اقدامات کوتاه مدت و میان مدت با این پدیده مقابله کنند.

او تصریح کرد: برای این موضوع نخست ما از روش شستشو برای پاکسازی تجهیزات برق بهره گرفتیم چرا که این روش در اکثر نقاط دنیا انجام می‌شود. این کوتاهترین راهی بود که در اولین فرصت انجام شد.

قنواتی تاکید کرد: با توجه به اینکه پدیده گردوخاک در خوزستان تداوم دارد بنابراین شستشو نمی تواند تنها راه حل باشد. همچنین شستشو زمانبر و هزینه بر است و بایستی به راه‌حل‌های دیگری بیاندیشیم و با برگزاری نشست‌ها و همفکری که با کارشناسان و استادان پژوهشگاه نیرو حاصل شد به این نتیجه رسیدیم که مقره‌های شیشه ای و سرامیکی را با مقره‌های سیلیکونی تعویض کنیم. همچنین در داخل پست‌ها و تجهیزات از پوشش RTV استفاده کردیم.

معاون بهره‌برداری برق منطقه‌ای خوزستان، با اشاره به اینکه تعویض تجهیزات هزینه بر است گفت: در همین راستا برنامه‌ریزی کردیم که طی سه تا چهار سال آینده بخش عمده ای از تجهیزات را که در معرض گردوخاک هستند تعویض کنیم.

او افزود: طی 12 سال گذشته حدود 12هزار زنجیره مقره ها و 10 پست برق را به صورت پوشش عایقی تعویض کردیم.

قنواتی ادامه داد: همچنین بعد از برگزاری مناقصه قرار شد که حدود 5هزار زنجیره مقره در رده ولتاژ 132کیلوولت ساخت داخل تعویض شود هم‌اکنون حدود 3هزار و 500 زنجیره مقره ها تعویض شده است. در فاز بعدی هم تعداد دیگری از مقره های 400 کیلوولت و 132 کیلوولتی که مشخصات فنی آنها تهیه شده بعد از انجام مناقصه در دستور کار قرار گیرد.

او خاطرنشان ساخت: برای مقابله با پدیده ریزگردها ارتقای دانش یکی از راهکارهای اصولی در این بخش است که دانشجویان و استادان دانشگاه با همکاری پژوهشگاه نیرو می‌توانند نتایج تحقیقات خود را در اختیار شرکت های برق قرار دهند.

402

کد خبر: 850745

وب گردی

وب گردی